اختصاص اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ایلام


کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی استان ایلام از اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار این استان خبر داد.

«عبدالصباح کارزانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: این مبلغ برای زنان سرپرست خانوار شهری و روستایی در قالب گروه‌های هم‌یار، تعاونی‌های قالیبافی، اشتغال خرد و خانگی و آموزش‌های حرفه‌آموزی هزینه می‌شود.

وی با بیان این‌که این اعتبار به‌صورت کمک بلاعوض به این زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود و سقف کمک پرداختی به هر یک از این زنان سرپرست خانوار حداقل 50 میلیون ریال است، افزود: این اعتبار از سوی دفتر توانمندسازی بهزیستی کشور به‌تازگی اختصاص و تا پایان سال برای اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار این استان هزینه می‌شود.

کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی ایلام با اشاره به اجرای طرح خدمات مالی خرد ویژه روستائیان خاطرنشان کرد: تاکنون 250 گروه خودیار در قالب نزدیک به 5000 نفر تشکیل که تا پایان سال به 300 گروه افزایش می‌یابند.

کارزانی ادامه داد: اجرای این طرح با هدف توانمندسازی و بهبود زندگانی افراد کم درآمد در مناطق روستایی (اعم از مددجویان و افراد عادی) سال 91 برای نخستین بار و به‌صورت پایلوت توسط سازمان بهزیستی کشور در استان‌های ایلام و کردستان آغاز شد.

وی با بیان این‌که این طرح نقش بسزایی در افزایش توانمندسازی مردم مناطق روستایی داشته است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات روستائیان اشتغال است و اجرای گسترده این طرح با همکاری سایر ارگان‌ها علاوه‌بر رفع مشکل بیکاری نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها داشته است.

کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی ایلام خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح پس از تشکیل گروه و جمع‌آوری پس‌اندازهای اعضا و راه‌اندازی صندوق مالی با عنوان گروه خودیار، در بانک حساب باز می‌شود.

کارزانی با اشاره به این‌که در مرحله بعدی بانک گروه را بر پایه سرمایه اجتماعی ارتقا داده و سود و عملکرد مالی و اجرایی آنها را مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار می‌دهد، گفت: در پایان بر اساس نتیجه اعتبارسنجی، بانک بدون اخذ سپرده وثیقه و ضامن به گروه با حداقل نرخ سود بانکی معمول وام پرداخت می‌کند و گروه نیز بر پایه طرح‌های کسب و کار تایید شده اعضا، وام بانکی را میان آنان توزیع می‌کند.

وی یادآور شد: دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌توانند در زمینه‌های مختلف نظیر ایجاد مشاغل زودبازده و خانگی، فعالیت‌های گروهی، رفع مشکلات معیشتی، تحصیلی و سایر نیازها آن‌را هزینه کنند.

کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی ایلام خاطرنشان کرد: خدمات اجرایی، فنی و ظرفیت‌سازی لازم در این طرح از سوی موسسه بین‌المللی توسعه خدمات مالی خرد(تاک) به شکل برون‌سپاری به بخش‌های غیردولتی از جمله درمانگاه‌های مددکاری اجتماعی و موسسه‌های غیر دولتی محلی توسط بانک کشاورزی انجام می‌شود.

کارزانی کاهش نسبی فقر، توسعه عدالت اجتماعی از راه فراهم کردن زمینه دسترسی گروه‌های کم درآمد، افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و کمک به کاهش نرخ بیکاری را از ویژگی‌های این طرح برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های یونسکو(سازمان علمی، تربیتی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد) این طرح به‌عنوان طرح موفق در جهان انتخاب شده و در حال اجراست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شبگردی ستاد توانمند سازی بانوان سرپرست خانوار