کارگردان «بزمجه‌ها عاشق می‌شوند»: دو عاشق این مستند زنده‌اند


کارگردان «بزمجه‌ها عاشق می‌شوند»: دو عاشق این مستند زنده‌اند

فارس/ دلاور دوستانیان گفت: بزمجه‌های عاشق فیلم من متعلق به همان منطقه‌ای بودند که مستند را در آنجا ساختیم. آنها دست‌آموز نبودند، ولی در طول مدت فیلمبرداری به آنها آب و غذا دادیم و اعلام می‌کنم در مستندم دست برده‌ام.
دلاور دوستانیان کارگردان مستند «بزمجه‌ها عاشق می‌شوند» درباره آغاز فعالیتش و علاقه‌مندی خود به حیات وحش که در این حوزه چندین فیلم ساخته است گفت: ابتدا باید بگویم که در سال 79 با ساختن 10 فیلم کوتاه و داستانی کارم را در عرصه فیلمسازی آغاز کردم. بعد از ‌آن کم‌کم به حوزه حیات وحش علاقه‌مند شدم چرا که دیدم در این گونه از مستند کار زیادی انجام نشده است. به همین جهت طی این مدت 5 فیلم کوتاه مستند نیز ساختم.
وی در ادامه افزود: سال گذشته با مستند «زندگی پنهان» در جشنواره فیلم فجر و سینما حقیقت حضور داشتم که این مستند نیز در ارتباط با حیات وحش بود و آخرین کارم «بزمجه‌ها عاشق می‌شوند» بود که در جشنواره امسال سینما حقیقت نیز حضور داشت و به خوبی نیز دیده شد.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که به لحاظ فنی و امکانات با افرادی که در اروپا و کشورهای غربی مستندهای باکیفیت می‌سازند چقدر فاصله داریم، اظهار داشت: شخصاً به نظرم در این زمینه خیلی تفاوت آن چنانی نداریم اما می‌توانم اشاره کنم که تنها تفاوت ما داشتن دوربین‌هایی با فریم بالاست که آنها از این ابزار بهره می‌برند اما در بخش روایت فیلم مستند به نظرم تفاوتی با آنها نداریم و می‌توانیم از پتانسیل‌های بالای خود به نحو احسن استفاده کنیم.
کارگردان مستند «زندگی پنهان» در ارتباط با این پرسش که مستند نمایش واقعیت است و وی چقدر در آثاری که ساخته است دخل و تصرف می‌کند و آن را از واقعیت دور می‌کند، گفت: ابتدا باید بگویم که جذابیت در هر نوع سینما چه داستانی و چه مستند اعتقاد دارم و تلاش کردم در آثار مستندی که در حوزه حیات وحش نیز ساخته‌ام عنصر جذابیت را در آنها داشته باشم. صد سال است که سینما اختراع شده است و هنوز حرف اول را در آثار سینمایی قصه می‌زند و من نیز تلاش دارم در آثار مستندم قصه بگویم.
وی در ادامه افزود: برای اینکه این جذابیت را در مستند «بزمجه‌ها عاشق می‌شود» به وجود بیاورم از دو بزمجه و عشق آنها استفاده کردم و تلاش کردم با شیوه‌های مختلف به آنها شخصیت بدهم و مخاطبم آنها را باور کند و تا جایی که توانسته‌ام تلاش کردم از این دو بزمجه بازی بگیرم و روایت خود را در فضای قصه‌گو کامل کنم.
دوستانیان در پاسخ به این پرسش صریح خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه آیا شما در مستند خود دست برده‌اید، گفت: بله، من دست می‌برم. در مستندهایی که می‌سازم تا حدودی دست می‌برم و در سینمای جهان هم کارهایی از این دست که در حوزه حیات وحش ساخته می‌شود مانند حیوان‌های دست‌آموز که در آنها حضور دارند زیرنظر خود کارگردان در ضبط آنچه که می‌بینند دست می‌برند و آن را دچار تغییر می‌کند مخصوصاً در حوزه مستندهای حیات وحش.
او همچنین گفت: مهم این است که مخاطب من در سینما عشق این دو بزمجه را باور کرده و فکر نمی‌کنم چرا بزمجه نر دستش را به روی شانه بزمجه ماده انداخته است و رو به غروب ‌آفتاب ایستاده است. در این بخش که در مستندم دست برده‌ام به دل مخاطب نشسته است و همین برای من کفایت می‌کند.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که کسانی که در سینما مستند «بزمجه‌ها عاشق می‌شوند» را دیده بودند برخلاف آنچه که شما می‌گویید به این نکته فکر می‌کردم که آیا این صحنه‌های ویژه واقعی است و یا توسط کارگردان با دخل و تصرف در آنچه که هست ضبط شده است، گفت: کسانی که در سینما فلسطین مخاطب من بودند همه فیلمسازند فکر نمی کنم برای آنها این مسئله به وجود آمده باشد البته این را باید بگویم که این دو بزمجه دست‌آموز نبودند و عقابی که در مستند شاهدش بودیم نیز دست‌آموز نبوده و در همان منطقه زندگی می‌کرده است.
وی در ادامه افزود: تنها کاری که انجام دادیم این بود که وقتی وارد منطقه موردنظر ما شدید موجودات آنجا را شناسایی کردیم و دو بزمجه نر و ماده و عقاب را گرفتیم و طی مدت فیلمبرداری نزد خودمان نگه داشتیم به آنها آب و غذا دادیم و تلاش کردیم متوجه شویم که آنها به چه چیزهایی حساسیت نشان می‌دهند. مثلاً عکس‌العملشان نسبت به صدا، نور و خیلی چیزهای دیگر چیست
او درباره اینکه آیا واقعاً دو بزمجه‌ای که در فیلم شاهدش بودیم هر دو مُردند، گفت: صحنه‌ای که دیدیم بزمجه نر توسط عقاب شکار می‌شود اتفاق افتاد اما بزمجه زنده ماند همچنین به فراخور آن بزمجه ماده نیز زنده است و تنها نوع روایت داستان را این گونه پیش بردند که آنها از دوری هم دق کردند شاید به این نوع مستند، مستند داستانی گفته شود.
دوستانیان اشاره کرد که این روزها مشغول بازدید از لوکیشن مستند بعدی‌اش است و در ایلام به سر می‌برد و هنوز شخصیت اصلی خود در بین حیوانات را پیدا نکرده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مسلمان عاشق هست عاشق خداست عاشق حق است..بسیار زیباست