محبوب
2 دقیقه پیش | امیت سرکیسیان، اولین شهید مدافع حرم ارامنه! / شایعه 0506این تصویر جعلی است و عکس اصلی مربوط به شهید مدافع حرم هادی شجاع در مشهد می باشدمتن و پاسخ شایعه |
2 دقیقه پیش | وقتی موبایل برای سلامت شما مفید می شود!!جریان سریع امور در دنیای امروز به حواسپرتی بیشتر و نداشتن وقتی برای آسودگی انجامیده است. در چنین شرایطی نیازهای بدن به آسانی فراموش میشود. خوشبختانه همان وسایلی که ... |
سریال «شهرزاد»، آسمان درخشان شبکه نمایش خانگی
سریال «شهرزاد»، آسمان درخشان شبکه نمایش خانگی
شرق/ یکبار دیگر حسن فتحی با نبوغ هنری خود در زمینه سریالسازی دستبهکار شد و با کاربلدی همیشگی دوباره نبض مخاطب را در دست گرفت و چشم و گوش آنها را به روایتی دیگر از خود معطوف کرد؛ درامی عاشقانه در بستری تاریخی و با شخصیتهایی محکم که از ویژگیهای عیان آثار فتحی محسوب میشود. فتحی قصهگوی بسیار خوبی در طول روایتهایی است که در قالب سریال تولید میشوند. این کارگردان اندازه ظرف بصری و محتوایی مخاطب را میداند و به همان میزان حرفها و قصهها را در آن سرازیر میکند.«شهرزاد» هم دستورالعملهای آشنای فتحی را دست گرفته و در مسیر راه افتاده است؛ فیلمنامهای روان و ترتیب منظم و کاربردی برشهای مختلف از کلیت اثر در جریان داستانگویی که زنجیرهای منظم را در ذهن مخاطب شکل میدهد و همین عامل یکی از قلابهای قدرتمند فتحی در آثارش محسوب میشود. یعنی بیننده فارغ از هر مسئلهای محو سرگذشت «شهرزاد» میشود و روابط علیومعلولی دقیق در روایت و همچنین میان کاراکترها نوعی صمیمیت و باورپذیری خاص را به وجود میآورد که خاص فتحی و مجموعههای اوست.
طبیعی است که انتخاب صحیح بازیگران که علاوه بر عیار بالای هنری، خروجی تبلیغاتی بسیار خوبی هم برای مخاطب دارند، از فاکتورهای اثرگذاری است که «شهرزاد» را سر زبانها انداخته و آن را به یکی از مهمترین تولیدات فرهنگی این روزهای سیستم هنرهای نمایشی ما تبدیل کرده است. حضور ستارههایی چون شهاب حسینی و مصطفی زمانی که علاوه بر سینما در تلویزیون هم پشتوانه محکمی بهلحاظ مخاطب داشتهاند، از انتخابهای هوشمندانه کارگردان اثر است که درحالحاضر هم نتیجه خوبی را حاصل کرده. از سوی دیگر در کنار این بازیگران، برگزیدن ترانه علیدوستی که در سینما از کارنامهای درخشان برخوردار است، بهعنوان قهرمان زن داستان، هم پاسخگوی نیاز دراماتیک فیلمنامه است و هم اینکه مشوق اثرگذاری برای مخاطب تا به تماشای «شهرزاد» بنشیند.
بیتردید نمیتوان از بازیهای «شهرزاد» گفت و از کنار کاراکتر جذاب «بزرگآقا» عبور کرد. علی نصیریان در ایفای این نقش بزرگی میکند و با ظرافت و حساسیتی مثالزدنی خود را به نقش میسپارد و از طرفی نقاط طلایی کاراکتر را با حسها و تکنیکهای مثالزدنی خود برجسته میکند و اغراق نیست اگر بگوییم در سکانسهایی که تعدد بازیگر وجود دارد، صحنه را تحتتأثیر هنر خود قرار میدهد.
لوکیشنهای «شهرزاد» نیز منطبق با بستر زمانی روایت انتخاب شده و طراحی صحنه و ترکیببندی درست و دقیق آنها در قاب دوربین صحنهها را چشمنواز کرده است، ضمن اینکه نباید از نورپردازی «شهرزاد» بهعنوان یکی از فاکتورهای اثرگذار در نمود بصری کار گذشت. همه این عوامل در کنار هم کلیتی ماندگار به نام «شهرزاد» را در شبکه نمایش خانگی حاصل کرده است، هرچند که میتوان نکات بیشتری را از لحن روایت و میزانسنهای سکانسهای مختلف اثر مدنظر داشت و به ابعاد دیگری از آن رسید که بهشدت در موفقیت این سریال شبکه نمایش خانگی تأثیر داشته است.
اما بُعد دیگری از درخشش این سریال به آنجایی بازمیگردد که مخاطب در مدیوم شبکه نمایش خانگی چنین استقبالی داشته است؛ جایی که فرازونشیبهای بسیاری را پشتسر گذاشته و مدام در تحلیلهای مربوط به قیاس با تلویزیون و رقابت با آن در تکاپو بوده و امتیازهایی را نیز به دست آورده است، اما اساسا این قیاس و ایجاد چنین رقابتی نمیتواند آنچنان صحیح باشد، چون تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هر یک دارای هویتی مستقل و ویژگیهایی منحصر به ذات خود در جریان تولید، تبلیغ، سرمایهگذاری و حتی مفهوم هستند و با این اوصاف کنارهم قراردادن آنها کاری منطقی به نظر نمیرسد و باید هرکدام را مجزا از دیگری مورد بررسی قرار داد.
با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar
ویدیو مرتبط :
آنونس سریال شهرزاد شبکه نمایش خانگی