چالش‌های تجاری‌سازی تحقیقات علوم انسانی در کشور بررسی شد


چهارمین نشست نقد کتاب ایرانداک با نقد و بررسی کتاب «تجاری‌سازی تحقیق با تأکید بر حوزه علوم انسانی» نوشته دکتر بختیار محمودپور، استادیار موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این نشست با حضور بختیار محمودپور، نویسنده کتاب و دکتر لیلا نامداریان، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به عنوان منتقد این کتاب برگزار شد.

دکتر محمودپور در ابتدای نشست ضمن معرفی کتاب که مستخرج از تحقیقات پایان‌نامه دکتری وی بوده است، اظهار داشت: در جریان تحقیق، فرایند تجاری‌سازی در علوم انسانی ادبیات نظری گسترده‌ای نداشت و این اولین کتاب به زبان فارسی در عرصه تجاری‌سازی علوم انسانی به شمار می‌رود.

استادیار موزه علوم و فناوری گفت: سوال اساسی در این زمینه این بوده است که آیا بررسی رویکرد تجاری‌سازی به دانشگاه و علوم انسانی درست است یا خیر.

در ادامه دکتر نامداریان هدف از نگارش این کتاب را تشریح چالش‌های پیش‌روی تجاری‌سازی علوم انسانی عنوان کرد و افزود: چالش‌های قانونی برای این امر نیز در این کتاب بررسی شده است.

وی ضمن ارائه نقاط قوت کتاب گفت: در این کتاب به طور آشکار بین علوم انسانی و دیگر علوم تمایز قائل شده و نو بودن و مستند بودن اثر به لحاظ تأکید بر علوم انسانی از ویژگی‌های برجسته این کتاب است.

استادیار ایرانداک در ادامه به نقد ساختاری و محتوایی کتاب پرداخت و افزود: به لحاظ ساختاری کتاب فاقد مقدمه و همچنین فهرست مندرجات فاقد عناوین فصول است.

نامداریان با اشاره به اشکالات نگارشی گفت: جای خالی نمایه‌سازی و واژه‌نامه نیز در کتاب مشهود بوده و بهتر بود در پایان هر فصل جمع‌بندی و نتیجه‌گیری درج می‌شد.

وی تصریح کرد: در این کتاب تأکید زیادی بر روی تجاری‌سازی علوم انسانی شده؛ در حالی که اگر تجاری‌سازی اتفاق نیفتد، هویت علوم انسانی تضعیف نخواهد شد.

در پایان نویسنده کتاب به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

بر اساس این گزارش، در پایان جلسه نقد کتاب از سوی دکتر بهزاد دوران، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به نویسنده و منتقد این کتاب لوح تقدیری اهدا شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
علوم انسانی کلید اساسی پیشرفت کشور