فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



دانلود غیر قانونی كتاب، خنجری زهرآلود بر پیكره فرهنگ و هنر


به گزارش ایرنا، با پیشرفت تكنولوژی و تغییر سبك زندگی در قرن 21 نحوه دسترسی به آثار علمی و هنری نیز تغییر محسوسی داشته است و اگر در گذشته برای مطالعه كتاب به خرید آن یا حضور در كتابخانه نیاز بود، اكنون فضای مجازی این مسیر را كوتاه كرده و دانلود انواع كتاب و دست نوشته به راحتی امكانپذیر است.
رشد چشمگیر دانلود غیر قانونی فایل پی دی اف كتاب در فضای مجازی در كشور ما و به ویژه استان كردستان كه سرانه مطالعه كتاب در آن بسیار پایین است سوالی را در اذهان به وجود می آورد كه آیا قیمت آثار منتشر شده بالاست و یا دسترسی به این آثار در سطح كشور دشوار است و یا سیستم توزیع مناسبی نداریم كه مردم به دانلود غیر قانونی روی آورده اند؟
سوالی دیگر در این مورد مطرح می شود كه آیا خیل عظیم افراد دانلود كننده این فایل ها افراد استفاده كننده و مخاطبان مطالعه هستند یا دلالان و سودجویانی هستند كه با دانلود این فایل ها اقدام به راه اندازی سایت و یا دكانی مجازی برای خود كرده اند و در سودای كسب درآمد از آثار نویسندگان و مترجمان هستند؟
همانطور كه برداشتن كتاب از كتابخانه یا كتابفروشی دزدی محسوب می شود، در اینترنت هم دانلود غیرقانونی كتاب، همان كتاب دزدی است و برای مقابله با این سرقت ادبی و درنكوهش این حركت ضد فرهنگی جمعی از مؤلفان، ناشران و كتاب فروشان در سطح كشور اقدام به راه اندازی كمپین نه به دانلود غیر قانونی كتاب كرده اند.
در استان كردستان نیز شاهد افزایش انتقادات به حركت ضد فرهنگی دانلود غیر قانونی كتاب هستیم و نویسندگان، ناشران و كتاب فروشان شهرهای مختلف استان به ویژه شهر سنندج خواستار پیگیری این امر توسط دستگاه های متولی امر شدند.
شهروز سامانی نماینده ناشران و كتاب فروشان سنندج در اتحادیه چاپ و نشر استان كردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این موضوع با توجه به تضییع حقوق مالكان، اخلاقی نیست و از منظر شرعی نیز دارای اشكالات بسیاری است.
وی افزود: رشد این معضل را باید در ضعف فرهنگی جامعه جستجو كرد چرا كه با قوه قهریه و برخورد نمی توانیم این حركت ضد فرهنگی را كنترل كنیم و ریشه های این بلای فرهنگی و اجتماعی را بخشكانیم.
سامانی خاطرنشان كرد: دانلود غیر قانونی كتاب نه تنها اثرات سوئی را بر ناشران و كتاب فروشان و مؤلفان می گذارد بلكه دامنه این كار ضد فرهنگی به كارگران چاپخانه ها و سایر مشاغلی كه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سیستم چاپ و توزیع وفروش كتاب مرتبط هستند نیز بر می گردد.
وی افزود: در برخی مواقع نیز خانواده های مؤلفان متوفی از محل حق انتشار و تجدید چاپ آثار نزدیكان متوفی خود درآمدی كسب می كنند كه چرخ زندگیشان را می چرخاند و حال با گسترش دانلودهای غیر مجاز شاهد صدمه به این قشر نیز هستیم.
مسئول رسیدگی به شكایات اتحادیه چاپ و نشر كردستان در ادامه سخنان خود به فرهنگ غلط گذشت و رودربایستی در برابر ناقضان قانون در جامعه اشاره كرد و گفت: متاسفانه در بسیاری مواقع نیز كه افراد خاطی در دام قانون گرفتار می شوند ناشران و مؤلفان بنا به مصالح قومی، طایفه ای و عرفی اقدام به بخشش افراد خاطی می كنند كه این امر آنان را تشویق به ادامه این تخلف می كند.
سامانی افزود: متاسفانه توجه به مبحث كتاب و كتابخوانی در اولویت مسئولان و متولیان امر نیست و هر روز شاهد افزایش ناملایمات نسبت به این عرصه هستیم و برخی افراد سودجو نیز زخم ها و دردهای حوزه كتاب را با سودجویی های خود از جمله رواج دانلودهای غیر مجاز تازه تر می كنند.
ماموستا صالح شیخی مدیر انتشارات شیخی سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: براساس قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 31 مرداد 1389 در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مكان نیست و غیر قابل انتقال است.
وی افزود: مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود لذا دانلود غیرقانونی آثاری كه نسخه چاپی آن در كتابفروشی ‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می ‌شود و جرم محسوب می شود.
شیخی خاطرنشان كرد: یك مؤلف پس از سال ها زحمت و مرارت موفق می شود اثری را منتشر كند اما در كمال ناباوری در زمانی بسیار كوتاه توسط افرادی سودجو از صفحات آثار این مؤلفان اسكن به عمل می آید و بر روی سایت های غیرمجاز قرار می گیرد و این امر هم بر مولف اثری مخرب دارد و هم موجب جلوگیری از فروش كتاب وی در كتابفروشی ها می شود.
این ناشر كردستانی ابراز امیدواری كرد با دخالت نهادهای نظارتی شاهد كنترل و برخورد با افراد سودجو در خصوص دانلود رایگان فایل كتاب ها باشیم و ناشران، مؤلفان و كتاب فروشان كردستانی بیش از پیش در این معضل غوطه ور نشوند.
سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جریان بازدید از انتشاراتی ها و كتاب فروشی های واقع در پاساژ عزتی سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانلود كتاب های منتشر شده كه از سوی ارشاد مجوز دارد تنها با مجوز ناشر مجاز است.
وی افزود: در همین راستا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه ای به رئیس قوه قضاییه ارسال شد كه خوشبختانه ایشان هم دستور دادند كه در استان ها شعبه ویژه ای برای پیگیری های حوزه نشر و كپی و دانلود غیر مجاز كتاب راه اندازی شود.
صالحی خاطرنشان كرد: این شعبه ها به منظور تسریع در پیگیری دغدغه های ناشران در خصوص دانلودها و كپی های غیر مجاز در فضای حقیقی و مجازی راه اندازی می شود و امیدواریم بتواند در بعد نظارتی گام مثبتی در راستای كاهش این معضل باشد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در همین راستا مكاتبه ای هم با مركز رسانه های دیجیتال صورت گرفته است و از این مركز هم خواسته شده است كه با تخلفات سایت های شناسنامه دار كه اقدام به ارائه دانلود رایگان كتاب بدون اجازه ناشرین می كنند مقابله نماید.
صالحی همچنین افزود: ناشرین می توانند از طریق مركز رسانه های دیجیتال و با رصد سایت های مجاز و غیر مجاز نیز پیگیر تخلفات باشند.
وی خاطرنشان كرد: در مواردی هم كه دانلود غیر مجاز كتاب شاكی خصوصی نداشته باشد و كتب غیر مجاز و خارج از چارچوب ضوابط ارشاد ارائه شود به صورت مستقیم خودمان وارد خواهیم شد و پیگیری می كنیم.
جلال قلعه شاخانی معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كردستان نیز در این خصوص اظهار كرد: به منظور حمایت از ناشران و فعالان حوزه كتاب در استان هر كاری از دست ما برآید انجام خواهیم داد.
وی افزود: دانلود كتاب بدون اجازه ناشران جرم محسوب می شود و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام اهرم های نظارتی خود برای مقابله با این تخلف و دزدی فرهنگی استفاده خواهد كرد.
قلعه شاخانی ابراز امیدواری كرد مبحث دانلود غیر مجاز كتاب ناشران كردستانی با درایت و همراهی مردم فرهنگ پرور استان روز به روز كاهش یابد.
فرامرز شاكری رئیس پلیس فتای كردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: دانلود رایگان فایل كتاب و آثار ادبی در فضای مجازی جرم است و نقش حقوق ناشران و مؤلفان محسوب می شود.
وی افزود: در صورتی كه ناشران و مؤلفان كردستانی به عنوان شاكی خصوصی به پلیس فتا اعلام كنند ما آمادگی داریم كه در سریع ترین زمان ممكن افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل نماییم.
شاكری به رصد دائمی فضای مجازی استان توسط پلیس فتا اشاره كرد و گفت: در صورتی كه مأموران ما در فضای مجازی مشاهده كنند كه افرادی اقدام به بارگذاری فایل كتاب، كتابچه، جزوه و دیگر آثار ادبی مستهجن و مغایر با موازین اسلامی و قانونی كشور می كنند بدون شاكی خصوصی نیز اقدام به جلب افراد خاطی و تحویل آنان به مراجع قضایی می كند.
وی از همه كردستانی ها خواست كه با احترام گذاشتن به حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات كردی از دانلود غیر مجاز و رایگان آثار مؤلفان و ناشران استان پرهیز كنند و در این حركت ضد فرهنگی و تخلف قانونی شریك نشوند.
7351/1904
گزارش از خبات ساعدی

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خنجری اینجا خنجری اونج خنجری همه جا (شاهگوش)