کاهش هزینه‌های تولید مهم‌ترین اثر رفع تحریم‌ها


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران گفت: کاهش هزینه‌های تولید تا 30 درصد از مهمترین آثار رفع تحریم‌ها است.

سید مصطفی موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، گفت: با اجرای برجام، بسیاری از صنایع شاهد تحولاتی خواهند شد و برخی نیز بیشترین رشد را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: درحال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی، کمتر ظرفیت خود کار می‌کنند که هزینه‌های عملیاتی آنان به شدت افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران تصریح کرد: مهمترین کانال اثرپذیری بخش صنعت در اجرای برجام، سودآوری واحدهای تولیدی و صنعتی است که به دلیل تحریم و بالا رفتن هزینه‌های مبادلاتی، بطور میانگین 20 تا 30 درصد هزینه‌های عملیاتی آنها افزایش یافته است که خود باعث کاهش سودآوری و رقابت‌پذیری در تولید شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که تأثیرات واقعی رفع تحریم‌ها، سریع و آنی ایجاد نخواهد شد و نیاز به زمان دارد و با سیاست برنامه‌ریزی شده توسط دولت تدبیر و امید نظیر تک نرخی شدن ارز، کاهش نرخ سود بانکی و اعمال سیاست‌های انبساطی، در سال‌های آتی شاهد رونق بخش تولید و صنعت خواهیم بود.

موسوی اظهار کرد: اجرای برجام ظرفیت‌های خوب و مهمی را در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند اما بهره‌گیری از فرصت‌ها نیازمند تدوین استراتژی، برنامه‌ریزی صحیح و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب است.

وی ادامه داد: رفع تحریم‌ها می‌تواند موجبات تحریک صنعت و تولید و افزایش سودآوری را فراهم کند که مهم‌ترین آنها شامل افزایش واردات مستقیم ماشین آلات با کیفیت از شرکت‌های اصلی، خرید در شرایط رقابتی با قیمت کمتر، کاهش هزینه‌های مبادله‌ای، دسترسی سریع‌تر به قطعات و افزایش بکارگیری ظرفیت اصلی تولید که در نهایت افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران عنوان کرد: در شرایط پسابرجام، با پیشنهادات مناسب برای رونق و توسعه بخش صنعت و تولید باید تلاش کنیم و در شرایط کنونی باید از همه ظرفیت‌ها برای رونق اقتصادی کشور به ویژه استان مازندران، که دارای ظرفیت‌های مناسب در بخش‌های تولید، صنعت و گردشگری است استفاده شود.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های مهم اجرای برجام در کشور، کاهش هزینه‌ها در ارتباط واحدهای تولیدی با سایر کشورها به ویژه در صادرات و واردات است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، گفت: در دوران پسابرجام، با استفاده از قدرت صادرات باید واردات کالا و خدمات کاهش و صادرات و خدمات تولیدی افزایش یابد .

موسوی بیان کرد: بخش عمده‌ای از تولیدات استان به تولید صنایع غذایی به ویژه فرآورده‌های لبنی است که در 9 ماه نخست، نسبت به سال گذشته، از رشد 25 درصدی روبرو شده است.

وی تصریح کرد: صنعت لبنیات در کشور و استان به عنوان یکی از صنایع تکمیلی بوده که نقش مهمی در اشتغال و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید گوشت به دست محققان زنجانی