فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آلبوم‌های موسیقی سنتی‌ در صدر فروش/ «منهای یک» به جمع پرفروش‌ها پیوست


به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در روزهایی که با انتشار آلبوم «من عاشق چشمت شدم» علیرضا قربانی و فردین خلعتبری و «خداوندان اسرار» همایون شجریان و سهراب‌پورناظری کمی بازار کم رمق موسیقی جان گرفته است، علاقه‌مندان موسیقی در فضای مجازی به چند آلبوم واکنش خوبی نشان داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

«من عاشق چشمت شدم»

این آلبوم با «مدار صفر درجه» شروع می‌شود «وقتی گریبان عدم با دست خلقت می‌درید»، با «شب دهم» ادامه می‌یابد «مرز در عقل و جنون باریک است» و با جاودان ترین بیت فردوسی به پایان می‌رسد «چو ایران نباشد تن من مباد». در زمانه ای که بسیاری از آلبوم های جدید، موسیقی سر هم بندی شده و اشعار بی محتوا و صدایی نه چندان خوش برای عرضه دارند، «من عاشق چشمت شدم» اثری درخور از مثلث هنری موفق علیرضا قربانی، فردین خلعتبری و افشین یداللهی است که دو قطعه خاطره انگیز تیتراژ سریال های «مدار صفر درجه» و «شب دهم» را هم با خود دارد. پنج قطعه آلبوم «من عاشق چشمت شدم» از اجرای زنده ارکسترال توسط ارکستر مجلسی ایرانیان به رهبری بردیا کیارس ضبط شده است. بدنه اصلی سازبندی و هارمونی آلبوم را موسیقی کلاسیک غربی و ارکستر سمفونیک تشکیل داده است. آهنگساز از تغییرات هارمونیک و فضاسازی هایی استفاده کرده که مخاطب حرفه ای موسیقی کلاسیک با آن آشناتر است. البته این تغییرات، بی دلیل نبوده و در پی ارتباط عمیق شعر و موسیقی به وجود آمده است.

«خداوندان اسرار»

آلبوم «خداوندان اسرار» اولین آلبوم از پروژه‌ «آیینه‌‌ها» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری است. این پروژه شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌ های صوتی و تصویری «خداوندان اسرار»، «آیینه‌ ها» و مستندی با نام «آن سوی آیینه ‌ها» به کارگردانی رخشان بنی ‌اعتماد در فواصل زمانی مختلف منتشر می‌شود. در آلبوم «خداوندان اسرار» به جز آهنگ های ساخته سهراب پورناظری، قطعه ‌ای از آثار کیخسرو پورناظری با نام «یاوران» نیز وجود دارد که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود، اما در این آلبوم، سهراب پورناظری با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و همایون شجریان اجرا کرده است. «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است که در بخش اول «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی و در بخش دوم روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب»، «خداوندان اسرار» و «جانی و صد آه» بر روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ آمده است.

«ماه و ماهی»

آلبوم «ماه و ماهی» دومین آلبوم رسمی حجت اشرف زاده است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. از این هنرمند که شاگرد حمیدرضا نوربخش، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، محسن نفر و پرویز مشکاتیان بوده، پیشتر آلبوم «شرح پریشانی» منتشر شده است. «ماه و ماهی» 9 قطعه دارد که دو نسخه از قطعه «ماه و ماهی» و نسخه بی کلام آهنگ «عشق آمد» در بین آنها هستند. ترانه های این آلبوم را علیرضا بدیع سروده، آهنگ های آن ساخته امیر بیت، حجت اشرف زاده و آرش بیات هستند، تنظیم قطعات را آرش و امیر بیات انجام داده اند و مهرداد عالمی و میثم مروستی با ویولنسل و ویولا در آن به نوازندگی پرداخته اند. «ماه و ماهی» را می توان آلبومی تلفیقی از موسیقی سنتی و کلاسیک دانست؛ آواز سنتی ایرانی حجت اشرف زاده در کنار سازبندی و هارمونی های کلاسیک، «ماه و ماهی» را به آلبومی تبدیل کرده که حتی برای کسانی که به موسیقی سنتی چندان علاقه ای ندارند، شنیدنی است. البته صدای دف در آهنگ «دلتنگ» و «ماه و ماهی 2» فضای موسیقی را ایرانی تر می کند. در آلبوم دوم این هنرمند نیشابوری، آهنگی به نام «کوچه باغ های نیشابور» هست که یادآور کتاب شعر محمدرضا شفیعی کدکنی است. کاور آلبوم هم با طرحی از ماهی و حوض کاشی طراحی شده است.

«علم باران»

این آلبوم 9 قطعه دارد که همه از کارهای جدید گروه «منهای یک» است، به جز یک قطعه از آثار قدیمی که آن هم با تنظیم جدیدی در این آلبوم منتشر شده است. ترانه های «علم باران» سروده سعید توانایی است، مسعود فیاض زاده آهنگسازی و تنظیم آلبوم را بر عهده داشته و سیامک بغدادی و حامد مبرز، خوانندگی «علم باران» را انجام داده اند. اعضای این گروه شامل مسعود فیاض زاده، شهرام شقایق، سعید فیاض زاده، علی باغفر و سیامک بغدادی با گیتار الکتریک، گیتار بیس، کیبورد و درامز در این آلبوم به نوازندگی پرداخته اند. «علم باران» آلبومی به سبک راک است با سلطه بی چون و چرای گیتار الکتریک بر سازبندی آلبوم، گرچه گیتار بیس هم در برخی قطعات با افکت دیستورشن خودی نشان می دهد. درامز هم به عنوان رکن جدایی ناپذیر موزیک راک، ریتم های محکم و سر ضرب خاص این سبک را اجرا می کند.

«در دنیای تو ساعت چند است»

«در دنیای تو ساعت چند است» عاشقانه ای آرام است از صفی یزدانیان، و موسیقی آن هم به تناسب فضای فیلم، چنین حال و هوایی دارد. کریستف رضاعی که خود، بازیگر فیلم است، در مقام آهنگساز با توجه به «روح شاعرانه» فیلم، «برداشتی آزاد از ترانه های بین المللی به ویژه آمریکای جنوبی» داشته و سعی کرده از «آکوردهای ساده، عامه پسند و به یادماندنی» در 29 قطعه موزیک این فیلم استفاده کند. گواه آن، حضور پررنگ ملودی های مشهور روسی در آهنگ های «آش فروشی طوطی»، «چشمان سیاه جانگو»، «اوچوم سیایه» و «اُچی چُرنیه» و ترانه های مشهور ساخته هنرمندان آمریکای جنوبی مثل اسوالدو فارس و کارلوس آلماران در قطعات «کیه؟»، «کی سه» و «لیلا جان» است. ترانه های آلبوم سروده ماکان اشگوری و جهانگیر سرتیپ پور است و ماکان اشگوری و روزبه رخشا خوانندگی آلبوم «در دنیای تو ساعت چند است» را بر عهده دارند. بابک امیر مبشر، مهرداد پاکباز، احسان صدیق، بردیا کیارس، هومن نامداری و مجید اسماعیلی با گیتار کلاسیک، آکوستیک، جاز و الکتریک، ویولن، ویولن آلتو، ویولنسل و کلارینت، نوازندگی «در دنیای تو ساعت چند است» را انجام داده اند. با این همه، به گفته کریستف رضاعی، پیانو «نقش اصلی را در سازبندی» دارد و تم های این ساز حکایت از «رهایی شخصیت‌ها» دارند.

«شانزه لیزه»

آلبوم «شانزه لیزه» متشکل از اجرای آهنگ های مشهور و خاطره انگیز فرانسوی از جو داسین، یان تیرسن، لارا فابیان، پل موریه، توتو کوتوگنو، دالیدا و گری مور است که با سازدهنی اجرا شده‌اند. آلبوم «شانزه لیزه» هشت قطعه دارد که به گوش مخاطب ایرانی، شاید موزیک متن فیلم «سرنوشت شگفت انگیز املی پولن» ساخته یان تیرسن از همه آشناتر باشد. اما در بین قطعات آن، آهنگ هایی از سبک پاپ، کلاسیک و ... نیز به گوش می رسد. آزاده مهدوی آزاد کوشیده سازبندی هر یک از قطعات را با توجه به فضا و حال و هوای آن قطعه انتخاب کند. از دیگر ویژگی های «شانزه لیزه»، شفافیت ملودیک آن و پرهیز از به کارگیری نت های تزئینی و اضافی است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/SYTM81


ویدیو مرتبط :
‫10 تا از پرفروش ترین آلبوم های موسیقی جهان‬‎