ایران در زمینه تولید و صادرات گاز در آینده گام های بزرگی برمی‌دارد + فیلم


رییس جمهور کشورمان اعلام کرد: ایران در زمینه تولید و صادرات گاز در آینده گام های بزرگی برمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در مصاحبه مطبوعاتی خود در پایان سومین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به پایان یافتن سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز اظهار کرد: اجلاس امروز نخستین اجلاس بین المللی کشورها پس از برجام در تهران بود و این نشان دهنده این است که همه کشورها در شرایط جدید در پی ارتباطات بیشتر با منطقه و جهان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با اشاره به حضور 9 هیات در سطح رییس جمهور و حضور هیات های دیگر در سطوح وزرا خاطرنشان کرد: امروز در جریان اجلاس شاهد سخنرانی 22 نفر از شرکت کنندگان بودیم و شاهد بودیم که این اعضاء همگی بر اهمیت موضوع گاز تاکید داشتند.

رییس جمهور ادامه داد: در اجلاس امروز کشورهای عضو بر لزوم افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌های کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز هم برای بازار و هم برای مشارکت‌های مورد نیاز تاکید و بحث و بررسی کردند.

وی با تاکید بر اهمیت اجلاس امروز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود 70 درصد ذخایر گاز دنیا در اختیار کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز است اجلاس امروز دارای اهمیت بسیار بالایی بود. امیدواریم که اهمیت فوق العاده‌ای که این کشورها در زمینه انرژی قائل شده‌اند دارای تاثیرات خوبی در این زمینه باشد.

روحانی با بیان اینکه گاز به دلیل اینکه سوختی پاک محسوب می‌شود دارای اهمیت فوق العاده‌ای است اظهار کرد: امروزه با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی خطرات بسیاری برای محیط زیست ایجاد می کنند و با توجه به اینکه سال 2015 سال محیط زیست نامگذاری شده است، موضوع گاز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شده است.

رییس جمهور ادامه داد: توجه دنیا به موضوع گاز نشان دهنده این است که توسعه کشورها باید به صورت پایدار صورت بگیرد و توسعه‌ای که توام با محیط زیست نباشد امروزه تحقق پیدا نمی کند.

روحانی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به انرژی های تجدید پذیر راهی طولانی در پیش داریم گفت: صنعت گاز می تواند پلی در مسیر دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

رییس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به منابع گازی موجود در کشورمان با بیان اینکه ایران بالاترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد خاطرنشان کرد: گرچه به دلیل تحریم و شرایطی که سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم از لحاظ تولید هنوز به وضعیت مطلوبی نرسیده‌ایم اما برنامه‌ریزی دولت یازدهم بر این اساس است که 600 هزار متر مکعب تولید گاز در سال جاری را تا دو سال آینده به هزار میلیون متر مکعب برساند.

روحانی خاطرنشان کرد: در این راستا باید در تولید گاز حرکت صحیح‌تری داشته باشیم و با افزایش بهره وری صادرات گاز کشور را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: برنامه صادرات گاز به کشورهای آسیایی، اروپایی و همسایگان ایران در دولت یازدهم در حال پیگیری است.

روحانی همچنین با ابراز خرسندی از انتخاب دبیرکل اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز از کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با کشورهای تولیدکننده گاز مسیر خود را ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: ایران در تولید، صادرات و ال ان جی گام های بزرگی در آینده برخواهد داشت و این به نفع همه کشورهای همسایه و محیط زیست است.

رییس جمهور کشورمان در پایان به اشاره به سطح بالای شرکت‌کنندگان در اجلاس امروز خاطرنشان کرد: حضور هیات‌های نمایندگی 11 کشور عضو و 7 کشور ناظر در سطوح بالا نشان از این است که همه کشورها می‌دانند همکاری‌ها در زمینه گاز باید توسعه پیدا کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تولید و صادرات زعفران ایران‬