دولت هم نتوانست مشکل را حل کند/ خروج کامل از خانه موسیقی


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):   حسین علیزاده در تازه‌ترین نشست خبری خود که به مناسبت کنسرت گروه هم‌آوایان سه‌شنبه اول دی ماه در تالار وحدت برگزار شد، توضیح داد: بسیار خوشحالم که هر از چند گاهی این فرصت برای من به وجود می‌آید تا با شما خبرنگاران رسانه‌ها ملاقاتی کنم و با شما پیرامون مسائل مختلف موسیقی صحبت کنم. امروز بسیار خوشحالم که فضای اجرای برنامه‌های ما به سمتی پیش رفته که علاوه بر تهران، می‌توانیم در شهرستان‌ها نیز کنسرت برگزار کنیم، موضوعی که بسیاری از مخاطبان تعجب می‌کردند که چگونه می‌توان با تمام مشکلاتی که پیرامون برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها وجود دارد این کار را انجام داد.

مشکلات کنسرت‌ها در دولت یازدهم نیز ادامه داشت

وی افزود: به هر حال با کلید آقای روحانی و دولت تدبیر و امید، مشکلات برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان‌ها نه تنها حل نشد، بلکه متاسفانه بیشتر هم شد اما با تمام این احوال من بسیار خوشحالم که چنین فرصتی برایم به وجود آمد که بتوانم شاهد برگزاری اجراهای زنده گروه هم‌آوایان در شهرستان‌ها باشم. در این مدت طی سفرهایی که به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی جوان داشتم، مشاهده کردم تعداد زیادی از جوانان هنرمند از طریق موسیقی تبدیل به چهره‌های شاخصی شدند که اتفاقاً تعداد آنها کم هم نیست. به اعتقاد من این سفرها و برگزاری کنسرت‌هایی که توسط گروه ما در شهرستان‌ها انجام گرفت، باعث شد که استعدادهای نابی را کشف کنیم تا به جشنواره بیایند.

علیزاده بیان کرد: خوشحالیم که این سد را شکستیم که هر کنسرتی نباید در تهران برگزار شود. به اعتقاد من در این میان نباید هم نگران حمایت نکردن‌های دولت بود. بنده اعتقاد دارم که «ملت» واژه بسیار بزرگی است که باید به آن احترام بگذاریم به همین دلیل لزومی ندارد که خود را معطوف به حمایت‌های دولتی کنیم. هم‌اکنون ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خوشبختانه قانون اساسی دارد اما متاسفانه پیرامون برگزاری کنسرت‌ها، اتفاقاتی بدون قانون می‌افتد که واقعاً ناراحت کننده است. حرف من این است که اگر قانون بگوید هیچ موسیقیدانی نباید حتی از خانه خود بیرون بیاید من با کمال میل این موضوع را می‌پذیرم. اما می‌بینید که در این فضا هیچ قانونی نمی‌گوید که نباید موسیقی کار کرد. اما متاسفانه به دلیل سلیقه‌های شخصی، تصمیماتی برای یک عنصر فرهنگی مانند موسیقی گرفته می‌شود که تا به امروز صدمات زیادی را به روح و روان موسیقیدان‌ها وارد کرده است.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی تصریح کرد: من باز هم تاکید می‌کنم که اهمیت واژه «ملت» به خوبی احساس شده و در شهرستان‌ها، گروه‌های مختلفی پدید آمده که پرچم موسیقی را با افتخار تمام نگه داشته‌اند و برعکس آن چیزی که در جراید و تبلیغات می‌بینیم، فضا به گونه‌ای است که موسیقی به نتایج خوبی رسیده است. این سفرها به بسیاری از خانواده‌های ایرانی نشان داده که موسیقی ایرانی هم دارای جذابیت‌های ویژه‌ای است و موسیقی فقط آن چیزی نیست که در رادیو و تلویزیون منتشر می‌شود و همین موضوع مایه خوشحالی ماست. باور کنید در هیچ جای دنیا حتی در دولت‌هایی که از نظر ما مردود هستند، با موسیقی این چنین برخورد نمی‌کنند منتها از آنجایی که نمی‌توان بیش از این از دولت انتظار داشت، بنابراین باید خودمان را دست‌کم نگیریم و در جهت اعتلای موسیقی تلاش کنیم.

علیزاده در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: من حسین علیزاده بچه بازار تهران هستم و هیچ‌کس نمی‌تواند هویت من را بگیرد. من زیر نظر استادانی کار کردم که اگر در هر جای دنیا زندگی می‌کردند به این اساتید احترام می‌گذاشتند؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد. به هر حال من از روی خوشحالی حرف می‌زنم و خوشحالم از اینکه با کمک دوستان خودم و هنرمندان دیگر تلاش داریم که نسل جوانی از موسیقی را شکوفا کنیم و شاهد هنرنمایی آنها در عرصه موسیقی باشیم.

«بحر طویل خوانی» و ارتباط آن با موسیقی ایرانی

سرپرست گروه هم‌آوایان در توضیح جزئیات این کنسرت که با موضوع «بحر طویل‌خوانی» به مخاطبان ارائه می‌شود، گفت: فرهنگ ایران با ادبیات و شعر آغشته است و مردم همواره هر حسی دارند، با ادبیات آن را به دیگران منتقل می‌کنند. موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نقش بسیار اساسی در مسایل اجتماعی داشته است به طوری که بسیاری از موارد جدی در همین قالب‌های موسیقایی با اشعار ساده به مردم ارایه می‌شد. طنز در ادبیات ما نقش بسیار مهمی دارد. حتی امروزه نیز در فضای مجازی می‌بینید که ماجرا به همین‌گونه است و مردم بسیاری از مسایل خود را با طنز با یکدیگر مطرح می‌کنند. به هر حال ما ملتی هستیم که با موسیقی‌های ساده در قالب طنز فضایی را تجربه کردیم که در زندگی همه ما جاری و ساری است.

علیزاده گفت: «بحر طویل» نیز اشعار طولانی هستند که اوزان طولانی دارند و در عین قاعده‌مند بودن، در ادبیات و موسیقی نقش بسیار اساسی دارند. البته در زمان حال که همه چیز عبوس و سیاست‌زده شده، بخش طنز ما هم که «بحر طویل» در آن نقش دارد، وارد یک فضای سیاست‌زده شده است و شاید برای من انگیزه این بوده که احساس می‌کنم موسیقی در ایران شکل‌های خاصی پیدا کرده و نسل جدید ما که آرزویش عرضه‌ کردن موسیقی در دنیاست، ارتباط چندانی با نسل قبل و آن امانت تاریخی پیدا نکرده است. به همین جهت است که من فکر کردم باید این نقطه‌های فراموش شده را دوباره پیدا کنم و با «بحر طویل» به عنوان یکی از فرم‌های موسیقی ایرانی که عمدتاً در بخش طنز کار می‌شود، فضای موسیقایی را تجربه کنم. در این راه با سیروس جمالی از دوستان پژوهشگر و شاعرم، موضوع را مطرح کردم و بنا بر این شد تا با در نظر گرفتن یک مضمون عاشقانه و جدی در قالب «بحر طویل» کاری را برای من آماده کند. البته در این فضا آنچه به مخاطب ارایه می‌شود، قطعاً اجرای عین به عین این فرم نیست بلکه امضای من نیز در این فضای اجرایی وجود دارد که امیدوارم موردپسند مخاطب قرار بگیرد.

چرا علیرضا قربانی نیامد؟

آهنگساز آلبوم «عشقیم‌گل» در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور نیافتن علیرضا قربانی در این کنسرت با وجود اطلاع‌رسانی که پیرامون این موضوع انجام گرفته بود، گفت: متاسفانه کشورمان از نظر اجرای زنده برنامه موسیقایی ۶ ماه تعطیل است، وقتی هم که شرایط برگزاری کنسرت فراهم می‌شود، طبیعی است که با زیاد شدن تعداد کنسرت‌ها، همه سرشان شلوغ می‌شود. در این راه اشخاصی را باید انتخاب کرد که با فکر منزهی همکاری می‌کنند. من ماجرای ترافیک کنسرت‌ها را تائید می‌کنم که ممکن است خواننده را دچار فشردگی کاری کند، اما از یک طرف بر این باورم وقتی در انتخاب خودمان قرار است تعهد داشته باشیم، بهتر است غرق کارهای دیگر نشویم. توصیه من به بسیاری از خوانندگان حتی محمد معتمدی این است که بیاییم کارهای خود را فهرست نکنیم و بعد از روی آن فهرست آنچه را که می‌خواهیم ضربدر بزنیم و آنچه را که نمی‌خواهیم پاک کنیم. اگر شما برای این فضای منظم لرزش قائل نیستید، بدانید که حسین علیزاده قائل است.

وی افزود: به هر ترتیب وقتی با چنین فضایی مواجه شدم، به خاطر تداخل در برنامه‌هایی که با آقای قربانی پیش آمد، ترجیح دادم که وی به سمت کاری بروند که برایش اولویت دارد اما قطعاً در فرصت‌های بعدی از او استفاده خواهم کرد.

دو سال است دیگر عضو خانه موسیقی نیستم

این هنرمند در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه فعالیت‌های خانه موسیقی و حضورش به عنوان عضو و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی، توضیح داد: من بیش از دو سال است که به خانه موسیقی نرفته‌ام، بنابراین خودم را نه عضو ساده و نه عضو شورای عالی آن می‌دانم. البته شاید در برخی از موضوعات مطرح شده با دوستان منتقد و یا اعضای خانه موسیقی اشتراکاتی داشته باشم اما ترجیح دادم با این شرایط و جوی که وجود دارد، در این ماجرا حضور نداشته باشم. من دوست نداشتم در فضایی باشم که نمی‌توانم جریانی را عوض کنم. من دوست نداشتم آنهایی را که با سیاست‌هایشان مخالف هستم، در موضع ضعف ببینم. وقتی در شورای عالی خانه موسیقی مسایلی چون ماجرای کتاب «ردیف» آقای پیرنیاکان پیش آمد، موضوع به سمتی پیش می‌رفت که اتفاقات دیگری افتاد.

وی افزود: در همین اثنا بود که در جلسات جشنواره موسیقی جوان شرکت کردم و اتفاقاً در همان جا بود که متوجه شدم جناب پیرنیاکان به دعوت هومان اسعدی دبیر جشنواره جایگزین آقای داریوش طلایی که انصراف خود را از حضور در شورای عالی جشنواره داده بود، شده است که همین موضوع هم موجب ارایه بحث‌هایی شد که ماجرا را به شکل دیگری کرد، اما در همان زمان هومان اسعدی به من گفت که شاید پیرامون ماجرای کتاب «ردیف» آقای پیرنیاکان اتفاقی افتاده و حتی حکمی هم پیرامون این موضوع داده شده، اما باید بدانیم که در بقیه فضاهای دیگر، وی خطاکار نیست و باید کار کند و بهتر است مسایل را شخصی نکنید. اتفاقاً در همین فضا بود که من بدون در نظر گرفتن ماجرای خانه موسیقی، پذیرفتم که وی نیز در شورا حضور داشته باشند.

علیزاده گفت: متاسفانه همه چیز در ایران حتی فعالیت‌های صنفی در حال دولتی شدن است. به نظر من حداقل باید در راس یک واحد صنفی به نام «خانه موسیقی» کسانی باشند که استقلال فکری داشته باشند و مسایل را از دیدگاه یک هنرمند دنبال کنند؛ نه با شیوه اداری آن. من هیچ وقت داوطلب شورای عالی خانه موسیقی نبوده و نیستم. اصلاً از شما می‌پرسم آیا شما تا به امروز در جایی از من چیزی خوانده‌اید که بنده به عنوان دبیر شورای عالی خانه موسیقی در آن اظهارنظری کنم؟ من مساله شخصی با کسی ندارم. من معتقدم باید در موضع خودمان بایستیم و در این زمینه بحث‌های زیادی هم کردم. کما اینکه این برای من باعث افتخار بود که در همان ابتدا به عنوان عضو شورای عالی خانه موسیقی انتخاب شدم اما ماجرا به شکلی پیش رفت که تصمیم گرفتم دیگر ارتباطی با دوستان نداشته باشم. موضع‌گیری من در جریان صنفی این است که وقتی یک واحد صنفی ادعا می‌کند که مستقل است، پس اعضایش نمی‌توانند عضو شورای ممیزی یک نهاد دولتی باشند و شخص آقای مرادخانی هم نمی‌تواند برای اعضای این خانه حکم صادر کند.

وی تصریح کرد: اگر تمامی اعضای خانه موسیقی حق عضویت خود را بدهند، این نهاد می‌تواند به صورت مستقل خود را اداره کند. چرا یک واحد صنفی مستقل در شورای ممیزی موسیقی شغل تعیین‌کننده‌ای دارد؟ تا به امروز به خاطر اینکه هیچ مشکلی به وجود نیاورم، سکوت کردم و اعلام نکردم که در خانه موسیقی حضور ندارم، اما همین جا رسماً می‌گویم که بنده خود را مبرا از این خانه می‌دانم و سمتی در آن ندارم. من معتقدم اگر این واحد صنفی مساله‌ای دارد، باید خودش از پس حل ماجرا برآید و این اختلاف اصلاً ربطی به وزیر ندارد. ما نباید محتاج این باشیم که وزیر ارشاد بیاید و پیرامون فعالیت یک واحد صنفی حکم بدهد. حداقل کار آقای وزیر در مواجهه با یک فضای صنفی این است که ببیند هنرمندان مشکلات خود را در درون خود بپرسند.

مواجهه با استاد در یک بانک

محمد معتمدی خواننده کنسرت گروه هم‌آوایان نیز در این نشست خبری گفت: اولین باری که استاد علیزاده را دیدم به ۱۴ سال پیش در بانک تجارت شعبه توانیر بازمی‌گردد. در آن زمان هر کاری که می‌کردم تا اظهار وجود کنم و سلامی به استاد بدهم خجالت و شرم به من اجازه نمی‌داد. به هر حال هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که توفیق این را داشته باشم روزی در کنار وی به عنوان خواننده در کنسرت حضور داشته باشم و خوب به یاد می‌آورم وقتی برای اولین بار کنسرتی را در برج میلاد با استاد علیزاده برگزار کردیم، چهره استاد را که ۱۴ سال پیش با آن مواجه شدم، می‌بینم و هیچ‌گاه این لحظه‌ها را فراموش نخواهم کرد.

وی افزود: من وقتی کودک بودم با «بحر‌طویل خوانی‌» هایی که در قالب مراسم مذهبی خوانده می‌شد، مواجه می‌شدم بنابراین با این فضا غریبه نیستم اما بر این باورم خواندن «بحر طویل» با موسیقی سخت و نفس‌گیر است و یک خواننده برای خوانش آن باید مدیریت قوی داشته باشد که خوشبختانه در این فضا با راهنمایی‌های استاد علیزاده به فضای خوبی دست پیدا کردیم.

حسین علیزاده نیز در ادامه صحبت‌های معتمدی گفت: «بحر طویل خوانی» اصولاً فرم‌هایی است که بین دیالوگ و ملودی خوانده می‌شود که خارجی‌ها از آن به عنوان موسیقی رپ یاد می‌کنند. به معنای دقیق‌تر در این نوع موسیقی بین سه تا چهار ماه وجود دارد که تعداد زیادی از نت‌های دیگر در آن استفاده می‌شود. منتها کشورهایی مانند ما که همواره نگاه به غربی‌ها می‌کنیم، باید بدانید که شاید آنها خیلی‌ از فرم‌های ما را استفاده می‌کنند اما تفاوتی که آنها با ما دارند این است که به خودشان شرق‌زده و خائن نمی‌گویند. ما اگر فرهنگ را میراث جهانی می‌دانیم، باید به این موضوع آگاه باشیم که فرهنگ‌ها از هم غنی می‌شوند. در این بین موسیقی نواحی ما موضوع بسیار جدی است که باید به آن توجه بیشتری کرد و اگر موسیقی نواحی نبود می‌توانم بگویم من تا به امروز ۵۰ درصد کارهایم را نداشتم.

سرپرست گروه هم‌آوایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر گران بودن بلیت کنسرت‌ها و مخاطبان محدود اجراهای فاخر و ارزشمند موسیقی ایرانی با توجه به گرانی قیمت بلیت، توضیح داد: متاسفانه پول اجاره سالن در ایران بسیار گران تر از شهرهایی چون برلین آلمان است و می‌توان گفت که بخش عمده‌ای هزینه‌های برگزاری یک کنسرت صرف اجاره‌بهای سالن می‌شود که این به خودی خود باعث می‌شود بلیت کنسرت‌ها گران تر باشد. اما من از همین جا اعلام می‌کنم برای هر نوع برنامه‌ای که بتواند با شرایط ارزان تر و بهتر باعث حضور دانشجویان به موسیقی و کسانی که استطاعت چندانی برای خرید بلیت کنسرت ندارند، استقبال می‌کنم. من خودم متعهد می‌شوم که از این پس در هر کنسرتی که حضور پیدا کنم حداقل فضایی را برای دانشجویان جهت تخفیف ایجاد کنم.

در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنم

حسین علیزاده در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم حضور خود در جشنواره موسیقی فجر، گفت: متاسفانه در طول سال هر توهینی به موسیقی می‌کنند اما وقتی جشنواره در مدت ۱۰ روز خود کار خود را پایان می‌دهد، باز هم شرایط نابسامانی که در طول سال وجود داشت، ادامه پیدا می‌کند. متاسفانه من چون این احترام ۱۰ روزه را در طول سال پیرامون موسیقی نمی‌بینم، به همین جهت ترجیح می‌دهم در جشنواره حضور نداشته باشم.

محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده کنسرت موسیقی گروه هم‌آوایان نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های تور شهرستان‌های کنسرت نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، روزهای هفتم و هشتم کنسرتی را در تهران برگزار می‌کنیم و پس از آن طی روزهای ۱۰ و ۱۱ دی در شیراز، ۱۴ و ۱۵ دی در همدان، ۱۷ و ۱۸ دی در رشت، ۲۱ و ۲۲ دی در یزد، ۲۴ دی در اصفهان، ۲۵ دی در شهرکرد و ۲۸ و ۲۹ دی ماه در تبریز کنسرت‌های شهرستان خود را برگزار می‌کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های علیزاده مبنی بر گران بودن بلیت‌های کنسرت و استفاده دانشجویان از این فضا گفت: با اشتیاقی که در نزد استاد علیزاده دیدم، بار مسئولیتی که بر عهده من گذاشته شده، دوچندان شده است. این نه به واسطه منتی که بر سر دانشجویان است، بلکه به خاطر احترامی است که به قشر دانشجو و فرمایشات استاد دارم به همین جهت از این پس نه در تهران بلکه در کل تور شهرستان‌ها برای دانشجویان موسیقی ۱۰ درصد تخفیف ایجاد خواهیم کرد.

منبع : مهر


ویدیو مرتبط :
حل مشکل بیکاری به سبک دولت راستگویان