چرا فیلم «استیو جابز» در گیشه نفروخت!


ایسنا/«دنی بویل» کارگردان برنده اسکار انگلیسی، سیاست کمپانی یونیورسال را عامل اصلی عدم موفقیت فیلم «استیو جابز» در گیشه دانست.
فیلم «استیو جابز» علیرغم این که یکی از شانس‌های اصلی در فصل جوایز سینمایی امسال محسوب می‌شود اما پس از سه هفته اکران در سینماهای آمریکا تنها 16/9 میلیون دلار فروش داشته است و «دنی بویل» کارگردان فیلم زندگی‌نامه مالک اسبق کمپانی اپل این عدم موفقیت در گیشه را نتیجه استراتژی نادرست اکران می‌داند.

«دنی بویل» که فیلم تحسین‌برانگیز «میلیونر زاغه‌نشین» او موفق به کسب هشت جایزه‌ اسکار، از جمله بهترین کارگردانی شد، در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» در این باره گفت: "این خیلی ناامید کننده است که اکران گسترده فیلم در آمریکا خیلی موفق نبود، صحبت درباره این موضوع با نگاه به گذشته کار آسانی است اما فکر می‌کنم این فیلم خیلی زود در سطح گسترده در آمریکا اکران شد".

فیلم «استیو جابز» با بازی «مایکل فاسبندر» در نقش مالک فقید کمپانی اپل در ابتدا در چهار سینمای آمریکا اکران شد و متوسط نمایش بالایی دریافت کرد و در فاصله دو هفته در 2493 سالن سینما در سطح ایالات متحده اکران گسترده خود را آغاز کرد اما در جذب مخاطب به مشکل برخورد و در یک عقب نشینی تعداد سالن‌های نمایش خود رابه 421 سالن کاهش داد.

«دنی بویل» در حالی که کمپانی یونیورسال را به دلیل عملکرد عجولانه در اکران فیلم مقصر می‌داند اما از این کمپانی فیلمسازی به سبب به عهده گرفتن ساخت این پروژه سینمایی پس از کناره‌گیری کمپانی سونی تقدیر کرد و گفت: "کمپانی یونیورسال در کنار ما و به شکلی ستودنی فیلم «استیو جابز» را در تمام فرآیند تولید حمایت کرد و فکر می‌کنم حقیقتا به این فیلم افتخار می‌کند".

در ابتدا قرار بود «کریستین بیل» و پیش از آن «لئوناردو دی‌کاپریو» ایفاگر نقش «استیو جابز» باشند اما با کناره‌گیری این دو ستاره هالیوودی و محدود شدن افق تجاری این فیلم، کمپانی سونی که پیش از آن تحت فشار دو فیلم ناموفق «پس از زمین» و«سقوط کاخ سفید» نیز بود، در نهایت ریسک ساخت این فیلم را نپذیرفت و حق ساخت آن را به کمپانی فیلمسازی یونیورسال واگذار کرد، تصمیمی که حداقل از لحاظ تجاری صحیح بوده است و فیلم «استیو جابز» از نوع فیلم‌های گیشه‌پسند نبوده است.

فیلم «استیو جابز» تنها یکی از فیلم‌هایی است که ماه فاجعه‌آمیزی را در گیشه سینماهای آمریکا سپری کرده است و در کنار آن فیلم‌هایی چون «سوخته» با بازی «بردلی کوپر»، فیلم طنز سیاسی «برند ما بحران است» با بازی «سندرا بولاک» و همچنین فیلم کمدی «Rock the Kasbah» با نقش‌آفرینی «بیل مورای» قرار می‌گیرند.

با همه این تفاسیر فیلم «استیو جابز» تاکنون نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرده است و همچنان یکی از شانس‌های عمده در اسکار 2016 محسوب می‌شود.


ویدیو مرتبط :
فیلم جابز - زندگی نامه استیو جابز بنیانگذار اپل و پیکسار