سال خودکفایی در تولید گندم رسید


مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به افزایش خرید تضمینی گندم گفت: امسال کاملا خودکفا می شویم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید تضمینی گندم هم اکنون در 8 استان جنوبی کشور در حال انجام است که خوزستان با خرید 577 هزار تن رکورددار بیشترین خرید محسوب می شود.

به گزارش شفاف ، دکتر علی قنبری با بیان اینکه مقدار خرید تا روز چهارشنبه به 885 هزار تن رسیده است ، اظهار کرد: در سال گذشته در همین مقطع زمانی 683 هزارتن گندم خریداری شده بود که امسال رشد حدود 20 درصدی رقم خورده است.
قنبری افزود: تاکنون 360 مرکز خرید در استان های ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد فعال شده اند و تعداد محموله های تحویل گرفته شده از کشاورزان با توجه به افزایش میزان خرید، به بیش از حدود100 هزار محموله رسیده است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد : گندم تولیدی امسال با رویکرد کیفیت و کاهش هزینه های تبعی خریداری می شود و تامین نیازهای مصرفی خبازیها و صنف و صنعت از طریق تولید داخل امکانپذیر است.


دکتر قنبری با اشاره به بارندگی و بروز سیل های اخیر در کشور تاکید کرد: این حوادث تاثیر چندانی بر تولید گندم نگذاشته است و به لطف خدا امسال با خرید بیش از 9 میلیون تن گندم، در زمینه تامین نیازها به خودکفایی کامل می رسیم.


وی تصریح کرد: با توجه به قیمت فروش آزاد گندم توسط دولت به نرخ 900 تومان، واردات گندم برای مصارف صنف و صنعت توجیه اقتصادی ندارد و ما این امکان را داریم که گندم مورد نیاز صنف و صنعت را از محل تولید داخل، تامین کنیم.


مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از خرید 11200تن دانه ی روغنی کلزا در کشور خبر داد که بیشترین مقدار از این محصول با 9000 تن در خوزستان خریداری شده است.


ویدیو مرتبط :
تاثیر قاچاق در امر خودکفایی تولید گندم