مرمت آثار تاریخی لرستان آغاز شد


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز عملیات مرمت آثار تاریخی استان خبر داد.

غلامرضا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، از اجرایی شدن فاز اول مرمت حمام تاریخی افراونده خبر داد و افزود: حمام تاریخی افراونده در روستایی به همین نام در شهرستان دورود واقع شده که متعلق به دوره قاجاریه است.

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی به شماره 18522 مورخ 28/12/1385 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود با اعتبار استانی بالغ بر 186 میلیون ریال مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرده است.

سلیمانی تصریح کرد: فاز اقدامات مرمتی شامل اجرای داربست دیوار و سقف، برچیدن اندودهای سیمانی، تخریب سرویس‎های بهداشتی الحاقی، آواربرداری و اجرای اندود سیمانی پشت بام حمام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به آغاز فاز سوم عملیات مرمت پل کاکارضا واقع در شهرستان سلسله گفت: پل تاریخی کاکارضا از سازه‎های دوره ساسانی بوده که بر مسیر راه شاهی و قدیمی شمال به جنوب واقع شده و به شماره 3845 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اعتبار استانی طرح را بالغ بر 29 میلیون ریال دانست و اظهار کرد: فاز سوم اقدامات مرمتی پل کاکارضا شامل جمع‎آوری سنگ‎های موجود در ضلع جنوبی جان پناه، آواربرداری، تهیه و پرداخت و تیشه‎ای کردن سنگ‎های مفقود شده جان‎پناه، پی‎بندی و نصب سنگ‎های جان‎پناه است.

سلیمانی از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی آغاز فاز سوم عملیات مرمت حمام موشله الیگودرز را برشمرد و تصریح کرد: این حمام تاریخی در در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و عملیات مرمت آن با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال آغاز شده است.

این مسئول اقدامات مرمتی این اثر تاریخی را شامل مرمت پله ورودی زیرزمین، مرمت سردر سرداب، لایه برداری اندودهای سیمانی و الحاقات آن دانست.

انتهای پیام

مرمت آثار تاریخی لرستان


ویدیو مرتبط :
مرمت اصولی آثار تاریخی -1