آنکارا قوانین خود برای پذیرش پناهجویان عراقی را تشدید کرد


وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که این کشور همچنان به اصل "سیاست مرزهای باز" درقبال پناهجویان سوری پایبند است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بر اصل سیاست مرزهای باز درباره پناهجویان سوری تأکید کرد اما موعدی را که در آن به هزاران سوری گرفتار در مرزهای ترکیه اجازه ورود به این کشور داده خواهد شد مشخص نکرد.

وی در پایان نشست خود با همتایان اروپایی‌اش در آمستردام گفت: ما از 5000 پناهجو استقبال کردیم و بیش از 50 هزار پناهجو نیز در راه رسیدن به مرزهای ترکیه هستند. ما نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ چراکه حملات روسیه همچنان ادامه دارد و "نیروهای نظام نیز به غیرنظامیان حمله می‌کنند!"

چاووش اوغلو در ادامه ادعاهای خود نظام سوریه را به هدف قرار دادن مدارس، بیمارستان‌ها و غیرنظامیان متهم کرد.

یکی از مسئولان اتحادیه اروپا پیشتر از ترکیه خواسته بود به توافقنامه‌های بین المللی و استقبال از پناهجویان سوریه پایبند باشد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز از آنکارا خواست تا از آوارگان سوری حمایت کند.

در همین راستا، وزارت خارجه ترکیه از تشدید شروط اعطای ویزا به عراقی‌ها برای ورود به ترکیه خبر داد. به گفته این وزارتخانه این اقدام در راستای هماهنگی با اروپا است که خواهان حل مشکل افزایش ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که دیگر ویزاهایی که به مسافران عراقی در گذرگاه‌های مرزی داده می شد به کار نمی‌آید و باید مسافران به ویزاهای اینترنتی دست یابند.

وی گفت: برای تضمین دستیابی به ویزای اینترنتی برای سفر به ترکیه باید فرد ویزای ورود یا اقامت در آمریکا یا انگلیس یا کشورهای عشو توافق نامه شنگن را داشته باشد.

وی افزود: در صورت عدم داشتن این شروط افراد باید درخواستی را برای دستیابی به ویزا ارائه کنند.

ده‌ها هزار عراقی در پی جنگ در این کشور از طریق ترکیه وارد اروپا شده بودند. تعداد آوارگان عراقی در ترکیه به حدود 300 هزار نفر می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که اقدامات جدید در راستای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تشدید سخت گیری در پذیرش آوارگان در ایتالیا‬‎