سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



لغو تحریم ها امکان عضویت ایران را در سازمان شانگهای فراهم می کند


به گزارش ایرنا، سفیر کشورمان در روسیه در هفتمین همایش اقتصادی «موسسه سیاست گذاری اقتصادی گایدار» با عنوان «روسیه و جهان، نگاه به آینده» در سخنانی با عنوان «جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری شانگهای» گفت:انتظار می رود که با توجه به آغاز اجرای توافقات ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم ها در روزهای آینده و در دوران پسا تحریم عضویت رسمی ایران در این سازمان شکل جدی تری به خود گیرد.
اعضای سازمان همکاری شانگهای شامل شش عضو ثابت چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و پنج عضو ناظر جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان، مغولستان، افغانستان است. این سازمان سابقه فعالیت 14 ساله دارد.
به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، سنایی در این همایش خاطرنشان کرد: موضوع جهانی شدن باعث شده که ائتلاف ها افزایش یافته و بیش از گذشته اهمیت پیدا کنند. به همین جهت در دهه گذشته بسیاری از ائتلاف ها و سازمان ها فعال و تقویت شده اند و کشورها خواسته ها و منافع خود را در چارچوب مجموعه ای از کشورهای همسو دنبال می کنند.
وی افزود: ظرفیت های سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن بیش از یک سوم جمعیت جهان، وسعت قابل توجه و توانمندی های اقتصادی نوید یک ائتلاف بالقوه توانمند را می دهد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس سازمان همکاری شانگهای همواره پیگیر فعالیت ها و نقش سازنده اعضای این سازمان به عنوان یک مجموعه موثر در رویدادها و حوادث سیاسی و اقتصادی جهان بوده و از اهداف این سازمان در تحکیم اعتماد، دوستی متقابل میان کشورهای عضو، توسعه همکاری های همه جانبه با هدف حفظ و تحکیم صلح، امنیت و ثبات در منطقه، رویارویی مشترک با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی در همه نوع و مظاهر آنها، کنترل و مبارزه با مواد مخدر و تسلیحات حمایت نموده و با عضویت ناظر در این سازمان در سال 2005، تمایل خود را به همکاری با آن نشان داده و سعی در پیشرفت و عملی کردن اهداف این سازمان موثر باشد.
سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: امروز افراط گرایی و تروریسم به یک معضل سیاسی، امنیتی مهم در سطح منطقه ای و جهانی تبدیل شده است و بیم آن می رود که عناصر افراطی در منطقه و حوزه کشورهای عضو شانگهای بیش از این نفوذ کنند و امنیت این کشورها را با چالش جدی مواجه نمایند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم منطقه ای می باشد، آماده است تا تجربیات خود را با کشورهای عضو شانگهای در میان گذارد و در جهت تقویت امنیت و ثبات منطقه مشارکت فعال تری داشته باشد.
وی با بیان این که همکاری برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، یکی از دغدغه های مهم این سازمان می باشد، اظهار داشت: در این زمینه نیز می توانیم نقش مهم ایران در سال های گذشته در مبارزه علیه قاچاق و سوداگری مواد مخدر از افغانستان را به یاد آوریم. هزینه های فراوان مالی و جانی جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر بسیار چشمگیر بوده و فعالیت ایران در این خصوص بارها مورد تقدیر سازمان ملل و کشورهای مختلف قرار گرفته است.
سفیر ایران در روسیه گفت: علاوه بر مناسبات رو به توسعه ایران در روابط دو جانبه با اکثر اعضای سازمان، در فرمت چند جانبه مبارزه با مواد مخدر با مشارکت تعدادی از اعضای سازمان همکاری دارد. چنین ظرفیتی می تواند ارزش افزوده ای بر اقدامات سازمان در این زمینه باشد.
وی یاد آور شد: پیوستن کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای، با هدف تشریک مساعی و هم افزایی ظرفیت های اقتصادی منطقه و همچنین مقابله با تهدیدهای امنیتی است و این سازمان می تواند از نتایج و منافع مثبت افزایش اعضا و ظرفیت های جمعی بهره مند شود.
وی افزود: قرار گرفتن در یک موقعیت ژئواستراتژیک میان دو قطب پیشرفته اقتصادی جهان یعنی شرق آسیا و غرب اروپا، سازمان همکاری شانگهای را از منظر عناصر زیربنایی توسعه بسیار قدرتمند و توانا ساخته است.
سنایی تاکید کرد: توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی برای رسیدن به ثبات پایدار منطقه ای راهکار قوی برای تقویت سازمان همکاری شانگهای است. این سازمان از ظرفیت ها و منابع روزافزونی برخوردار است که تاکید و گسترش بر آنها در پرتو حضور روسیه و چین می تواند معادلات منطقه ای بین المللی را متوازن نماید.
وی گفت: همکاری های اقتصادی منطقه ای امری ضروری است و در چارچوب چنین نهادهایی است که فرصت گسترش تجارت و سرمایه گذاری های متقابل و توسعه همکاری های صنعتی و اقتصادی افزایش می یابد.
وی افزود: با توجه به وضعیت خاص منطقه ای و بین المللی، جمهوری اسلامی ایران مایل است که به اشکال و روش های گوناگون با مجموعه های بزرگتر منطقه ای و بین المللی همکاری نماید و برخی از خواسته ها و منافع خود را در آن چارچوب تعریف نماید. ایران علاقه مند همکاری با سازمان شانگهای در زمینه های اقتصادی و تجاری، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت است.
منافع مشترک ایران و اعضای این سازمان، ضرورت تقویت همکاری ها را ایجاب می نماید و ظرفیت و نقش بالای جمهوری اسلامی در این همکاری ها می تواند موجب تقویت اعتبار و قدرت سازمان شانگهای شود. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای روابط اقتصادی این سازمان با شرکایش در سراسر آسیا مفید خواهد بود.
سفیر کشورمان در روسیه تصریح کرد: ایران هجدهمین اقتصاد برتر دنیا، چهارمین تولید کننده نفت در جهان، دارای دومین ذخایر گازی جهان، حائز رتبه دهم در صنعت گردشگری، بزرگترین و بیشترین میزان صنایع در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه چهارم دنیا به لحاظ تنوع تولیدات محصولات کشاورزی است. موقعیت جغرافیایی ایران به سبب قرار گرفتن در میان شرق و غرب، نقش مهمی در مبادلات اقتصادی و گسترش همکاری‎های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دارد. به همین دلیل در چند سال اخیر همکاری‎های ایران و سازمان همکاری شانگهای رو به گسترش بوده است.
وی افزود: با توجه به افزایش مصرف انرژی در جهان و حضور کشورهای بزرگ تولید کننده و مصرف کننده انرژی در سازمان همکاری شانگهای، زمینه مناسبی برای همکاری در موضوع انرژی وجود دارد و جایگاه و نقش ممتاز ایران در این زمینه نیز مشخص است. ایران علاوه بر آنکه یک تولید کننده بزرگ نفت و دارای ذخایر گسترده گاز جهان محسوب می شود، با برخی از اعضای سازمان به ویژه هند و چین همکاری نزدیکی برای تأمین بخشی از نیازهای انرژی آن ها داشته است. بازار ایران نیز به روی کشورهای عضو این سازمان به منظور فعالیت در زمینه های اکتشاف و استخراج حوزه های هیدروکربنی باز است.
وی ادامه داد: همزمان با رشد فزاینده مبادلات اقتصادی و شکل گیری ساختار وابستگی متقابل در نظام بین الملل، اهمیت موضوعاتی همچون حمل و نقل و ترانزیت بیش از پیش آشکار شده است و در واقع یکی از مهمترین ابعاد فرآیند جهانی شدن ساختار پیچیده نظام وابستگی متقابل در بعد اقتصادی است که همه بازیگران نظام بین الملل بسته به میزان توانایی های خود در آن به ایفای نقش می پردازند.
جمهوری اسلامی ایران بواسطه موقعیت جغرافیایی خود در مسیر عبور برخی از کریدورهای مهم حمل و نقل بین المللی قرار دارد که عبارتند از: کریدور شمال- جنوب که هند و آبهای آزاد جنوب را از طریق خاک ایران به منطقه قفقاز روسیه و شمال اروپا متصل می کند. کریدور شرق- غرب که چین و آسیای مرکزی در شرق و شمال را به قفقاز، آسیای غربی و دریای مدیترانه متصل می کند. کریدور سراسری راه آهن آسیا که کشورهای جنوب شرق آسیا، شبه قاره هند را از طریق یک مسیر ریلی به ترکیه و اروپای شرقی متصل می کند.
سنایی گفت: دیگر زمینه های اقتصادی برای همکاری ایران و سازمان همکاری شانگهای حایز اهمیت هستند. به ویژه این که ایران به پروژه های اقتصادی خوش آتیه اعضای مهم سازمان، یعنی «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» و «کمربند اقتصادی راه ابریشم» علاقه مند است و مایل به همکاری و ایفای نقش در هر دو پروژه است.
ایران علاقه مند برقراری رژیم تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و همکاری نزدیک تر با این اتحادیه را زمینه ای برای گسترش همکاری های اقتصادی ایران و این مجموعه از کشورها می داند. به علاوه ایران همواره نقش مهمی در جاده ابریشم قدیم و شاه راههای منطقه داشته و در این راستا از طرح جاده جدید ابریشم نیز حمایت می نماید. در همین زمینه فکر می کنم مفید باشد که برای چگونگی تطبیق اتحادیه اقتصادی اورسیا، راهبرد راه جدید ابریشم و همکاری های اقتصادی در چهارچوب سازمان شانگهای اندیشیده شود.
وی گفت: ایران به همکاری و شراکت در بخش های متعدد اقتصادی با اعضای سازمان، از جمله در زمینه های کشاورزی، تولید انرژی های غیرفسیلی، مخابرات و ارتباطات الکترونیک و همچنین به تقویت همکاری های بین بانکی و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین اعضای سازمان علاقه مند است. امکانات صنعتی، فن آوری و لجستیکی اقتصاد ایران نیز می تواند به گسترش و تقویت ظرفیت های اقتصادی سازمان کمک نماید. لذا عضویت کامل ایران در این سازمان، روابط اقتصادی ایران را با کشورهای عضو تحت تاثیر قرار خواهد داد و فرصت های بیشتری را برای همکاری با آنها فراهم خواهد کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه افزود: با الحاق رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای این سازمان هم همکاری وسیع تری خواهد داشت و هم مشارکت و نفوذ آن در امور بین المللی بیشتر می شود. ورود رسمی ایران به این سازمان به معنای ارتباطات و همکاری های بیشتر میان اعضا است. اگر ایران عضو رسمی سازمان شود در بخش های مختلف از گردشگری گرفته تا تبادلات نیروی انسانی، انرژی، منابع، فرهنگ، کمک های انسان دوستانه و موضوعات اقتصادی همکاری های گسترده تری در انتظار اعضای سازمان خواهد بود.
«دیمیتری مزنتسف» دبیرکل وقت سازمان همکاری شانگهای که از اول ماه ژانویه سال جاری با پایان ریاست دوره ای روسیه بر سازمان شانگهای، دوره دبیرکلی وی نیز به پایان رسید سال گذشته در گفت و گو با یک روزنامه روسی با استقبال از درخواست ایران برای عضویت در این سازمان گفت: مشتاقانه در انتظار لغو کامل تحریم های ایران برای عضویت رسمی این کشور مهم در این نهاد بین المللی هستیم.
وی در گفت و گو با روزنامه روسی «ایزوستیا» یادآور شد: از ابتدای تاسیس سازمان همکاری شانگهای در اساسنامه آن تاکید شده بود که کشوری که تحت تحریم های شورای امنیت قرار داشته باشد، نمی تواند عضو این سازمان باشد به همین خاطر هم اکنون عضویت ایران امکان پذیر نیست.
وی افزود: درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای بلافاصله پس از لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در مورد این کشور بررسی می شود.
وی تصریح کرد: سازمان شانگهای علاقه مند به موفقیت ایران در پایان دادن به روند حل و فصل مسایل مربوط به برنامه هسته ای این کشور است تا این که مراحل حقوقی برای لغو تحریم ها هر چه سریع تر تحقق بیابد.
مزنتسف گفت: اطمینان دارم که پس از این اقدام (لغو تحریم ها) سازمان همکاری شانگهای به بررسی درخواست ایران برای عضویت در این سازمان خواهد پرداخت.
وی همچنین یادآور شد که طبق تصمیم گرفته شده در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای هند و پاکستان به زودی عضو این سازمان خواهند شد.
همایش اقتصادی سه روزه «روسیه و جهان، نگاه به آینده» از روز پنجشنبه در «موسسه سیاست گذاری اقتصادی گایدار» آغاز شده است.
«دمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه روز پنجشنبه در نخستین روز این همایش در سخنانی با اشاره به اینکه سال 2015برای روسیه سخت ترین سال در 10 سال گذشته بود، اظهار داشت: کشور ما مدت زیادی بود که با چنین چالش های اقتصادی از جمله فشار تحریم ها، تغییرات در بورس های امریکا و اقتصاد چین و همچنین کاهش رکورد دار قیمت نفت مواجه نشده بود.
وی افزود، به اعتقاد کارشناسان بزرگترین خطر برای اقتصاد روسیه افت قیمت نفت است که می تواند برای مدت طولانی ماندگار باشد و این نا امید کننده ترین پیش بینی است ولی باید برای آن آماده شد.
نخست وزیر روسیه با اشاره به آمادگی کشورش برای احیا و از سرگیری همکاری های عادی با دولت های اتحادیه اروپا گفت، مطمئن هستم تحریم ها به گذشته خواهند پیوست و روابط روسیه و اتحادیه اروپا به مسیر عادی روابط باز خواهد گشت اما برای این امر باید قدم هایی در جهت منافع روسیه و اروپا برداشته شود.
شبس*اروپام*391**1613

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها