سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



ضرورت هاي يک بارداري آسان


  X  

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1394.08.12 - 11:06

ضرورت هاي يک بارداري آسان

خراسان/ توليد مثل از شگرف ترين پديده هاي هستي و تضمين کننده بقاي نوع بشر است. امروزه با ارتقاي سلامت عمومي و افزايش تندرستي زمان بارداري و پيشرفت هاي پزشکي انتظار مي رود ماحصل زايمان حفظ سلامت مادر و تولد يک نوزاد طبيعي و سالم باشد. متخصصان زنان و زايمان تنها پزشکاني هستند که با جان دو نفر همزمان در ارتباطند. دکتر مليحه ميرشه پناه جراح ومتخصص زنان وزايمان ضمن تاکيد بر حساسيت کار در اين رشته، در گفتگو با زندگي سلام به بيان ويژگي هاي حاملگي طبيعي و سپس اهميت رعايت موارد ضروري بارداري مي پردازد.
بارداري طبيعي
بارداري ناشي از باروري تخمک از طريق اسپرم است که طول مدت بارداري از اولين روز آخرين قاعدگي 280 روز است. زن باردار در پاسخ به نيازهاي جنين و جفت که در حال رشد بسيار سريع است، متحمل تغييرات متابوليک زياد در تمامي ارگان هاي بدن مي شود که به طور يقين هيچ رويداد فيزيولوژيک ديگري چنين تغييراتي را ايجاد نمي کند.
ضرورت هاي قبل از بارداري
قبل از بارداري، مادر بايد يک چکاپ کامل از تمام اندام ها و آزمايش هاي مربوط و نيز پاپ اسمير انجام دهد و معاينه دندانپزشکي شود تا فرصت کافي داشته باشد قبل از بارداري تمامي مشکلات را بر طرف و در سلامت کامل اقدام به بارداري کند. همچنين قبل از بارداري بايد واکسيناسيون هاي ضروري مثل MMR( واکسن سرخک ، سرخچه واوريون ) و... انجام شود .
علايم بارداري طبيعي
1 - افزايش وزن که به طور متوسط 5/12 کيلوگرم در کل بارداري طبيعي است .
2 - تهوع و استفراغ، معمولا بين اولين و دومين ماه بارداري شروع مي شود و عمدتا تا هفته 16 حاملگي ادامه دارد و بيشتر صبحگاهي است .
درمان
- مصرف غذا با حجم کم و در دفعات بيشتر (هرچه مادر تمايل دارد)
- پرهيز از مصرف و مواجهه با موادي که در فرد باعث تهوع و استفراغ مي شود.
- مصرف متعادل زنجبيل
- دارو هاي ضد استفراغ (در مواردي که استفراغ ها شديد و مکرر است، مصرف مي شود.)
3 - نفخ و ترش کردن
بهترين درمان آن مصرف غذا با حجم کم و دفعات بيشتر و مصرف عرق نعناع و مايعات کمتر است .
4 - افزايش تعداد تنفس و ضربان قلب
5 - تکرر ادرار
6 - ضعف و بي حالي و به هم خوردن ريتم خواب، واضح است که در صورت شدت همين علايم بايد به متخصص زنان و زايمان مراجعه شود.
7 - کمر درد خفيف و گاه گاهي که در 70درصد زنان باردار به درجاتي ديده مي شود.
8 - واريس، به طور عموم در حاملگي ايجاد يا تشديد مي شود و درمان آن جوراب واريس و بالا بردن پاها و استراحت دوره اي و متناسب است.
9 - بواسير، به علت افزايش فشار وريدهاي ناحيه نشيمنگاه و يبوست بارداري ايجاد مي شود و با مصرف ملين ها و نشستن در آب گرم و بي حس کننده هاي موضعي تا حدي کنترل مي شود.
10 - ترشح بيش از حد بزاق
11 - ترشحات زياد رحم که به علت افزايش پاسخ به استروژن در حاملگي در مخاط مهبل ايجاد مي شودو کاملا طبيعي است و جز رعايت بهداشت درماني ندارد. (در صورت همراه نبودن با خارش و سوزش و بوي بد و رنگ بد)
12 - تغييرات پوستي
الف- خطوط ناشي از کشش روي پوست شکم، سينه و ران که تاکنون درمان موثري براي آن پيشنهاد نشده است و از عوامل موثر در بروز آن سابقه خانوادگي و افزايش وزن شديد در دوران بارداري و سن کم مادر است.
ب- تيره شدن پوست ناحيه تناسلي و نوک سينه و خط وسط شکم و پوست صورت و گردن که تقريبا در 90 درصد زنان باردار رخ مي دهد.
نکته مهم در درمان هر نوع بيماري
براي درمان هرگونه بيماري در طول بارداري (سرماخوردگي، مشکلات دنداني، اسهال و...) حتما بايد به متخصص همان رشته مراجعه شود و متخصصان با اطلاع از مدت بارداري، اقدامات درماني لازم را انجام مي دهند.
رژيم غذايي
رژيم زن باردار بايد شامل هر 4 گروه مواد غذايي (پروتئيني – چربي - قند – مواد معدني) باشد و اگر مادر ميل به غذا خوردن نداشته باشد بايد سعي شود با تغيير روش تهيه غذا تا حد امکان مواد لازم به مادر برسد.
شغل و ورزش
مهم ترين معيار براي ميزان و نحوه انجام کار و ورزش
-خستگي مادر
-نداشتن علايم خطر حاملگي.
از فعاليت هايي که با خطر افتادن مادر يا ضربه ديدن شکم همراه است و نيز از شيرجه زدن بايد خودداري شود.
مسافرت
مسافرت با خودرو و بستن کمربند به نحو صحيح (روي شکم نباشد) منعي ندارد و مسافرت با هواپيما تا هفته 36 به شرطي که هواپيما داراي فشار مناسب باشد، بلامانع است.
ارتباط جنسي
در صورت نداشتن علايم خطر بارداري تا اواخر حاملگي منعي ندارد .
اقدامات دندان پزشکي
در صورت ضرورت حاملگي ممنوعيتي براي درمان هاي دندانپزشکي و راديوگرافي دنداني نيست. هنگام راديوگرافي بايد ناحيه شکم و لگن پوشيده شود.
واکسيناسيون
- واکسن کزاز و ديفتري در صورت عدم تجويز دوز اوليه يا عدم تجويز يادآور بعد از ده سال بايد با نظر پزشک در دوره بارداري تزريق شود.
- در مورد ساير واکسن ها با صلاحديد پزشک متخصص زنان بايد اقدام شود.
اقدامات اوليه به محض اطلاع از شروع بارداري :
- قطع استعمال دخانيات و مواد مخدر و الکل
-در صورت مصرف هرگونه دارو به متخصص مربوطه اطلاع داده شود و در مورد قطع يا تغيير و يا کاهش دوز داروها مشاوره شود.
عوامل خطر دوران بارداري:
- هرگونه لکه بيني و خون ريزي رحم
- افزايش وزن زياد و ورم شديد
- ديابت (قند)
- فشارخون
- ابتلا به هربيماري مزمن يا حاد ديگر در حاملگي (آسم، تشنج، تيروئيد و... )
- سابقه مرگ جنين يا نوزاد يا سقط
- سابقه زايمان زودرس يا پارگي زودرس کيسه آب
- سن بالاي 35 سال
- نارسايي دهانه رحم و ناهنجاري هاي رحمي و غدد رحمي
- سابقه تولد بچه با ناهنجاري يا وزن زير 2500 گرم
- هرگونه درد زيردل و کمر که با استراحت و درمان هاي معمولي کنترل نشود
- آبريزش از مهبل
- کاهش حرکات جنين
تعداد ويزيت ها در وهله اول بستگي به حال بيمار و تشخيص پزشک دارد و حداقل تعداد ويزيت ها تا پايان سه ماهه دوم ماهي يک بار و سه ماه سوم 2 هفته يک بار و ماه آخر هفته اي يک بار است.
آزمايش هاي روتين در بارداري در اولين ويزيت انجام و سپس در ابتداي سه ماهه سوم بايد تکرار شود. تست هاي غربالگري که براي تشخيص سلامت جسمي است، هفته 11-14 و هفته 15-20 انجام مي شود. حداقل تعداد سونوگرافي در بارداري يکي در هفته 11-14 براي بررسي سلامت جنين و سن دقيق بارداري و ديگري در پايان سه ماهه دوم و يک مرحله سونوگرافي هم در ابتداي ماه آخر براي تعيين وضعيت جنين در رحم براي تشخيص احتمال سزارين يا زايمان طبيعي انجام مي شود.در صورت بروز هر گونه مشکل به صلاحديد پزشک ممکن است سونوگرافي ها تکرار شود. صداي قلب جنين با گوشي مامايي اولين بار در هفته 16-19 قابل شنيدن است. فعاليت قلب جنين اولين بار در سونو حدود هفته 7 حاملگي مشاهده مي شود.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
ضرورت مطالعه تاریخ همانند ضرورت نماز - از استاد مهندسی