رفت و آمدهای دیپلماتیك/ رایزنی های بین المللی برای حل مناقشات منطقه ای و گسترش همكاری های اقتصادی


پس از برجام، رقابت كشورها برای بهبود روابط با ایران انكار ناپذیر بوده و آمد و شد مقامات بلند پایه كشور های مختلف بویژه كشورهای غربی و نیز سفر مقامات ایرانی نشانگر آن است كه یخ روابط با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید ذوب شده و تنور همكاری ها در حال گرم شدن است.
مقامات ارشد كشورها، رایزنی با مقامات ایرانی را مهم ارزیابی كرده و هیأت های دیدار كننده از تهران در گفت وگوها تأكید دارند كه جمهوری اسلامی در تأمین امنیت و ثبات در منطقه، كشوری تعیین كننده است؛ چنان كه استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، مشورت با مقامات جمهوری اسلامی ایران را مهم و تأثیر گذار دانست و گفت: البته برای من مهم است كه با مقامات ایران مشورت هایی داشته باشم چون این مقامات و ایده هایشان تأثیر گذار بوده و از توصیه هایی كه آنها به ما دارند، حتماً استفاده می كنیم.
امضای اسناد همكاری با كشورهای مختلف، دیدار و رایزنی در باره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی با توجه به نقش و جایگاه ایران، بار دیگر نگاه رسانه ها و كشورها به جمهوری اسلامی را به خود جلب كرده و تحلیل ها و گمانه زنی ها درباره وضع اقتصادی و روابط بین المللی را افزایش داده است.
در همین راستا صندوق بین المللی پول در گزارش روز سه شنبه خود، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2016 را چهار درصد ارزیابی كرد و همچنین كارشناسان اقتصادی معتقدند كه نقش و تأثیر برجام در وضع آینده اقتصادی با توجه به رقابت كشورهای مختلف از جمله غرب برای بستن قراردادهای مختلف را نمی توان نادیده گرفت.
در سفر روز دوشنبه نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان به تهران 9 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاری امضا شد و فعالان اقتصادی بخش های دولتی و خصوصی دو كشور نیز روز یكشنبه بیش از 44 یادداشت تفاهم همكاری به ارزش نزدیك به یك میلیارد دلار امضا كردند.
این یادداشت های تفاهم در نشست شورای بازرگانی قزاقستان و ایران در تهران بین 10 شركت دولتی و بیش از 34 شركت خصوصی دو كشور امضا شد.
سفر روز سه شنبه 'ماتئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا در رأس یك هیأت 250 نفره به ایران را می توان در راستای استفاده دول غربی از فرصت های به وجود آمده پس از برجام تعبیر و تفسیر كرد؛ اگرچه رُم همواره یكی از شركای مهم اقتصادی ایران بوده و دو كشور روابط بسیار خوبی در سال های تحریم ناعادلانه داشته اند، اما این همكاری در سال های تحریم كاهش داشته است.
رنتزی به اذعان رسانه های غربی نخستین رهبر یكی از قدرت‌های عمده اقتصادی اروپاست كه از زمان به دست آمدن توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و گروه ١+٥ و لغو تحریم های بین‌المللی، به ایران سفر می‌كند.
ایران و ایتالیا در چند دهه گذشته روابط تجاری گسترده ای داشتند؛ هرچند كه تحریم های هسته ای باعث كاهش آن شده بود اما با این حال، ایتالیا كه چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا به شمار می رود، از نخستین كشورهای اروپایی بود كه پس از لغو برخی تحریم ها به سرعت روابط اقتصادی اش را با ایران از سر گرفت.
تبادل هیأت های دولتی و تجاری میان دو كشور در سال 1394 افزایش چشمگیری داشت. آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاكرات هسته ای و توافق نهایی، صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار كرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریك تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.
نخست وزیر ایتالیا در نخستین روز سفر دوروزه به تهران با رئیس جمهوری و مقام معظم رهبری دیدار و گفت وگو كرد و حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت كه «نگاه ما در همكاری با ایتالیا و دولت شما، نگاهی متفاوت و مثبت است و امیدواریم این سفر نیز در جهت تقویت همین دیدگاه باشد» و رئیس جمهوری نیز گفت كه «پس از اجرای برجام و پایان یافتن تحریم ها، نخستین سفر من به اروپا به ایتالیا بود و در كمتر از سه ماه نخست وزیر این كشور از ایران دیدن می كند كه هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی برای اراده دو دولت در زمینه روابط و توسعه همكاری ها در زمینه اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو كشور دارد».
تفاهم ها و اسناد خوبی در گذشته بین دو كشور در بخش صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه های اقتصادی منعقد شد و امروز برای اجرایی كردن آنها باید قدم های مؤثری برداریم.
در ایتالیا حدود 30 سند و در تهران 7 سند به امضا رسید و اجرای آنها می تواند مسیر جدیدی در روابط اقتصادی دو كشور بویژه سرمایه گذاری و ورود فناوری از ایتالیا را به تهران فراهم كند.
سازمان صادرات ایتالیا 'ساچه' در بیانیه ای اعلام كرد كه همزمان با دیدار رنتزی از ایران، 'كاسا دپوزیتی ا پرستیتی' نهاد دولتی وام دهنده این كشور خط اعتباری به ارزش چهار میلیارد یورو برای شركت های سازنده زیرساخت های نفت وگاز و حمل ونقل ایران، در نظر می گیرد و ساچه این وام ها را تضمین خواهد كرد.
همچنین یك خط اضافی اعتباری به ارزش 800 میلیون یورو برای فعالیت های كوچك و متوسط شركت های ایتالیایی در ایران، ارایه خواهد شد.
در همین راستا شبكه خبری دولتی «رای نیوز» ایتالیا نیز در مطلبی با عنوان «آغاز مأموریت دوروزه رنتزی در ایران» اعلام كرد: هدف از این سفر، توسعه بیشتر مناسبات دیپلماتیك با یك كشور كلیدی در خاورمیانه و همچنین تسریع در روابط اقتصادی در دوران پسا تحریم است.
ایران یك كشور با قدرت بالقوه عظیم است؛ به عقیده مؤسسه ساچه، پایان تحریم ها می تواند منجر به افزایش صادرات ایتالیا تا سه میلیارد یورو به ایران بشود و دولت روحانی نیز به دنبال جذب 30 تا 50 میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در سال برای رسیدن به اهداف رشد اقتصاد كلان است.
همچنین فدریكا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز شنبه 16 آوریل (28 فروردین) در رأس یك هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران می آید كه به گفته تحلیلگران سفر وی و هیأت همراه در راستای ادامه برنامه های برجام و گسترش همكاری های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپایی با تهران به شمار می رود.
شبك**1917

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نبرد در منطقه دیپلماتیك