‌تورهای زیر آبی قاتلان فسیل‌های زنده جهان


‌رییس حفاظت محیط زیست آستانه گفت: تورهای زیرآبی که در سفیدرود برای صید ماهیان پهن شوند، جمع آوری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، ماهیان خاویاری یا استورژون، از خانواده تاس‌ماهیان، از جمله گونه‌های آب‌زی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می‌گردد، برخوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل‌های زنده جهان می‌نامند که همراه با تکاملی فیلوژنی تا به امروز باز مانده‌اند.

‌این ماهیان به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می‌شوند که از این تعداد ۶ گونه در دریای خزر زندگی می‌کنند. ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است. خاویار انواع گوناگونی دارد، چون خاویار طلایی و سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزشی قابل توجه برخوردار است.

دریای خزر به تنهایی ۹۳ در صد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده‌است. همچنین ۵ گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان نیز در این دریا زندگی می کنندکه به ترتیب کیفیت عبارت‌اند از «فیل ماهی»، «قره برون یا ماهی خاویاری ایران»، «ماهی خاویاری گلد (چالباش) یا روس»، «ماهی شیپ»، «ماهی ازون برون. رودخانه سفیدرود گیلان زایشگاه مهم ماهیان ارزشمند خزر محسوب می شوند اما سودجویان از دست‌درازی به این اکوسیستم ارزشمند دست بردار نیستند و همچنان برای صید ماهیان ارزشمند انواع دام‌ها از جمله تورهای زیرآبی پهن می کنند.یکی از مهمترین بخش رودخانه سفیدرود از شهرستان آستانه اشرفیه می گذرد.

ابراهیم غلامی رییس محیط زیست آستانه اشرفیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه رودخانه سفیدرود به دلیل اینکه از زیستگاه‌های بسیار مهم ماهیان خاویاری و استخوانی به شمار می‌رود، صید در آن بوسیله تور ممنوع است، گفت: یگان حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه پیرو اخطارهای قبلی به متخلفین صید ماهی در زیر پل سفیدرود، با حضور در منطقه ادوات و تور‌های غیرمجاز تعبیه‌شده در مسیر رودخانه را به جمع آوری کرد.

‌وی با اشاره به اینکه متخلفین با بستن مسیر رودخانه بوسیله نصب تورهای زیر آبی اقدام به صید ماهی می‌کردند، اضافه کرد: مامورین یگان حفاظت محیط زیست ضمن جمع‌آوری تورهای نصب شده به آنها هشدار داده شد، در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقدام به ضبط قایق‌ها و ادوات صید غیر مجاز مبادرت می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمایش بزرگترین فسیل جهان