فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تبیین جایگاه زن در سینمای ایران توسط وابستگی فرهنگی ایران در استانبول


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی ایران در استانبول، در مصاحبه با خبرنگار سایت بین‌المللی «آکادمی سیاست» (وابسته به روزنامه «آکادمی سیاست» که از روزنامه‌های معتبر در حوزه اجتماعی سیاسی ترکیه به شمار می‌رود) به سؤالاتی با محوریت سینمای ایران و نقش زن در آن، پاسخ داد.

راشد در پاسخ به این سؤال که چه عنصری سینمای ایران را از سینمای دنیا متمایز کرده است، گفت: وقتی از سینمای ایران نام می‌بریم باید اولین چیزی که به دهن خطور می‌کند، سینمایی معناگرا متناسب با شئون اسلامی باشد. این ویژگی تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و شامل مخاطبان آن نیز می‌شود. سینمایی که برخلاف سینمای غرب، اهداف تجاری نداشته و سودای گیشه ندارد. دغدغه‌ای جز ارزش‌های انسانی و معنوی ندارد. برخلاف سینمای غرب و نوع نگاه ابزاری و تجاری آن به زن در سینمای ایران موضوعات اجتماعی و انسانی محوریت فیلم‌ها را تشکیل می دهد.

وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول همچنین در پاسخ به سؤال نقش زن در اسلام و جایگاه وی، گفت: جایگاه زن در تاریخ پیش از اسلام نزد اعراب چیزی جز شیطان و ابزاری برای تأمین نیازهای مرد نبود. دیدگاهی که با حضور مبارک پیامبر اسلام (ص) تغییر پیدا کرد و زن چنانکه در قرآن کریم هم آمده است؛ به جایگاه اصلی و والای خود رسید. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به زندگی آسیه همسر فرعون، حضرت مریم و حضرت فاطمه (س) و یا نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا رجوع کرد.

وی تأکید کرد: نگاه ایران به زن برخلاف نگاه لیبرالیستی غرب، نگاهی اسلامی و بر اساس موازین قرآنی است. خداوند در قرآن زن و مرد را مایه آرامش یکدیگر قرار داده و مبنای برتری انسان را میزان تقوای وی دانسته و به جنیست آن اشاره نکرده است.

عبدالرضا راشد، در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه به تصویر کشیدن زن در سینمای ایران، گفت: چیزی که زن را در سینمای ایران محور اصلی قرار می‌دهد، خصوصیات فیزیکی او نیست؛ بلکه اراده و شخصیت مستحکم اوست. زن در دیدگاه اسلامی بنیان خانواده است، محبت و مهربانی ذاتی زن پیوند میان اعضای خانواده را محکم می‌کند. وظیفه اساسی زن در اسلام، تحکیم روابط خانوادگی است که از منظر جامعه‌شناسی نیز خانواده و ارتباط میان آنها مهم‌ترین رکن جامعه است. اما این مسأله مانعی برای پیشرفت‌های اجتماعی زن ایجاد نمی‌کند.

وابستگی فرهنگی ایران در استانبول در ادامه این مصاحبه درباره جایگاه اجتماعی زن در کنار وظیفه خانوادگی وی در ایران، گفت: نوع نگاه به زن در ایران متغایر با اسلام نیست. زنان در کنار وظیفه اصلی خود به عنوان همسر و مادر در فعالیت‌های اجتماعی کشور حضور پررنگ داشته و نقش‌های مدیریتی نیز برعهده می‌گیرند؛ چنانکه شاهد حضور نماینده‌های مجلس زن، وزیران و سفیران زن در ایران، هستیم.

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/2QGWXZ


ویدیو مرتبط :
بی فرهنگی در سینمای ایران