کمک چینی‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی/کشف 1700 متر مکعب چوب قاچاق


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کمک چینی‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی خبر داد و گفت: در سال گذشته کشفیات چوب قاچاق 2371 متر مکعب بود که این عدد در هفت ماهه اول امسال به 1700 متر مکعب رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در نشست خبری سومین نشست فصلی سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور در شهر دامغان استان سمنان با بیان اینکه به خاطر پدیده‌های ناشی از تغییر اقلیم شاهد تغییر نزولات آسمانی بودیم، اظهار کرد: با توجه به این تغییرات، مناطق سیل گیر را شناسایی کردیم. در مناطقی که دارای پوشش گیاهی طبیعی است 40 برابر بیشتر از مناطق بدون پوشش، آب جذب می‌شود و می‌توان گفت سیل و در پی آن فرسایش خاک در مناطقی که فاقد پوشش گیاهی است طبیعی است؛ گرچه حتی در مناطقی که از پوشش گیاهی مطلوب برخوردار هستند گاهی شدت باران بالایی خواهیم داشت و جلوگیری از سیل امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: 250 میلیون متر مکعب رسوبی است که از این فرسایش‌ها وارد دریاچه‌های سدها می شود و این از ظرفیت آنها خارج است.

کمک چینی‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی

جلالی در ادامه با اشاره به توافقنامه همکاری با کشور چین در بحث بیابان زدایی تشریح کرد: چین در دنیا مقام اول را در جنگل کاری دارد و معتقدیم تبادل تجربه باید صورت بگیرد و بتوانیم برای بیابان زدایی و جنگل کاری به صورت بهینه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در پی این توافق یک هیات چهار نفره برای تبادل تجربه در این حوزه به چین رفتند و همینطور هیاتی دیگر از چین برای کار کارشناسی و بازدید به ایران آمدند.

کاهش خشکیدگی درختان زاگرس به 1.3 میلیون هکتار

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این نشست با اشاره به خشکیدگی درختان زاگرس گفت: از اواخر سال 1387 تا سال 1392 هر سال وسعت خشکیدگی ناشی از آفت‌ جنگلی و بیماری که درختان زاگرس به آن مبتلا شده بودند دو برابر می‌شد که در سال 1392 به لطف خدا این خشکیدگی متوقف شد و وسعت خشکیدگی به یک میلیون و 300 هزار هکتار رسید.

وی در ادامه افزود: این اتفاق توسط محققان داخلی و خارجی رصد شد. همچنین گروهی از فائو برای بازدید این مناطق به ایران آمدند که در آسیب‌ شناسی‌های صورت گرفته علت این حادثه را تنش خشکی اعلام کردند و در این بین برای جلوگیری از تکرار مجدد آن، عملیات بهداشتی و احیای این جنگل‌ها صورت گرفت.

بیلان آب‌های زیرزمینی همچنان منفی است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بیلان آب‌های زیرزمینی منفی است، گفت: وضعیت آبهای زیر زمینی اصلا مطلوب نیست در حالی که 55 درصد از نیازهای آبی را آب‌های زیرزمینی تامین می‌کنند که متاسفانه برداشت‌های ناصحیح و آلودگی‌های آب‌های زیرزمینی هر روز اوضاع این عرصه را خراب‌تر می‌کند.

جلالی در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری در کشور گفت: از مناطقی که نیاز به عملیات آبخیزداری دارند حدود 100 میلیون هکتار را شناسایی کردیم که فقط روی 26 میلیون هکتار آن این عملیات صورت گرفته است و پیش بینی می‌کنیم برای برنامه ششم 14 میلیون هکتار نیز تحت این عملیات قرار گیرد.

وی افزود: با هر هکتار عملیات آبخیزداری 500 متر مکعب آب اضافه می‌شود و 9 تن از فرسایش خاک کاهش می‌یابد. همچنین 120 کیلوگرم محصولات کشاورزی در آن مناطق افزایش می‌یابد و در مجموع وقتی عرصه غنی شود قطعا کمک می‌کند که وضعیت اقتصادی نیز بهبود پیدا کند.

درخواست بودجه یک میلیارد دلاری برای آبخیزداری

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بودجه آبخیزداری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: بودجه این سازمان امسال 160 میلیارد تومان است که نسبت به نیازهای پیش بینی شده ناچیز به نظر می‌رسد و پیشنهاد داده شده است که با توجه به اهمیت آبخیزداری در کشور بحران آب و وضعیت فرسایش خاک سالی یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این حوزه اختصاص یابد، چرا که بحث آبخیزداری به شکل مستقیم با توسعه کشور گره خورده است.

وی با اشاره بر اهمیت جنگل کاری اقتصادی و اجرای آن در کشور به گونه‌ای که همه استان‌ها در آن درگیر باشند، گفت: تاکنون 50 هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی اتفاق افتاده است و امسال طرح اجرای 100 هزار هکتار دیگر نیز در حال اقدام است. این جنگل‌کاری به گونه‌ای است که با مشارکت مردم و با اولویت‌ جمعیت‌های محلی و حفظ مالکیت دولت با استناد بر ماده 3 اتفاق می‌افتد که می‌تواند نقش عمده‌ای در بحث بیابان زدایی و حفظ پوشش گیاهی کشور داشته باشد.

به گفته جلالی، تاکنون 16 گونه گیاهی اقتصادی شناسایی شده است که در این طرح مورد استفاده قرار گیرد؛ به طوری که می‌توانیم با این وسعت جنگل کاری اقتصادی مقام اول را در منطقه به خود اختصاص دهیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
واترباکس چگونه با بیابان زایی مقابله می کند؟