فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



روز جهانی زنان؛ از شعار تا واقعیت/ خطری به نام فمینیسم اسلامی


خبرگزاری فارس ـ زهره سعیدی: هشتم مارس 1875 زنان کارگر کارخانجات نساجی نیویورک برای شرایط سخت کاری و دستمزدهای ناچیزشان دست به تظاهرات زدند، این حرکت با مقابله پلیس آمریکا روبه رو و حرکتشان سرکوب شد. این جنبش در بین دیگر زنان نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه زنان کارخانه نساجی توانستند با وجود مشکلات و سرکوب‌های فراوان به بخشی از حقوق خود دست پیدا کنند.

در سال 1908 حزب سوسیالیست آمریکا کمیته‌ای ملی برای زنان تشکیل داد و در نهایت این حرکت‌ها به عنوان نخستین روز ملی زنان در آمریکا ثبت شد. سال‌های پس از جنگ جهانی دوم زنان توانستند به بخشی از خواسته‌های خود برسند، جنبش‌های زنان رشد کرد و در سال 1975 سال بین المللی جهانی زن از سوی سازمان ملل اعلام شد.

به اعتقاد زنان غربی چنین روزی یادآوری سختی‌ها و بی عدالتی‌هایی است که مردان علیه‌شان روا داشته‌اند، چنین جنبش‌هایی این روزها توسط فمینیست‌ها در غرب دنبال می‌شود که تا حدودی شعارهایشان به کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی مشرق زمین نیز تسری پیدا کرده است.

 با وجود همه عدالتی که غرب از آن نسبت به حقوق برابر زن و مرد دم می‌زند، با این حال از حدود یک دهه پیش شاهد هستیم که چنین جنبش‌هایی به ایران نیز تسری کرده و برخی گروه‌ها خواستار گنجاندن روز هشت مارس در تقویم ایران هستند. درحالیکه چنین چیزی ایده اولیه‌اش از سوی تئوری پردازان غربی است که خودشان هیچ اعتقادی به برابری زن و مرد ندارند و حقوق برابر زن و مرد در اسلام از گذشته تاکنون مطرح بوده است.

 

*شعارهای فمینیستی مدعیان آزادی زنان در غرب

محمدمهدی لبیبی، استاد جامعه شناسی دانشگاه معتقد است که مهمترین محور اعتراضی زنان در غرب علیه مردان، بحث سرکوب و مرد محور بودن جوامع است، می‌گوید: براساس نظریات فمینیستی زنان در طول تاریخ تبعیض‌ها و مشکلات زیادی را تجربه کرده‌اند بنابراین باید با مردان به لحاظ اجتماعی و سیاسی برابر باشند و همین نشان می‌دهد که هیچگاه در غرب چنین برابری دیده نشده بوده است. خود فمینیسم جنبشی سازمان یافته است و تلاش دارد زنان را در جامعه به رسمیت بشناساند.

وی می‌افزاید که نظریه پردازان فمینیستی تلاش دارند تا حقوق زنان با مردان را در عرصه‌های اجتماعی محقق کنند. این زنان می‌خواهند به لحاظ آزادی تصمیم گیری، خود مختاری، مالی،‌ شیوه زندگی و ... با مردان برابر بوده و آزادی داشته باشند.

 

*تزویر تئوریسین‌های غربی با ایده‌های آزادی اجتماعی

فائزه عظیم زاده اردبیلی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) نیز درباره تساوی حقوق زن در غرب و در اسلام می‌گوید: آنچه امروز مهم است این که امروز در نظریات فمینیستی مسئله تساوی حقوق زن و مرد مطرح می‌شود، داعیه این طرح از سوی کسانی مثل کانت،‌ جان لاک، نیچه، روسو، سیمون دوبووار به عنوان رهبران این مجموعه و حتی فلاسفه باستان که اینها خودشان زن را به عنوان موجود دون پایه و شهروند منفعل معرفی کرده و زن را از حقوق اساسی‌اش دور و معتقدند حتی حضور در مجامع و حیات و آموزش را زنان مثل مردان ندارند، برخی مثل نیچه که هویت انسانی نیز برای زن قائل نیست و معتقد است زن حیوانی با گیسوانی بلند و عقلی ناقص است!

وی همچنین می‌افزاید: بنابراین این تفکرات فمینیستی و جریانات سیاسی که چنین شعارهایی را هدایت می‌کنند، امروز دم از تساوی حقوق زن و مرد می زنند در حالیکه متفکران غربی خودشان در کتاب‌های فلسفی و اخلاقی‌شان معتقدند زن و مرد هرگز از نظر حقوق انسانی برابر نیستند یعنی حتی حقوق اساسی و انسانی متفاوتی با مرد دارند، چرا که مرد موجود برتر و زن اسفل است، این انگاره‌های اندیشمندان غربی است و به ظاهر در شعار تساوی گنجانده شده است.

*تفاوت‌های فکری و جسمی زن و مرد به معنای تبعیض نیست!

عظیم‌زاده درباره حقوق زن و مرد در اسلام می‌گوید: در دین مبین اسلام حقوق انسانی زن و مرد با هم برابر است، و زن و مرد از نظر ماهیت انسانی و فضیلت متعالی، استعدادها و انسان به ما هو انسان با هم برابرند، در قرآن کریم نیز آیات 35 سوره احزاب و آیه نخست سوره مبارکه نساء به چنین چیزی اشاره شده که خداوند موجود زن را مستقل از مرد آفرید، و این زن به لحاظ ویژگی‌های انسان کامل و رسیدن به مقام خلیفة اللهی تفاوتی با مرد ندارند اما نکته مهم این است که حقوق اجتماعی زن و مرد در آموزه‌های دینی با هم متفاوت است، دلیلش هم این است که فطرت زن و مرد، نیازها، روانشناسی و خلقتشان با هم متفاوت است و این به معنای تبعیض نیست!

وی با اشاره به اینکه فمینیست‌ها شعار تساوی حقوق زن و مرد می‌دهند و هر گونه تفاوتی را تبعیض می‌دادند درحالیکه حتی تفاوت‌های بیولوژیک و سایکولوژیک زن و مرد را نیز در نظر نمی‌گیرند، می‌گوید: جسم زن و مرد، روانشناسی آنها با هم فرق دارد و طبیعی است که خداوند حقوق متفاوتی را هم برایشان در نظر بگیرد. مگر ما برای دختر و پسرمان یک نوع لباس تهیه می‌کنیم؟ آیا این تفاوت تبعیض است؟

غرب شعار برابری زن و مرد سر می‌دهد درحالیکه بالاترین آمار تعرض، خشونت جنسی و خانگی و تبعیض دستمزد بین زن و مرد را دارد!

افراد بشر به لحاظ حقوق اجتماعی و ظرفیت‌ها، متفاوت‌اند در حقیقت یک توازن و تعادل بین حقوق و تکالیف زن و مرد وجود دارد، درحالیکه غرب آنقدر مسئله تساوی حقوق زن و مرد را مطرح می‌کند، بازهم بررسی‌ها و مطالعات بالاترین آمار تعرض، خشونت جنسی و خانگی و تبعیض دستمزد بین زن و مرد را دارد، از هر ده زن شاغل در کشورهای اروپایی و آمریکایی حداقل هفت زن مورد تعدی جنسی قرار می‌گیرند و دستمزشان از شعار برابرشان پایینتر است، زن در غرب کالا و منبع اقتصادی است امروز تئوری‌های اقتصاد غربی بر اصل جایگاه زن می‌چرخد، این اقتصاد پویا با ارزش و جایگاه پایین زن رشد می‌کند!

بنابراین امروز بالاترین آمار سقط جنین و افسردگی روحی زنان، ضرب و شتم در کشورهای اروپای و آمریکایی طبق آمار خود سازمان‌های بین‌المللی داده می‌شود، کدام تساوی؟ اینها خودشان در ممالکشان زنان را حقیر و پست و تنها کالای جنسی می‌دانند اما دین مبین اسلام زن و مرد را از حقوق انسانی برابر برخوردار کرده و به تناسب نیاز از حقوق اجتماعی بهره مند کرده است، اینکه حق زن را به زن ندهیم تبعیض است؟

 

مسئولان فرهنگی به مطالبات بانوان جامعه رسیدگی کنند

اما زهره توازیانی، رییس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س) درباره ترویج تفکرات شعارگونه فمینیستی و آزادی‌های برابر زن و مرد در دیگر کشورها از جمله کشورهای شرقی نظیر ایران می‌گوید: متأسفانه در و پنجره‌های عالم باز شده و امواج به همه جا می‌رسد، با الگوهایی که غرب ارائه می‌کند و البته هم بی اصالت است، انسانیت رنگ دیگری پیدا می‌کند، بهرحال همه امروز از حقوق معین زن و مرد آگاه هستیم و از حقوقی که اسلام برایمان مشخص کرده هم، مطلع هستیم، شرح وظایف خود را هم می‌دانیم ام بهرحال این کسانی که تابع الگوهای غربی می‌شوند عموماً باورهای دینی ندارند حال نمی‌گویم همه، اما اکثریت اینگونه اند.

وی در ادامه می‌افزاید: وقتی یک موج جهانی می‌آید که البته ماهیتی هم ندارد نباید نسبت به آن ساکت بود و چاره‌ای باید اندیشید، مسئولان فرهنگی باید مطالبه گری کنند بخشی از مطالبات زنان ما هم برحق است، برخی از اتفاقات در جامعه جهانی در مجامع ما هم رخ می‌دهد، حتی در کشوری مثل عربستان زنان گاهی ابتدایی‌ترین حقوق خود هم محروم هستند حال وقتی شرایط اینطور است ، طبیعی است که با امواج غرب همصدا شوند.

توازیانی معتقد است: در جامعه ما هم گاهی تفکرات فمینیستی اسلامی به تعبیری و چنین شعارهایی در فضاهای مجازی و ... شنیده می‌شود، اینجا هم گاهی بی‌مهری‌هایی به بانوان می‌شود که اسباب این مسائل را فراهم می‌کند، مسئولین باید چاره بیاندیشند و بسترهای این حقوق اسلامی را فراهم کنند آزادی عمل در معقول ‌رین فضاها با مشارکت اجماعی و حتی حقوق خانوادگی مشخص برای زنان حق آنهاست، همه اینها باید درست تعریف شود آن زمان می‌بینیم که بسیاری از این مسائل نیز کمتر می‌شود.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
روز جهانی زنان روستایی