سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تلگرام جای پزشک را نمی‌گیرد


سلامت نیوز: لوگوی18+ روی اغلب کانال‌های تلگرامی مدعی آموزش مسائل جنسی حک شده، افراد نیازمند آموزش هم در نبود آموزش صحیح، به این شبکه‌ها روی آورده‌اند که جست‌و‌جویشان آسان و شمارشان بسیار است و همین حالا هزاران عضو دارند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: آموزش مسائل جنسی مدت‌هاست در سیل اطلاعاتی که هر روز بین کاربران شبکه‌های اجتماعی اینترنتی جا‌به‌جا می‌شود راه یافته اما این میان تلگرام بخت بیشتری داشت تا همه‌گیر شود اما کارشناسان معتقدند: اغلب کانال‌ها و ربات‌های تلگرامی مسائلی غیر‌علمی، کلیشه‌ای و غلط را زیر عنوان «آموزش حرفه‌ای مسائل جنسی»، بازگو می‌کنند و این مشکل آفرین است، اگرچه با فیلترینگ راه بسیاری از کانال‌های غیر‌اخلاقی سد شده اما سیل کانال‌ها چنان است که نمی‌توان جلوی همه‌شان را گرفت. مسئله‌ای که آموزش آن به گواه سخن کارشناسان باید از دوران بلوغ آغاز شود در نبود منابع آموزشی تنها به اوج‌گرفتن نمودار طلاق و پیچیده‌شدن آسیب‌های اجتماعی انجامیده. آموزش‌هایی که در خانواده و مدرسه آن‌طور که باید جایی نداشته، به جای کلینیک‌ها و کتاب‌ها از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی سردرآورده؛ جایی که کاربران از مشکلشان حرفی نمی‌زنند، سؤال نمی‌پرسند و متکلم وحده رباتی است که اطلاعات نادرست و یک شکل را به همه مخاطبانش قالب می‌کند.

اینترنت از کلینیک در درسترس‌تر استکارشناسان توصیه می‌کنند، برای افرادی که چندین سال از ازدواجشان می‌گذرد یا افراد مجردی که در سن برقراری رابطه هستند آموزش‌های کامل‌تر -پس از آموزش در خانه و مدرسه- از طریق کلینیک‌های سلامت جنسی و به‌وسیله مشاوران متخصص صورت بگیرد؛ یعنی آموزش شیوه برقراری رابطه سالم، بهداشتی و بدون بروز آسیب‌های جسمی و روانی. هرازگاهی کتاب‌هایی درباره سلامت جنسی چاپ می‌شود و در بین آنها البته بسیاری بیشتر جنبه تجاری دارند تا آموزشی. مهدی صابری، عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور، دراین‌باره به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «باید نهادی، زیر مجموعه وزارت جوانان متولی شود تا این مسئله را مدیریت کند، به کلینیک‌ها مجوز دهد تا افراد متخصص بتوانند دراین‌باره به راحتی مسائل را مطرح کنند و از جنبه‌های غلط مردم را آگاه کنند تا افراد به منابع غلط روی نیاورند.» اما مشکل از جایی شروع می‌شود که شبکه‌های اجتماعی اینترنتی قابل دسترسند و شمارشان از کتاب‌ها، منابع مورد اعتماد و کلینیک‌ها بیشتر است.

فرق آموزش در کلینیک‌ها به‌وسیله افراد آموزشی با کانال‌های تلگرامی که یک نسخه را برای همه اعضای خود تجویز می‌کنند، زمین تا آسمان است. این‌طور که این متخصص روانپزشک می‌گوید: بسیاری از این شبکه‌ها و کانال‌ها تنها قصد تبلیغ و فروش محصولاتشان را دارند و آموزش‌هایی که به خورد مخاطبان می‌دهند، عموما کلیشه‌ای و غیر‌علمی است. ازطرف‌دیگر سعی دارند، محصول یا مطلبشان را با تصاویری آذین کنند که بیشتر جنبه تحریک‌آمیز دارد تا آموزشی. این درحالی است که آموزش از سوی مشاور متخصص فاقد جنبه تحریک‌آمیزی است و نه اضطراب دارد و نه اثر مخرب روانی. از طرفی آموزش در این کانال‌ها اغلب با اطلاعاتی غلط همراه است به‌طوری‌که افراد بعد از مواجهه با این مطالب که از واقعیت به دورند، دچار اضطراب می‌شوند و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند. آنها منفعل فرض می‌شوند و نمی‌توانند دردشان را بگویند و پاسخی درست بشنوند، اتفاقی که فقط در کلینیک‌های تخصصی امکان‌پذیر است. درحال‌حاضر شمار مراجعان کلینیک‌های سلامت جنسی افزایش یافته است. صابری دراین‌باره می‌گوید: «خوشبختانه یا متأسفانه روند مراجعه صعودی بوده. دلیل هم روشن است، نبود آموزش جنسی.»

خانواده و مدرسه بی‌توجه‌اندبه گفته روانپزشکان خانواده اولین جامعه‌ای است که باید درباره آموزش مسائل جنسی به نوجوان پیش‌قدم شود؛ روندی که در بسیاری از خانواده‌های ایرانی روی نمی‌دهد و بسیاری از والدین هم از شیوه آموزش بی‌اطلاع هستند. عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی روند آموزش صحیح را این‌طور شرح می‌دهد: «از لحاظ بهداشت روان تأکید می‌شود که زمانی که فرزند به دوران بلوغ نزدیک شد، خانواده با نوجوانش مسائل جنسی را در میان بگذارد. توصیه می‌شود که مادران به دختران و پدران به پسران درباره بروز علائم بلوغ در بدن و ایجاد تغییرات در ظاهر آنها اطلاعاتی دهند و این گفت‌وگو بهتر است در محیطی آرام و مناسب صورت بگیرد تا نوجوان برای مواجهه با این مسائل آماده شود. به تدریج در سن بالاتر به مسائل عاطفی پرداخته و درباره گرایش به جنس مخالف توضیحاتی داده شود.»

او تأکید می‌کند؛ طبق این روال آموزش‌ها باید هم‌زمان در مدارس هم صورت بگیرد به‌طوری‌که مربیان آموزش دیده گروه‌های مختلف دانش‌آموزی را با مسائل جنسی به عنوان یک نیاز طبیعی انسان‌ها آشنا کنند. به گفته صابری، کاملا محتمل است که نوجوان در سن 16تا 17 سالگی درگیر روابط عاطفی شود. اینجاست که باید از روابط جنسی که ممکن است ایجاد شود آگاهشان کرد. باید به آنها گفت: این روابط به چه صورت است و منعیاتش چیست. خانواده‌ها باید با نظارت مستقیم از فرزندشان مراقبت کنند، مشکلات را توضیح داده و بگویند که رابطه جنسی با قانونی‌شدن آسیب جدی به آنها وارد نمی‌کند. شرایطی فراهم کنند که نوجوان بتواند مسائل عاطفی خود را با آنها به راحتی در میان بگذارد تا همه‌چیز به شکل درست مدریریت شود.»

این در حالی است که باوجود نبود این آموزش‌ها در خانه و هم‌زمان در مدرسه، بسیاری از نوجوانان دررابطه‌با این مسئله از سوی والدین خود ترسانده می‌شوند. صابری از این مورد به عنوان یکی از نگرانی‌هایی یاد می‌کند که در دوران بلوغ و کشش عاطفی به جنس مخالف می‌توان مشکلات بیشتری در بزرگسالی پدید بیاورد. «خانواده‌ها تصور می‌کنند باید نوجوانشان را از رابطه جنسی بترسانند و دائما بر انتقال بیماری‌ها تمرکز داشته باشند، این درحالی است که ادامه این روند در بزرگسالی برای نوجوانان دوگانگی ایجاد می‌کند. در نتیجه این افراد در بزرگسالی باوجود کشش عاطفی، از ایجاد رابطه سالم ترس خواهند داشت.»

آمار می‌گوید روزانه 434 خانواده ایرانی از هم می‌پاشد، یعنی در هر ساعت 18 طلاق و مشکلات جنسی دلیل بیش از 60 درصد این موارد اعلام شده است. در بین مراجعان کلینیک‌های سلامت جنسی زوج‌های جوانی هستند که حتی از اولین دانسته‌های تماس‌های جنسی بی‌اطلاعند و در بسیاری موارد همین ترس‌ها و آموزش ندیدن‌ها به جدایی‌های زودرس انجامیده یا به‌وجود مشکلاتی دامن‌زده که تا سال‌های سال ادامه دارد. این معضلات در حالی است که به گفته پزشکان طرح مسائل جنسی از سوی خانواده‌ها و آموزش در مدارس نگرانی‌ها را کم می‌کند و آشنایی درست درباره روابط جنسی راه آسیب‌های اجتماعی پیچیده‌ای که زائیده همین مشکلات ضروری و ابتدایی است را سد خواهد کرد.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!