موزه فرش تعطیل نیست!


برای بازسازی موزه فرش ایران به شیوه‌ای عمل می‌شود که بازدید از فضاهای موزه محدود ولی امکان‌پذیر باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبقه تحتانی موزه فرش ایران که نمادی از تبلور هنر فرش و گلیم اصیل ایرانی است در حال بازسازی است.

پس از حدود 40 سال  که از بازگشایی موزه فرش ایران می‌گذرد و به لحاظ جاذبه توریستی بالایی که فرش ایرانی در میان صنایع دستی دارد، این مکان نیازمند بازسازی و تعویض کف پوش بوده و این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها خبر از تعطیلی آن داده‌اند.

موزه فرش ایران در 22 بهمن 56 افتتاح شده و تا به حال بازسازی جدی در آن صورت نگرفته است.

بازدید از موزه فرش با 3400 مترمربع مساحت در دو طبقه با نمای بیرونی که شبیه به دار قالی است جزو برنامه بازدید شمار زیادی از آژانس‌های مسافرتی است که برنامه‌ریزی گردشگری تورها را به عهده دارند. به همین جهت موزه فرش برنامه بازسازی را به صورت جزء به جزء انجام می‌دهد تا موزه به طور  کامل تعطیل نشود و برنامه‌ریزی توریست‌ها و بازدیدکنندگان کمتر دچار تغییرات شود.

به همین دلیل طبقه پایین موزه در حال بازسازی است و فرش‌های آن به طبقه فوقانی انتقال یافته و به لحاظ محدودیت فضا در طبقه بالا تا آنجا که امکان نصب قالی به سطوح عمودی و روی دیوارها میسر بوده از شرایط استفاده شده و تعدادی از فرش و گلیم‌ها نیز در سطح و کف طبقه بالا قرار گرفته که گفته می‌شود، تمهیدات امنیتی برای حفاظت از آن‌ها لحاظ شده است و از تعداد 160 فرشی که در طبقه پایین موجود بوده است، در حال حاضر 100 فرش آن در طبقه بالا به همراه فرش‌هایی که از قبل موجود بوده در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌آید. معمولاً حدود 135 تخته از شاهكارهای قالی ایران‌، بافت مراكز مهم قالی‌بافی مانند كاشان‌، كرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، كردستان در تالار طبقه همكف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

در كتابخانه موزه حدود 3500 جلد كتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. همچنین بهترین كتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طوركلی و كتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در كتابخانه موزه موجود است‌. در كنار كتابخانه‌، كتابفروشی موزه نیز مشغول به كار است‌.

همچنین برای استفاده از بازدیدكنندگان موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در می‌آید.

قالی ایرانی پیوسته به عنوان یكی از اصیل‌ترین هنرها مورد توجه بوده و طیف وسیعی از طرح‌ها و نقوش زیبا را در برداشته است‌، در میان قالی‌ها با طرح‌های گوناگونی كه در آن‌ها به كار گرفته شده‌، قالی‌های تصویری جایگاه ویژه‌ای دارند. بافت این قالی‌ها اواخر سده نهم هجری مجدداً آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته است‌.

گفتنی است؛ ساعات کار موزه به روال قبل از بازسازی 9 صبح الی 18 است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
موزه فرش ایران