تامین آب بندرعباس در وضعیت هشدار


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته، تا پایان برنامه ششم توسعه، سهم منابع آبی استان از آبشیرین کن‌ها از 42 هزار متر مکعب به 350 هزار مترمکعب در شبانه روز معادل 60 درصد ارتقاء می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، حسین خادمی در نشست خبری با اشاره به استمرار خشکسالی و کاهش منابع آب زیرزمینی و سطحی و چالش کمبود آب در شهرهای استان تاکید کرد: با توجه به توسعه شهرهای استان و به تبع ضرورت توسعه منابع آبی، تلاش کردیم تا با ارتقای ظرفیت منابع آبی و شاخص بهره‌مندی مشترکین از آب سالم، نیاز آبی شهروندان هرمزگانی را در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و متناسب با توسعه شهرها تامین کنیم.

وی افزود: درحال حاضر این شرکت آب مورد نیاز تمامی شهرهای استان و 168 روستا در مجموع با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار نفر را به عهده دارد. نیاز آبی این جمعیت 4200 لیتر بر ثانیه است در حالی که ظرفیت فعلی منابع آبی 3400 لیتر بر ثانیه است. هم اکنون 65 درصد آب مورد نیاز از 126 حلقه چاه، 15 درصد از طریق ذخیره سد استقلال، 15 درصد از طریق 18 دستگاه آبشیرین کن و 5 درصد نیز از خط محرم تامین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت نقش آب در توسعه شهرها، افزود: با توجه به استمرار خشکسالی و کاهش منابع آب زیرزمینی و سطحی، در صدد ایجاد منابع آبی پایدار نظیر شیرین سازی آب دریا در استان هستیم. در حال حاضر در این بخش برای تامین 100 هزار مترمکعب در حال کار هستیم و برای تامین 20 هزار مترمکعب نیز امسال در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار داریم.

وی بیان کرد:‌هم اکنون آب شرب تمام جزایر استان، شهرهای بندرلنگه، کنگ و فین از طریق آب شیرین‌کن تامین می‌شود و در دهه فجر امسال نیز آبشیرین کن سیریک به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل آبفای استان با اشاره به وضعیت منابع آبی شهر بندرعباس، تصریح کرد: با وجود بارندگی های اخیر، وضعیت ذخیره سد استقلال کماکان نامطلوب بوده و منابع آبی این شهر در وضعیت هشدار قرار دارد. هم اکنون ذخیره سد استقلال 22 میلیون مترمکعب است در حالیکه نیاز آبی این شهر از سد 5 میلیون متر مکعب در ماه است که نشان از وضعیت نه چندان مطلوب دارد.

خادمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس نیز گفت: تعداد 17 پروژه در بخش آب با اعتبار کل معادل دو هزار و 400 میلیارد ریال در ایام دهه فجر امسال، تکمیل و به مرحله بهره برداری برسد. مهمترین آن، پروژه آبرسانی از سد جگین به جاسک با خط انتقالی به طول 124 کیلومتر و 50 هزار مترمکعب مخزن، یک واحد ایستگاه پمپاژ، یک واحد آبگیر و تصفیه‌خانه آب است که تاکنون نزدیک به یک هزار و 900 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

وی اظهار کرد: آب یکی از مهم ترین کالاهای استراتژیک جهت تداوم توسعه است و با رشد روز افزون شهرهای استان و توسعه همه جانبه شهرها، نیاز به آب در حال افزایش است به همین منظور به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید هستیم. شرکت آبفا، مسئولیت تامین آب کلیه شهرها، جزایر استان و 168 روستا را عهده‌دار است. آب مورد نیاز این مناطق بالغ بر 4200 لیتر در ثانیه است که از طریق 126 حلقه چاه، ذخیره سد استقلال و 18 دستگاه آب شیرین کن تامین می‌شود.

خادمی با بیان اینکه در سال‌جاری، شرکت آبفا 72 پروژه در بخش آب دارد، عنوان کرد: اعتبار این پروژه‌ها معادل یک هزار و 300 میلیارد ریال و 6 پروژه در بخش فاضلاب با اعتباری معادل 500 میلیارد ریال در دست اجرا دارد.

وی عنوان کرد: پروژه آب شیرین کن شهرک سیریک توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در دست اجرا است. متاسفانه این پروژه به دلیل مشکلات اجرایی با تاخیر زیاد رو به رو شده بود اما این پروژه نیز در دهه فجر سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس در خصوص بارندگی‌های اخیر استان گفت: وضعیت بارندگی در محدوده سد استقلال مطلوب نبوده است. این موضوع باعث شده وضعیت تامین آب شهر بندرعباس در وضعیت هشدار قرار گیرد لذا نیاز به صرفه‌جویی، مصرف بهینه و استفاده درست از آب توسط مشترکین ضروری است و امیدواریم مشارکت های لازم را داشته باشند.

خادمی با بیان اینکه از مهر سالجاری نرخ آب بها افزایش یافته است، افزود: این افزایش معادل 15 درصد بوده است که در برخی نقاط که از طریق آب‌شیرین کن تامین آب می‌شدند این رقم تفاوت بیشتری دارد. نرخ آب بها در سبد خانوار در پایین ترین حد خود قرار دارد و در حال حاضر بهای هر مترمکعب آب بالای 1000 تومان است که مشترکین حدود 300 تومان آن را پرداخت می‌کنند که همین امر یکی از علل افزایش مصرف آب محسوب می‌شود.

وی در خصوص وضعیت آب شیرین کن بندرعباس گفت: پروژه آبرسانی بندرعباس در حال حاضر در حال اجرا است و مسئله ای که این پروژه دارد در بحث تسهیلات است. باید برای این منظور از محل صندوق تسهیلات ارزی رقمی معادل 150 میلیون دلار تسهیلات اختصاص داده شود. همچنین برای فاز اول این پروژه چند سناریو پیش بینی کردیم. حجم آب شیرین کن بندرعباس 100 هزار مترمکعب در شبانه روز است که در سه فاز به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افتتاح شعبه 3 تامین اجتماعی بندرعباس