فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



دختر 5 ساله اردکانی، خالق هنرهای دستی


به گزارش ایرنا وی متولد مهرماه 89 است و در سن 4 سالگی، استعدادش در این هنر در جلوی دیدگان مادر و مادربزرگش شکوفا و بدون هیچ اجبار و آموزشی و با شوق به بافتن مشغول و هرگز از این کار خسته نشده است .
خدیجه احمدیان اردکانی مادربزرگ مائده سادات وزیری ، می گوید: این کودک خردسال با امدن به خانه ما به بافتن حوله وشال های رنگی با دستگاه کاربافی مشغول است و از این کار لذت می برد .
وی اضافه کرد: مائده سادات فقط با نگاه کردن به بافندگی من ومادرش و به صورت اتفاقی هنر کاربافی را به صورت ماهرانه فرا گرفت و سعی کردیم نواقصش را با آرامش رفع کنیم .
احمدیان با اشاره به اینکه کمتر زن اردکانی مشغول به بافتن کاربافی است افزود: سال گذشته هنرجویانی توسط اداره میراث فرهنگی این شهرستان در این زمینه آموزش دیده اند ولی هنگامی که آموزش از حالت رایگان خارج شد متقاضی کمتر شد .
مادربزرگ مائده سادات این هنر را درآمدزا دانست و افزود: برخی رشته های هنری منسوخ مانده است که باید کارشناسان و هنرمندان به احیاء و زنده کردن آن بپردازند و مائده هم مسلما در این زمینه پیشتازی کرده و موفق خواهد بود .
احمدیان در ادامه گفت: امید است مسوولان هنرهای صنایع دستی با شاسناندن این هنر بتوانند در جوانان علاقه ایجاد کنند تا با گرایش به این رشته، علاوه بر ایجاد شغل، از منسوخ شدن آن جلوگیری کنند.
این هنرمند کاربافی با اشاره به اینکه نقش ها و طرحهای صنایع دستی همه خطوط آرامش بخش و دلنشینی دارند و انسان صنعتی امروز به استفاده از آنها نیاز دارد تا راحت فکر کند و بهتر بیاندیشد تصریح کرد: وقتی انسان بهتر بیاندیشد می تواند مشکلات را بهتر حل کند و استفاده از این ابزار یعنی آموزش همیشگی آرامش در خانه و کار که نباید آن را از نظر دور کرد.
وی خاطرنشان ساخت: رونق کار بافی در گذشته به حدی زیاد بود که در هر خانه ای حداقل یک یا دو چاله کاربافی وجود داشت تا جایی که محصولات این هنر دستی به سایر شهرهای کشور ارسال می شد ولی امروزه به دست فراموشی سپرده شده است تا جایی که امکانات لازم در این شهرستان برای رونق این هنر وجود ندارد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان نیز با بیان اینکه بیش از 25 نوع هنر فعال در صنایع دستی اردکان شناسایی شده تصریح کرد: در این میان 8 هنر صنعت از هنرهای اصیل و بومی شهرستان می باشد که با ایجاد بازارچه سنتی صنایع دستی این شهرستان پس از احیای هنرهای اصیل فراموش شده از جمله هنر حوله بافی و زنجیرسازی زمینه ای فراهم شد تا همه هنرهای دستی شهرستان در یک فضای سنتی در زمینه های آموزشی پژوهشی و تولید با هم در ارتباط باشند.
حمید مشتاقیان افزود: بیش از 250 نفر هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی در اردکان مشغول به کار می باشند که پایگاه اصلی صنایع دستی اردکان بازارچه سنتی و خانه صنایع دستی میراث فرهنگی است.
قدمت کاربافی در شهرهای اردکان و میبد به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و ... کاربرد دارد.
اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
7544/ 6197

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نمایش فوق العاده هنرهای رزمی توسط دختر ۹ ساله