سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تغذيه/ روغن‌هاي مايع مفيد هستند يا مضر؟


جام جم/ روغن‌هاي خوراکي امروز روغن‌هاي سردي هستند که بيش از اينکه کاربرد خوراکي داشته باشند در صنعت استفاده مي‌شوند.
در گذشته اين روغن‌ها براي جلا دادن در صنايع چوبي، توليد روغن چراغ، روان‌کننده براي موتورهاي بخار در ترابري، توليد شمع و موارد بسيار ديگري مورد استفاده قرار مي‌گرفت. برخي از گياهان مولد اين روغن‌ها سمي هستند که امروزه با اصلاحات ژنتيکي به روغن خوراکي تبديل شده‌اند.
روغن کانولا
کانولا، گياهي از خانواده چليپاييان Brassiea است که ابتدا در ايران کشت شده و 700 سال پيش براي توليد روغن چراغ به لهستان برده شده است. پس از آن در سال 1845 به فرانسه برده شد و کلزا نام گرفت. کلزا، گياهي روغني است که مقدار ماده مضر گلوکزينوليت در کنجاله و اسيد اروسيک در روغن آن بالاست و مصرف خوراکي ندارد. اين روغن فقط براي جلا دادن وسايل چوبي همراه روغن برزک استفاده مي‌شود.سال 1945 اين گياه به کانادا رفت و روي آن اصلاحات ژنتيکي صورت گرفت که آن را به روغن خوراکي با درصد اسيد اروسيک پايين حدود يک درصد تبديل کردند.روغن کانولا (کانادا + اويل): روغني است که از گياه منداب (کلزا) تهيه مي‌شود. روغني است صنعتي که توصيه مي‌شود حتي حيوانات هم از اين گياه تغذيه نکنند، زيرا سبب وحشي شدن حيوان مي‌شود.
مضرات کلزا
قابليت فاسد شدن آن نسبت به ساير روغن‌ها بيشتر است.وقتي در دماي بالا به آن گرما داده شود، دود ناشي از آن باعث ابتلا به سرطان ريه مي‌شود.تحقيقات و آزمايش‌ها نشان مي‌دهد که وقتي اين روغن را در دماي بالا گرما دهيم، سم ايجاد و سبب توليد راديکال‌هاي آزاد مي‌شود که براي بدن مضر است.
روغن آفتابگردان
آفتابگردان گياهي است يک ساله و تا حدود سه متر رشد مي‌کند؛ بيشتر محتواي روغن اين گياه از پارافين خوراکي که محصول پالايشگاه‌هاي نفت است درست شده که کلسترول خون را افزايش مي‌دهد. لازم به ذکر است که اگر روغن مايعي مثل آفتابگردان، خالص باشد قيمتي 15 الي 20 برابر قيمتي خواهد بود که در بازار به فروش مي‌رسد در صورتي‌که امروزه يک روغن يک کيلويي آفتابگردان از يک کيلو تخم آفتابگردان ارزانتر است!اخيراً تحقيقات نشان داده است که روغن آفتابگردان صنعتي و روغن‌هاي حاوي اسيد آراشيدونيک مانند روغن جوانه ذرت، به علت ايجاد التهاب موجب افزايش درد و رنج افراد مبتلا به التهاب مفاصل و همچنين توليد راديکال‌هاي آزادي است که براي بدن مضر است.
روغن‌هاي خوب
روغن خوب همان روغني است که پيشينيان ما استفاده مي‌کردند و با آن عمر طولاني داشتند. در واقع روغن خوب شامل تمامي روغن‌هاي طبيعي از جمله دنبه و ساير روغن‌هاي حيواني مي‌شود که گرچه هزينه بالاتري دارند اما با پيشگيري از بيماري‌هاي ناشي از روغن‌هاي گياهي، نظير کبد چرب، سبب عمر طولاني‌تر و سلامت پايدار مي‌شوند.
روغني که طبيعت آن سرد است براي مصارف صنعتي مفيد است، نه مصرف انسان.روغن‌هاي صنعتي که به عنوان روغن خوراکي مصرف مي‌شوند در دماي 40 درجه سانتيگراد در کبد منجمد مي‌شوند.هنگام سرخ کردن و... مقداري روغن به ديواره کنار گاز برخورد مي‌کند که روغن خوب بعد از چند ماه به راحتي با يک دستمال پاک مي‌شود در صورتي که روغن‌هاي سرد را بايد با سيم‌ظرفشويي برطرف کرد.
اگر ميخي را که قابليت زنگ زدن داشته باشد، در روغن صنعتي (نباتي) بيندازيد، بعد از چند ماه زنگ مي‌زند، بر خلاف روغن‌هاي خوب.اگر روغن خوب باشد، نبايد موقع سرخ کردن داخل مواد غذايي نفوذ کند. مثلاً براي سرخ کردن يک کيلو بادمجان با روغن خوب، مصرف روغن حتي تا يک هشتم روغن صنعتي کاهش مي يابد.
با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد


ویدیو مرتبط :
پرکن سطل روغن | پرکن 20 لیتری روغن | پرکن روغن صنعتی