سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



خبرهای بد برای ایران/ ترکیه و عراق متشنج شدند/ هماهنگی مقتدی صدر با ژنرال سلیمانی


پایگاه العربیه انگلیسی (Al-Arabiya) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ترکیه و عراق متشنج شدند: خبرهایی بد برای ایران" به قلم  تئودور کاراسیک، تحلیلگر جغرافیای سیاسی، به تحولات اخیر ترکیه و عراق پرداخته و آن را مخالف منافع منطقه ای ایران دانسته است.


در این گزارش آمده است: «وقایع هفته گذشته ترکیه و عراق، منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را لرزاند و می توان گفت که آنکارا و بغداد به مسیر جدیدی گام نهاده اند که به احتمال زیاد بر ایران تاثیر گذار خواهد بود.»

کاراسیک، در ادامه این گزارش با اشاره به تحولات اخیر ترکیه و استعفای دواود اوغلو، از پیگیری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برای تغییر قانون اساسی ترکیه و افزایش قدرت و اختیارات رئیس جمهور سخن به میان آورده و می نویسد: «افزایش قدرت رئیس جمهور در ترکیه به صورت مستقیم بر سیاست خارجی آنکارا در رابطه با سوریه تاثیر گذار خواهد بود و این موضوع نهایتا بر منافع ایران اثر خواهد گذاشت.

با متمرکز شدن قدرت در دستان اردوغان، قطعا او با شدت بیشتری برای دستیابی به چشم انداز خود در رابطه با سوریه قدم خواهد برداشت. با توجه به اینکه اردوغان نقش عمده ای برای ترکیه در آینده سوریه و عراق قائل است، اقدامات او با منافع آشکار ایران در تاثیرگذاری بر سیاست های محلی و اقتصادی، در تضاد خواهد بود. این در حالی است که حتی در زمان حضور داود اوغلو نیز استراتژی جدید آنکارا و روابط تاکتیکی ترکیه با کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] در حال افزایش بوده است. حضور نظامی ترکیه در قطر نمونه ای از صف بندی ترکیه در کنار کشورهای پادشاهی شورای همکاری خلیج [فارس] است.»

کاراسیک، به تحولات عراق و اقدامات اخیر مقتدی صدر نیز اشاره کرده و آن را علیه منافع ایران در منطقه دانسته و عنوان می کند: «علت محبوبیت مقتدی صدر در حال حاضر، استدلال وی مبنی بر لزوم تشکیل دولت غیر فرقه ای و روی کار آمدن تکنوکرات ها در دولت حیدر العبادی است. به طور برجسته تر می توان گفت حمایت ها از رویکرد مقتدی صدر به علت آن است که به نظر می رسد او به دنبال اولویت دادن به اعراب در سیاست عراق است. به گفته یکی از مقامات شورای همکاری خلیج [فارس]، برخی از کشورهای شورای همکاری به دنبال تشویق عرب گرایی مقتدا صدر هستند

این در حالی است که برخی مطبوعات علاقه مند هستند با توجه به اینکه مقتدی صدر زمان قابل توجهی را در ایران سپری کرده او را در اردوگاه تهران قرار دهند. اما قضیه به این سادگی نیست و نباید زیاد تند بروند. به نظر می رسد که صدر بیشتر به دنبال آن است که یک سیاستمدار عرب باشد تا یک رهبر مذهبی؛ واکنش شبه نظامیان شیعه به اقدامات صدر دلیلی محکم بر این موضوع است... شعارهای ضد ایرانی در زمان اشغال منطقه سبز توسط حامیان مقتدی صدر کاملا برجسته بود و این مسئله ایست که توان تهران برای حفظ دست نشانده های خود در عراق را زیر سئوال می برد.»

با وجود ارائه تحلیل های فوق از سوی کاراسیک، دیگر تحلیلگر العربیه "مجید رفیع زاده" در گزارشی تحت عنوان "ایران و مقتدی صدر اعتراضات عراق و درگیری های مذهبی را هدایت می کنند؟" از هماهنگی مقتدی صدر با ایران و سفر وی به تهران سخن به میان آورده است.

تحلیلگر العربیه با ادعای اینکه افزایش نقش آمریکا در عراق و بهبود روابط واشنگتن با دولت العبادی موجب نگرانی شدید تهران شده است، می نویسد: «بعید است که مقتدی صدر بدون هماهنگی رهبر ایران و ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، چنین اعتراضاتی را شکل داده باشد. ایران می تواند از طریق این اعتراضات، نفوذ قابل توجهی در عراق اعمال نماید.»


ویدیو مرتبط :
ورود مقتدرانه سید مقتدی صدر به سوریه