علت فقر و ثروت مردم از دید آیت الله سبحانی


فقر بى جهت گروهى، و ثروت بى جهت گروهى دیگر، معلول نظام نادرست اجتماعى ما است كه نتوانسته ثروت را به صورت عادلانه و به هر كس به مقدار استعداد و شایستگى، نه به مقدار نیاز و حاجت، بدهد. خداوند بزرگ رزق و روزى همگان را در همین زمین فراهم كرده است، ولى ما از عدالت اجتماعى روى برتافته ایم. به گزارش خوزه، آیت الله سبحانی در پاسخ به چند سئوال اعتقادی فلسفه کم و زیاد بودن روزی برخی از بعضی دیگر و نیز چرایی امتحان شدن بندگان به وسیله خدا .... را پاسخ گفته اند.متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید را در ادامه می خوانید:آیا جهان در بقاى خود نیازمند خداست؟ لطفاً دلیل آن را بفرمایید؟ جهان ماده ،حتى در یك آن ثابت نیست و هر روز آفرینش مجددى دارد. طبعاً جهان به خاطر استمرار آفرینش، بى نیاز از خدا نیست و به تعبیر علما،موجود ممكن، حدوثاً وبقاءاً بى نیاز از خدا نمى باشد و در باره استمرار آفرینش و نیاز مستمر جهان به خداوند، كتاب «راه خداشناسى» را مطالعه بفرمایید.چرا خداوند بین بندگانش تفاوت مى گذارد; مثلاً: به فردى زحمت كش رزق و روزى كمى مى دهد و به شخصى دیگر بدون زحمت روزى فراوانى عطا مىكند؟فقر بى جهت گروهى، و ثروت بى جهت گروهى دیگر، معلول نظام نادرست اجتماعى ما است كه نتوانسته ثروت را به صورت عادلانه و به هر كس به مقدار استعداد و شایستگى، نه به مقدار نیاز و حاجت، بدهد. خداوند بزرگ رزق و روزى همگان را در همین زمین فراهم كرده است، ولى ما از عدالت اجتماعى روى برتافته ایم.والله العالمخداوند از گذشته و آینده ى انسان مطلع است و آینده ى هر فرد نزد خداوند مشخص است، آیا انسان مجبور است كه بر طبق همان برنامه اى كه تنظیم شده، به پیش برود؟علم خداوند به آینده، از انسان سلب اختیار نمى كند; مثلاً معلم بر اثر ممارست با شاگردان كلاس خود، مى داند كه كدام یك از اینها قبول و كدام یك از آنها مردود خواهد شد. آیا علم پیشین معلم در سرنوشت آن افراد مؤثر است؟! به تعبیر دیگر خداوند مى داند كه انسان فلان كار را انجام خواهد داد، ولى علم خداوند به این نحو است كه مى داند انسان، آن كار را از روى اختیار انجام خواهد داد. والله العالم خداوند از آینده ى انسان مطلع است؛ پس چه نیازى به امتحان است؟امتحان براى یكى از دو چیز است:۱. حجّت را بر انسان تمام كند، ۲. شایستگى هاى هر فرد كه به صورت قوه و توان است، به فعلیت برسد. حضرت ابراهیم (علیه السلام) در بوته ى امتحان قرار گرفت و كمال درونى وى آشكار شد. در این مورد به كتاب پرسش ها و پاسخ ها مراجعه كنید. والله العالم آیا انسان مى تواند ثواب عمل خود را به دیگران اهدا كند؟عمل انسان محترم است و مى تواند ثواب عمل خود را به دیگران اهدا كند. مانند انجام حج از پدر و مادر، و دادن صدقه از طرف آنها كه در روایات آمده است.والله العالم آیا روایت «ارتد الناس بعد النبى إلاّ ثلاثة» صحیح است؟در رجال كشى به صورت هاى مختلف نقل شده، از این جهت نمى توان به این ارقام اعتماد كرد، و در هر حال مراد از ارتداد بعد از درگذشت پیامبر (صلى الله علیه وآله) ، نادیده گرفتن ولایت على (علیه السلام) است كه به تعبیر علما «كفر نعمت» بود، نه «كفر ملّت». والله العالم


ویدیو مرتبط :
آیت الله سبحانی و گفته های شنیدنی