توجه به مفاهیم قرآن در مسابقات تلاوت


رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور گفت: سعی شده در مسابقات تلاوت به مفاهیم قرآنی توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، مهدی قره‌شیخ‌لو در نشست خبری مسابقات کشوری تلاوت در رابطه با مهمترین هدف مسابقات تلاوت قرآن عنوان کرد: مسابقات تلاوت قرآنی بسیاری در سطح کشور برگزار می‌شود اما تفاوت این مسابقات با مسابقات دیگر توجه ویژه به بخش حفظ و مفاهیم است.

وی ادامه داد: حفظ کردن آیات و توجه به مفاهیم قرآنی آن یکی از نکاتی است که قاریان بزرگ به قاریان ایرانی توصیه می‌کنند زیرا آنان معتقد هستند که در این صورت قرائت بهتر می‌شود.

او در ادامه افزود: شرکت‌کنندگان باید بتوانند آیات خود را به صورت حفظ قرائت کنند و در پایان به دو سوال مفهومی از پنج جزء قرآن پاسخ دهند.

قره‌شیخ‌لو با بیان این مطلب که مسابقات تلاوت در سه رشته مختلف برگزار می‌شود، تصریح کرد: بخش آقایان در دو گروه بالای 16 سال و زیر 16 سال و بخش بانوان در گروه بزرگسالان در سه رشته حفظ کل، قرائت و حفظ 15 جزء برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد آقایان شرکت‌کننده بالای 16 سال در هر سه رشته 76 نفر، زیر 16 سال 26 نفر و تعداد بانوان شرکت کننده در هر سه رشته 63 نفر است که از این تعداد 57 نفر در رشته قرائت، 50 نفر در رشته حفظ کل و 53 نفر در رشته حفظ 15 جز شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با اشاره به این نکته که «در 25 آذر ماه مسابقات در دو بخش تلاوت و تسنیم برگزار می‌شود» خاطرنشان کرد: در بخش تلاوت که اختصاصی قاریان است مسابقات به شکل حرفه‌ای برگزار می‌شود و در بخش تسنیم که یک سال قدمت دارد، 94 نفر که به تفکیک 54 مرد و 40 زن در آن شرکت کرده‌اند، مسابقات تسنیم در سطح عمومی‌تر مخصوص پرسنل فرهنگی و خانواده‌های آنان برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که «در این مراسم افتتاحیه و اختتامیه استاندار خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان،‌ چهره‌های قرآنی استان و دکتر خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی حضور دارند» گفت: مسابقه تسنیم با توجه به محتویات کتاب مفاتیح‌الحیات آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود و حدود 350 نفر مهمان در این بخش حضور دارند.

قره‌شیخ‌لو در رابطه با چگونگی داوری مسابقات تلاوت و تسنیم گفت: 40 داور در 5 گروه، بخش آقایان و بانوان را در هر سه رشته داوری می‌کنند که این داوران از بین داوران پیشکسوت و داوران جوان شهرهای مختلف انتخاب شده‌اند.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون محل اسکان شرکت‌کنندگان فراهم شده است و در پایان به برگزیدگان مدرک سطحی از مسابقات که در آن شرکت کرده‌اند، اعطا می‌شود.

قره‌شیخ‌لو در رابطه با مدارک اعطایی به برگزیدگان و ارزش این مدارک تصریح کرد: سازمان دارالقرآن الکریم دارای سه وظیفه اصلی توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی در سطح کشور، ساماندهی مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم است که در اساس‌نامه سازمان تبلیغات یادآوری شده است.

او ادامه داد: سازمان دارالقرآن الکریم علاوه بر وظایف اصلی خود وظایف مختلف دیگری را نیز بر عهده دارد که یکی از آنها اعطای مدرک است که دستور آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است و معادل دیپلم تا دکتری است و پس از هر آزمون به برگزیدگان اهدا می‌شود.

وی در مورد تربیت 10 میلیون حافظ مورد نظر رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: حدود شش سال از مطالبه ایشان در این رابطه می‌گذرد اما تاکنون فعالیت قابل ذکری در این زمینه انجام نشده است البته در طی جلسه‌ای سعی شد تا وظایف موجود در این زمینه بین دستگاه‌های اجرایی تقسیم شود.

رئیس سازمان دار القرآن کریم کشور ادامه داد: در بحث حفظ قرآن قبل از انجام کار اجرایی نیاز داریم تا زیر ساخت‌ها را بهبود بخشیم و فرهنگ حفظ قرآن را در جامعه ترویج دهیم و هر کس به فراخوان ظرفیت خود بخشی از قرآن کریم را حفظ کند و افراد دارای استعداد و علاقه نیز به حفظ کل قرآن کریم بپردازند.

وی در ادامه افزود: اگر به زیر ساخت‌ها و سپس فعالیت‌های اجرایی که نمونه‌ای از آن برگزاری 180 جلسه حفظ که برای سال جاری آماده شده است و یا درخواست برگزاری یک جلسه کلاس رایگان توسط 1500 حافظ قرآنی، توجه ویژه شود طی یک برنامه10 الی 15 ساله می‌توانیم به اهداف مورد نظر رهبر انقلاب برسیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور در رابطه با بودجه‌های تخصیص داده شده به موسسات قرآنی، خاطرنشان کرد: نیاز مالی موجود در موسسات قرآنی بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که به این موسسه تعلق می‌گیرد و مشکل دیگری که وجود دارد تمام بودجه تعلق گرفته به موسسه قرآنی تخصیص پیدا نمی‌کند و آن میزان تخصیص پیدا کرده هم دیر به دست ما می‌رسد.

وی ادامه داد: برای مثال بودجه سال 90 که نیم درصد بود سال 91 به دست ما رسید همچنین سال 91 هیچ بودجه‌ای اختصاص به قرآن پیدا نکرد و صفر بود در سال 92 نیز 200 میلیارد تومان بودجه تصویب شد که در شهریور سال 93 به دست ما رسید در سال 93 بودجه 200 میلیارد تومان بود که 45 درصد بیشتر تخصیص پیدا نکرد امسال نیز 200 میلیارد توسط مجلس تصویب شده که ریالی از آن به ما داده نشده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تلاوت حسن دانش . نفر اول مسابقات قرآن