استیج‌فوتوگرافی‎های پولاروید در «دوم‌های شخصی»


عکس‎های استیج فوتوگرافی مصطفی دهقانیان که به شیوه پولاروید کار شده، به‌نمایش درآمده است.

به گزارش ایسنا، دهقانیان درباره این نمایشگاه که «دوم‌های شخصی» نام دارد، گفت: این مجموعه برآمده از فضاها و تصویرهای ذهنی من است. این عکس‎ها به شیوه استیج فوتوگرافی کار شده و چون عکس‌های پولاروید تک نسخه هستند، مجموعه خاص‎تر شده است.

او با اشاره به این‌که این فضاها ما به ازای بیرونی ندارند، ادامه داد: از آنجا که این تصاویر کاملا ذهنی هستند، تنها راه نشان دادن آن‌ها استفاده از استیج فوتوگرافی بود. این عکس‎ها در مقاطع مختلف شکل گرفته‎اند و هر بار روی یکی از آن‌ها کار کرده‎ام. ممکن است این تصاویر از یک داستان یا فیلم آمده باشد، اما همه آن‌ها شخصی شده‎اند، ارجاع مستقیم به چیزی ندارند و به همین دلیل نمی‎توان گفت که آن‌ها دقیقا به چه فیلم، نقاشی یا کتابی اشاره دارند.

این هنرمند درباره شکل‎گیری این مجموعه نیز اظهار کرد: نخستین‌بار با یک دوربین پولاروید جدید یکی از این عکس‏‌ها را کار کردم، اما چون این دوربین‎ها دیجیتال هستند، رگ‎های شارپی دارند و فضایی را که از پولاروید انتظار داریم، ایجاد نمی‏‌کنند احساس می‏‌کردم که به نوعی با یک پولاروید مصنوعی مواجه هستند، به همین دلیل یک دروبین پولاروید قدیمی که امکانات لازم برای عکاسی را دراختیار من می‏‌گذاشت تهیه و کارم را شروع کردم.

دهقانیان درباره انتخاب عکس پولاروید برای کار خود نیز گفت: پولاروید تنها دوربینی است که به ما اثری تک نسخه ارائه می‏‌کند و عکس‎های آن غیرقابل تکثیر است. نکته دیگر آن‌که به لحاظ فرم، اندازه کوچک عکس‎های پولاروید برای من بسیار مهم بود. در واقع در این عکس‎ها که بیشتر نماهای باز هستند، نشان دادن این وسعت در فضای کوچک پولاروید به نوعی چالش‎برانگیز بود. جزییاتی که در عکس‎ها وجود دارد مخاطب را ترغیب می‏‌کند که آن‌ها را در ابعاد بزرگ بخواهد، اما عکسی که به او ارائه می‏‌شود همین اندازه است. به هر حال فرم و محتوای اثر را به هیچ‌عنوان نمی‎توان از هم جدا کرد و محتوایی که مد نظر من بود در این فرم و ابعاد بیان شده است.

وی همچنین بیان کرد: این عکس‌ها به‌لحاظ موضوعی با هم ارتباط دارند و این‌طور نیست که بتوان گفت نمایشگاه از چند مجموعه عکس مجزا تشکیل شده است و همه عکس‎ها با هم ارتباط دارند.

این هنرمند عکاس ادامه داد: کار با پولاروید در بعضی مواقع می‎تواند چالش‌برانگیز و غیرقابل پیش‌بینی باشد. به هر حال همه ما در آلبوم‎ها پولاروید دیده‎ایم و این عکس‎ها برای ما خاطره‌انگیز هستند. از سوی دیگر، هنرمندان بزرگی در دنیا با پولاروید عکاسی کرده‎اند و در میان آثار آن‌ها عکاسی طبیعت و استیج نیز دیده می‏‌شود. این کار برای من ویژگی‎های خاص خود را داشت به‌عنوان مثال موضوع رنگ در پولاروید برای من بسیار مهم بود هرچند گاه در جریان ظهور عکس رنگ‎ها تغییراتی می‎کردند، اما همه این‌ها برای من جالب توجه بودند و البته تا 80 درصد، به رنگ‎هایی که در ذهن داشتم دست پیدا کردم.

در نمایشگاه «دوم‌های شخصی» 13 فریم عکس پولاروید به‌نمایش گذاشته شده است که همه آن‌ها تک نسخه هستند.

دهقانیان در استیتمنت این نمایشگاه آورده است: «تصویرها دائما در ذهن ما ساخته می‏‌شوند، تغییر می‎کنند و جان می‏‌دهند. تماس با آن‌ها معنایی را شکل می‎دهد. مقصود از تماس، آن شکل مادی است که پیام در آن جای می‎گیرد و به مخاطب یا گیرنده می‏‌رسد. شکلی که در برداشت یا دریافت گیرنده تأثیر زیاد و گاه تعیین‎کننده دارد. تصاویر در کنار هم تأویل‎های متنوعی را به ذهن متبادر می‎کنند و هر تأویل در حکم انطباق است.»

نمایشگاه «دوم‎های شخصی» تا دوم دی‌ماه در گالری «دنا» به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، شماره 4 ادامه دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
استیج کف فول کالر و بک استیج گروه موسیقی