رحمانی فضلی: ایران آمادگی حل بحران انرژی پاکستان را دارد


وزیر کشور گفت: ایران خط لوله انتقال گاز را تا نزدیکی مرز پاکستان رسانده و آماده اتصال کرده است و امروز آمادگی کامل دارد تا مهم‌ترین منبع تأمین انرژی پاکستان اعم از گاز، برق و فرآورده‌های نفتی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسمی که به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی پاکستان در هتل استقلال با حضور سفیر این کشور در ایران، حسن قشقاوی، معاون بین الملل وزارت خارجه و جمعی از سفرا و مسئولان داخلی و خارجی برگزار شد، حضور یافت.

وی ضمن عرض تبریک به ملت و دولت پاکستان به مناسبت این روز گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک از مهم ترین کشورهای همسایه هستند که در طول تاریخ همواره با صلح و ثبات در کنار هم زندگی کرده اند.

وزیر کشور با بیان این که توجه به توسعه روابط ایران با همسایگان از راهبردهای جاری سیاست خارجی دولت یازدهم است، خاطرنشان کرد: علاقه رئیس جمهور کشورمان به تعمیق روابط با پاکستان را نیز باید با عنوان موتور محرکه توسعه روابط قلمداد کرد.

وی ادامه داد: سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه به پاکستان جدا از جنبه های دیپلماتیک آن نشانه اوج همدلی و نزدیکی روابط حسنه دو کشور بود که دستاوردهای بسیار زیادی در همه زمینه ها و سطوح مختلف مناسبات بین دو کشور داشت.

وی گفت: با ترسیم نقشه راه آینده روابط دو کشور برای سه سال آینده که جزئیات و مراحل عملیاتی آن در قالب کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور تعریف شده است، می توانیم امید بسیاری به تحقق اراده مقامات دو کشور و توسعه روزافزون روابط داشته باشیم.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه ارتقای سطح روابط تجاری موجود تا 5 میلیارد دلار ظرف سه سال آینده مدنظر است، افزود: این امر از اهداف راهبردی رهبران ایران و پاکستان بوده و ایران مایل است از امتیاز همسایگی برخوردار شده و بسیاری از نیازهای اقتصادی و تجاری خود را در تعامل سازنده و دوسویه با پاکستان تأمین کند.

وی همچنین با یادآوری این که ایران آماده است کلیه نیازهای پاکستان را به خصوص در زمینه انرژی و فن آوری های نوین برطرف کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم در بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور که با امید خدا در مردادماه امسال در تهران برگزار می شود گام های عملی و مشهودی را در راستای تحقق این اهداف برداریم.

وزیر کشور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند و آمادگی کامل دارد تا مهم ترین منبع انرژی پاکستان شامل: گاز، برق و فرآورده های نفتی را تأمین کند. ما خط لوله انتقال گاز IP را که کمک مهمی به حل این بحران خواهد کرد، تا نزدیکی مرز رسانده و آماده اتصال کردیم برای صادرات برق به میزان 1000 تا 3000 مگاوات نیز اعلام آمادگی کامل کرده و منتظر اقدام عاجل دولت پاکستان در این زمینه هستیم.

رحمانی فضلی با بیان این که ما آماده ایم تا با کمک یکدیگر بحران انرژی در پاکستان را حل کنیم، گفت: امنیت مرزی و توسعه اقتصادی مناطق و استان های هم مرز دو کشور نیز از اهداف راهبردی ماست. علاوه بر این بازگشایی گذرگاه های مرزی جدید، افزایش ظرفیت بازارچه های مرزی کنونی، جلوگیری از ترددهای غیرقانونی، مبارزه جدی با قاچاق مواد مخدر کالا و انسان و همکاری نزدیک دو کشور برای مبارزه مشترک با گروه های تروریستی و اشرار از مهم ترین راهکارهای همکاری در این زمینه است.

وزیر کشور با بیان این که در جریان ملاقات 2 هفته قبل خود با همتای پاکستانی اش تفاهمی مبنی بر این که نشست مشترک مقامات ارشد حوزه های مختلف امنیتی، اطلاعاتی، مرزی و استانی حداکثر تا سه هفته بعد در تهران برگزار می شود، گفت: روابط پارلمانی دو کشور در حوزه روابط دو جانبه منطقه ای و بین المللی در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

وی تاکید کرد: مواضع پارلمان پاکستان در خصوص موضع فلسطین، غزه، سوریه و تصمیم قاطع مجلس ملی و سنا در مخالفت با مشارکت پاکستان در جنگ یمن قابل تقدیر و در جهت منافع امت اسلامی است.

رحمانی فضلی در پایان با تأکید بر اینکه دولت های منطقه با برخورداری از منابع انسانی، طبیعی و قدرت کافی توانایی اداره و هدایت مسائل داخلی و خارجی خود را باید داشته باشند، گفت: باید مانع از مداخله قدرت های بیرونی در تنظیم و مدیریت سیاست های کشورهای خود شویم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دیدگاه رحمانی فضلی در مورد دکتر