داستان یک نسیم ملایم!


روزهای آلوده این روزها یعنی روزهایی که وارونگی خودنمایی می‌کند و به چشم می‌آید و به محض اینکه همه مظاهر آنرا می‌بینند ماسک می‌زنند، غافل از اینکه آلودگی همیشه هست، اما روزهای دیگر از دیده‌ها پنهان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی - در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک همه دور هم جمع شدند تا فکری به حال آلودگی کنند.

این بار قصه رفع آلودگی با نسیم ملایمی شروع شد، قصه از این قرار بود که طرح نورسیده‌ای روی کار بیاید و با ایجاد نسیمی ملایم در روزهای وارونگی، آلودگی هوا را بزداید تا دیگر آنرا نبینیم.

طراحی از تهران به این کارگروه دعوت شده بود که در خصوص طرحش به اعضا توضیح دهد. آن طور که طراح بیان می‌کرد، طرح نمونه خارجی و داخلی ندارد و ساز و کارش به این ترتیب است که با استفاده از فرکانسی کمتر از سطح شنوایی انسان، ملکول‌های هوا را جابجا می‌کنند و به این ترتیب نسیم ملایمی ایجاد می‌شود که ذرات آلاینده جابجا و در حقیقت پراکنده شوند.

طراح می‌گوید شما هر موقع خواستید می‌آییم و هوا را پاکسازی می‌کنیم و می‌رویم، با این حساب هیچ شهر و کشوری دیگر نباید نگران آلودگی هوا باشد. دستگاه که وجود دارد و پاکسازی هوا نیز انجام می‌شود، چه چیزی از این بهتر.

اما شاید گفته‌های رییس علوم پزشکی اراک در جلسه کارگروه در این رابطه جالب توجه باشد که توجه به اصل و منشاء آلودگی مهمتر از ایجاد باد و پخش آلودگی است.

گوشزد کردن بیماری‌هایی مانند سرطان، MS، بیماری‌هایی قلبی که آلودگی هوا در ابتلا به این بیماری‌ها نقش مهمی ایفا می کند، توسط طاهر احمدی نشان می‌دهد که باید اصل قضیه را مورد توجه قرار داد.

مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی هم می‌گوید وقتی 13 هزار متر مربع سطح مرطوب تالاب میقان نمی‌تواند جریان هوا را در روزهای وارونگی ایجاد کند و الودگی را از پراکنده کند، این دستگاه چگونه با وزش نسیمی ملایم می‌خواهد این مهم را انجام دهد. حال به فرض هم که انجام دهد در اصل قضیه تغییری حاصل نمی‌شود و آلودگی و بیماری همچنان پابرجا می‌ماند تا زمانی که صنایع آلاینده به روش‌ کاری خود ادامه می‌دهند سعی در بهبود امور ندارند.

به گزارش ایسنا، نماینده ایرالکو در جلسه کارگروه مدعی است که این شرکت آلایندگی خاصی ایجاد نمی‌کند و مانند هر صنعت دیگری در حد معمول آلاینده است. این در حالی است که براساس آمار محیط زیست استان مرکزی که در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت، میزان آلاینده CO در حالت استاندارد 304 PPM و میزان این آلاینده در پخت آند قدیم ایرالکو 6073 PPM است.

و میزان HF در حالت استاندارد 6.4 PPM و میزان این آلاینده در پخت آند قدیم ایرالکو 91.2 PPM است و غلظت ذرات معلق خروجی از دودکش ایرالکو 145.2 mg/Nm3 است.

وقتی جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا به این سمت می‌رود که در مورد این طرح و اجرایش به صورت علمی باید بررسی‌هایی صورت گیرد، آهی عمیق از نهاد آدمی برمی‌خیزد که چرا این بررسی‌ها در زمان احداث و ایجاد صنایع متعدد در یک محدوده و منطقه صورت نگرفت و چرا همین حالا هم باز در خصوص تعیین سهم آلایند‌های صنعتی در ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها بررسی صورت نمی‌گیرد.

با همه اینها باز جای شکرش باقی است که در خصوص طرح ارائه شده در این جلسه قرار است بررسی علمی صورت گیرد، نه اینکه این طرح هم بسان برخی طرح‌های گذشته به سرعت و بدون مطالعه عملی شود.

سیاوش آقاخانی به خبرنگار ایسنا گفت: سنسور سنجش فلوراید در سیستم پایش کنترل آلودگی هوای اراک وجود ندارد و به این ترتیب میزان آلودگی شرکت ایرالکو محاسبه نمی‌شود.

وی در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک افزود: میزان HF وارد شده به محیط توسط این شرکت، هشت برابر میزان استاندارد است. این امر سلامت کارگرانی که بر روی دیگ‌ها کار می‌کنند را به خطر می‌اندازد.

آقاخانی با بیان اینکه از سال 86 در خصوص کاهش آلودگی این شرکت و بهسازی دیگ‌ها مصوبه تصویب شده است، افزود: این شرکت علیرغم این مصوبه‌ها هیچ اقدامی در خصوص خط چهار و پنج انجام نداد.

مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان ضمن اشاره به تلاش‌های انجام شده جهت کاهش آلودگی و همکاری‌های صورت گرفته برای تامین گاز نیروگاه شازند بیان کرد: دولت تدبیر و امید نیز یک سال به این شرکت مهلت داد که در خصوص بهسازی خط چهار و پنج اقدام کند و حالا بعد از یک سال مسئولین این شرکت ادعای آلاینده نبودن دارند.

آقاخانی ادامه داد: با این اوصاف و نیز با توجه به مقاومت این شرکت در سال‌های گذشته ضمانتی برای اجرای مصوبه شب گذشته نیز توسط این شرکت نمی‌بینم.

وی به لزوم ورود دستگاه قضا و دادستان به عنوان کسی که وظیفه دارد از حق مردم دفاع کند، تاکید و بیان کرد: تنها دستگاه قضا می‌تواند نسبت به احقاق حقوق مردم اقدام کند و جلوی خطرآفرینی این شرکت برای سلامت مردم را بگیرد.

آقاخانی در خصوص بازدید مسئولین و اعضای تشکل‌های محیط زیستی از ایرالکو تصریح کرد: متاسفانه مسئولین این شرکت جریانی را ترتیب داده بودند که کارگران مقابل مسئولین و محیط زیست قرار گیرند و به همین دلیل ما در سکوت از ایرالکو خارج شدیم.

مدیرعامل خانه سازمان‌های غیر دولتی استان افزود: تعداد کارگران خط پنج و چهار این شرکت 400 نفر است و مسئولین ایرالکو با بیان اینکه این تعداد چهار هزار نفرند سعی در بزرگنمایی دارند. مسئولین ایرالکو با این بزرگنمایی و ابراز نگرانی درخصوص بیکار شدن کارگران سعی دارند از دولت امتیازات بیشتری دریافت کنند در حالی که اصلا بحث تعطیلی در کار نیست و باید بهسازی انجام شود.

به گزارش ایسنا، اینکه در بوق و کرنا کنند و کارگران زحمت‌کش را اجیر، که می‌خواهند شما را بیکار کنند و نباید اجازه دهید تعطیلی صورت گیرد، مصداق همان استفاده ابزاری از کارگران است که باید از تکرارش جلوگیری کرد.

به هر حال تا مصوبات کاملا اجرایی شوند، روزهای وارونگی هوای دیگری نیز در پیش است، پس باید اقدامات محکمی در این رابطه انجام شده و علاوه بر قرار دادن ضمانت اجرایی محکم برای اجرای مصوبات، بررسی آلایندگی دیگر صنایع آلاینده و فیلترینگ مناسب آنها نیز همانگونه که مورد تاکید استاندار قرار گرفت انجام شود، تا این صنایع نیز نتوانند با پنهان شدن پشت موضوع ایرالکو به خواب راحت خود ادامه داده و با امنیت خاطر آلاینده‌ها را در هوای اراک پخش نکنند.

قطعا هزینه‌ای که صنایع در خصوص رفع آلودگی باید بپردازند، بسیار کمتر از هزینه و رنجی است که مردم با ابتلا به انواع بیماری‌ها با آن مواجه هستند، پس باید به کمک به تامین سلامتی مردم در قبال سودهای کلان مالی ملزم شوند.

شاید شنیدن این خبر که سهم آلایندگی صنایع مشخص شده، برنامه علمی جهت رفع آلودگی تنظیم شده و در حال اجراست برای مردم خوشایندتر از شنیدن این خبر باشد که باد ملایمی وزید و آلودگی را با خود به مناطق دیگر برد.

گزارش از صبا خایانی، خبرنگار ایسنای منطقه مرکزی

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نسیم هدایت داستان متحول شدن انسان