برنامه مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 در آسیا + جزئیات


کنفدراسیون فوتبال آسیا جزئیات مرحاه انتخابی جام جهانی 2018 را در آسیا اعلام کرد.این کنفدراسیون با انجام تغییراتی در نحوه برگزاری مسابقات، دو تورنمنت مقدماتی جام جهانی و مقدماتی جام ملت های آسیا را در هم ادغام کرده است.

* قرعه کشی جام جهانی در منطقه اروپا

قرعه کشی رقابت های مقدماتی راه یابی به جام جهانی 2018 در منطقه اروپا برگزار شد و تیم های مختلف در قاره سبز حریفان خود را شناختند.

تیم اول هر گروه مستقیماً راهی جام جهانی خواهند شد.

*گروه بندی به شرح زیر است:

گروه A: هلند، فرانسه، سوئد، بلغارستان، بلاروس، لوکزامبورگ

گروه B: پرتغال، سوئیس، مجارستان، جزایر فارو، لتونی، آندورا

گروه C: آلمان، چک، ایرلند شمالی، نروژ، آذربایجان، سن مارینو

گروه D:ولز، اتریش، صربستان، ایرلند جنوبی، مولداوی، گرجستان

گروه E: رومانی، دانمارک، لهستان، مونته نگرو، ارمنستان، قزاقستان

گروه F:انگلیس، اسلوواکی، اسکاتلند، اسلوونی، لیتوانی، مالت

گروه G:اسپانیا، ایتالیا، آلبانی، رژیم صهیونیستی، مقدونیه، لیختن اشتاین

گروه H:بلژیک، بوسنی، یونان، استونی، قبرس

گروه I:کرواسی، ایسلند، اوکراین، ترکیه، فنلاند

* قرعه آفریقایی ها انجام شد

مراسم قرعه کشی مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 برای تیم های غیر آسیایی شامگاه امروز در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد که بر اساس قرعه کشی صورت گرفته تیم پنجم قاره آسیا در مرحله پلی آف به مصاف نماینده کونکاکاف خواهد رفت.

همچنین تیم پلی آف آمریکا لاتین حریف برنده پلی آف اقیانوسیه خواهد شد.

از سوی دیگر، طبق این قرعه کشی برنامه رقابت تیم های آفریقایی در مرحله نخست انتخابی جام جهانی روسیه به شرح زیر است:* کامرون - برنده سومالی و نیجر* تونس - برنده سودان جنوبی و موریتانی* گینه - برنده گامبیا و نامبیا* کنگو - برنده اتیوپی و سائو تومه* مصر - برنده چاد و سیرالئون* غنا - برنده کومور و لسوتو* نیجریه - برنده جیبوتی و سوازیلند* مالی - برنده اریتره و بوتسوانا* جمهوری دموکراتیک کنگو - برنده سییشل و بوروندی* ساحل عاج - برنده لیبریا و گینه بیسائو* سنگال - برنده آفریقای مرکزی و ماداگاسکار* کیپ ورد - برنده موریس و کنیا* الجزایر - برنده تانزانیا و مالاوی* زامبیا - سودان* روآندا - لیبی* مراکش - گینه استوایی* گابن - موزامبیک* بورکینافاسو - بنین* توگو - اوگاندا* آفریقای جنوبی - آنگولا

در پایان این رقابتهای حذفی، 20 تیم برنده در 5 گروه 4 تیمی برای صعود به جام جهانی روسیه به مصاف همدیگر می روند.

قرعه کشی مرحله دوم مسابقات مشترک انتخابی جام جهانی  2018 روسیه و جام ملت های 2019 امارات از ساعت 13:30 امروز در ماریوت هتل کوالالامپور مالزی آغاز شد و تیم ملی کشورمان در این مرحله با تیم های ملی عمان، هند،  ترکمنستان و گوام همگروه شد.

گروه ایران در جام جهانی 2018 ، جام جهانی 2018 ، جام جهانی فوتبال

بر همین اساس قرعه کشی مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 و جام ملت های آسیا 2019 انجام و تکلیف گروه های 8 گانه به شرح زیر مشخص شد:

گروه اول: امارات- عربستان- فلسطین- تیمور شرقی -مالزی

گروه دوم: استرالیا- اردن- تاجیکستان- قرقیزستان- بنگلادش

گروه سوم: چین- قطر- مالدیو- بوتان- هنگ کنگ

گروه چهارم: ایران - عمان- هند- ترکمنستان- گوام

گروه پنجم: ژاپن- سوریه-افغانستان- سنگاپور- کامبوج

گروه ششم: عراق- ویتنام- تایلند- اندونزی- چین تایپه

گروه هفتم: کره جنوبی- کویت- لبنان- میانمار- لائوس

گروه هشتم: ازبکستان- بحرین- فیلیپین- کره شمالی- یمن

کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی جدید قصد دارد رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه را با رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا 2019 امارات را با یکدیگر ادغام کرده تا به این ترتیب با برگزاری یک رقابت گروهی، تیم های برتر حاضر در دور نهایی مقدماتی جام جهانی و حاضر در دور نهایی جام ملت های آسیا مشخص شوند.

بر همین اساس 21 بهمن ماه سال جاری ابتدا قرعه کشی مرحله نخست رقابت ها انجام شد تا 12 تیم آخر رده بندی فیفا در قاره آسیا در دیدارهای پلی آف، حریف یکدیگر را در این مرحله بشناسند.

در پایان این مرحله 6 تیم هند، یمن، تیمور شرقی، کامبوج، تایوان و بوتان راهی دور دوم (مرحله اول گروهی) شده و به همراه 34 تیم دیگر در قاره کهن، 8 گروه 5 تیمی را تشکیل خواهند داد.

قرعه کشی مرحله دوم 25 فروردین ماه در مالزی برگزار خواهد شد و پس از انجام قرعه کشی و قرار گرفتن تیم ها در 8 گروه 5 تیمی، تیم های اول هر گروه به همراه 4 تیم برتر دوم، 12 تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی و مرحله نهایی جام ملت های 2019 آسیا را تشکیل می دهند.

در پایان این رقابت ها علاوه بر اینکه 12 تیم برتر راهی دور سوم رقابت ها (مرحله دوم گروهی) در بخش مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه می شوند تا در 2 گروه 6 تیمی به کار خود برای رسیدن به جام جهانی ادامه دهند، همین 12 تیم خیلی زودتر از موعد مقرر و حدود 3 سال زودتر راهی جام ملت های آسیا 2019 خواهند شد تا به این ترتیب با توجه به 24 تیمه شدن جام ملت ها در سال 2019 تکلیف نیمی دیگر برای حضور در این رقابت ها همچنان نامشخص باشد.

در این بین 28 تیم باقی مانده از 40 تیمی که از دور اول مرحله گروهی وارد رقابت ها شده اند، در یک رقابت گروهی جدید برای حضور در جام ملت های آسیا 2019 به مصاف هم می روند تا با مشخص شدن 12 تیم دیگر، در نهایت 24 تیم برتر جام ملت ها در دوره جدید مشخص شوند. البته در صورتی که میزبان بعدی رقابت ها در جمع تیم های باقی مانده باشد این تیم به صورت اتوماتیک وار راهی جام ملت ها شده و فقط 11 تیم دیگر در نهایت شانس حضور در مرحله پایانی جام ملت ها را خواهند داشت.

تاریخ مرحله اول گروهی این رقابت ها که در روزهای فیفادی برگزار می شود، به شرح زیر است:

هفته اول: 11 ژوئن 2015 - 21 خرداد 94

هفته دوم: 16 ژوئن 2015 – 26 خرداد 94

هفته سوم: 3 سپتامبر 2015 – 12 شهریور 94

هفته چهارم: 8 سپتامبر 2015 – 17 شهریور 94

هفته پنجم: 8 اکتبر 2015 – 16 مهر 94

هفته ششم: 13 اکتبر 2015 – 21 مهر 94

هفته هفتم: 12 نوامبر 2015 – 21 آبان 94

هفته هشتم: 17 نوامبر – 26 آبان 94

هفته نهم: 24 مارچ 2016 – 5 فروردین 95

هفته دهم: 29 مارچ 2016 – 10 فروردین 95

نحوه برگزاری مسابقات بدین صورت است:

مرحله اول:

در مرحله اول تیم هایی که در رده بندی آسیا در رتبه 35 تا 46 هستند، در دو مسابقه رفت و برگشت طی روزهای 21 و 26 اسفند 94 به مصاف هم می روند و 6 تیم برنده به 34 تیم برتر آسیا می پیوندند تا 40 تیم وارد مرحله دوم شوند. تیم های هند، سریلانکا، یمن، کامبوج، تایوان، تیمور شرقی، نپال، ماکائو، پاکستان، مغولستان، برونئی و بوتان در این مرحله باید به میدان بروند.

مرحله دوم:

در مرحله دوم مسابقات، 40 تیم در 8 گروه 5 تیمی قرار می گیرند و بصورت رفت و برگشت باهم روبرو می شوند که مسابقات این مرحله از روز 21 خرداد 94 آغاز می شود و تا 9 فروردین 95 به طول می انجامد. ایران در این مرحله مثل ادوار قبلی با تیم های متوسط مثل اندونزی، اردن، عمان، کویت، سوریه، تاجیکستان، ویتنام، تایلند، مالزی، سنگاپور، لبنان، فلسطین و ... همگروه خواهد شد و احتمال دیدار با کره جنوبی، استرالیا، ژاپن و ... خیلی ضعیف است. 8 تیم قهرمان گروه ها و 4 تیم از بهترین تیم های رده دوم جداول 8 گانه و در مجموع 12 تیم به دور سوم مسابقات راه می یابند. این 12 تیم با صعود به مرحله سوم سهمیه جام ملت های 2019 را نیز بدست می آورند. روزهای مسابقات نیز بدین ترتیب خواهد بود: 21 و 26 خرداد، 12 و 17 شهریور، 16 و 21 مهر، 21 و 26 آبان 94 و 51 و 10 فروردین 95.

مرحله سوم:

مرحله سوم مسابقات برای 12 تیم صعود کرده مرحله دوم اختصاص به مقدماتی جام جهانی 2018 دارد. 12 تیم صعود کرده از مرحله قبل در دو گروه 6 تیمی تقسیم می شوند و بصورت رفت برگشتی ماراتن صعود به جام جهانی 2018 را آغاز می کنند. در صورتی که آسیا 4 سهمیه مستقیم در جام 2018 داشته باشد، تیم های اول و دوم گروه ها بصورت مستقیم راهی جام جهانی می شوند و تیم های سوم دو گروه در دو بازی رفت و برگشت دیدار می کنند و تیم برنده به پلی اف بین قاره ای راه می یابد که البته هنوز مشخص نشده است که این تیم پنجم باید با نماینده کدام قاره باید روبرو شود؛ آمریکای جنوبی یا آمریکای شمالی.

مرحله انتخابی در جام جهانی فوتبال 2018 ، جام جهانی فوتبال ، مرحله مقدماتی جام جهانی

مسابقات این مرحله که در واقع مرحله نهایی مبارزه برای راهیابی به جام جهانی 2018 است از 10 شهریور 95 آغاز می شود و تا 15 شهریور 96 به طول می انجامد. هر تیم در این مرحله باید 10 بازی انجام دهد و در این مرحله احتمال همگروهی ایران با قدرت های بزرگ قاره مثل کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و ... وجود دارد.

از آنجایی که جام ملت های 2019 آسیا با حضور 24 تیم برگزار خواهد شد، بنابراین به جز 12 تیمی که در مرحله دوم انتخاب شده و برای صعود به جام جهانی 2018 مبارزه خواهند کرد، 12 تیم دیگر باید انتخاب شود. از بین 28 تیم حذف شده در مرحله دوم مسابقات که دیگر شانسی برای جام جهانی 2018 نخواهند داشت، 24 تیم که بهترین عملکرد را داشته اند انتخاب می شوند و در 6 گروه 4 تیمی باهم مسابقه می دهند و در نهایت تیم های اول و دوم این شش گروه (مجموعاً 12 تیم) راهی جام ملت های 2019 می شوند تا ترکیب 24 تیم این مسابقات تکمیل شود.

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران از این گزینش ابراز نگرانی کرده و گفت:بدون برنامه ریزی درست برای ادامه کار تیم ملی به مشکل می خوریم چون گروه بندی جدید بازیهای انتخابی جام جهانی کار صعود را سخت تر کرده است. ترسی که خیلی دور از انتظار است.بازی ایران و گوام

ایران با نمایش تهاجمی از دقیقه 3 بارها و بارها دروازه گوام را با خطر مواجه کردو در نهایت با نتیجه قاطع حریف خود را پشت سر گذاشت.

-هفته سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه – ورزشگاه آزادی، تماشاگر: 5000 نفر

داور: خمیس الماری (قطر) کمک ها: رمضان آل نائمی (قطر)، یوسف عارف الشمری (قطر) 

اخطار: داگلاس هریچ دقیقه 9 و جاستین دیوید 88 برای گوام

ایران: علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی،وریا غفوری (64 رامین رضاییان)،آندرانیک تیموریان، اشکان دژاگه (75 امید عالیشاه)، وحید امیری، سردار آزمون (70 مهدی ترابی)، مهدی طارمی

سرمربی: کارلوس کی روش 

گوام: داگلاس هریچ، الکساندر فرانسیس، تراویز نیکلاو، ماتسون داگلای، جان ماتکین، جیسون گاندلای، ریان گای، دراندون مارکی، شاون نیکولای (72 رومرو)، دلاگرازا، شان آندره مالکوم (59 جاستین دیوید)

سرمربی: گری وای

* بازی ایران و هند

ورزشگاه: سری کانتیراوای بنگلور، تماشاگر:25 هزار نفرداور: عمار علی عبداللهترکیب ایران:علیرضا حقیقی، خسرو حیدری(کاوه رضایی74)، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی(مرتضی پورعای گنجی61)، آندرانیک تیموریان (کاپیتان)، وحید امیری، اشکان دژاگه ،مهدی طارمی(عزت اللهی 61)، سردار آزمون.سرمربی: کارلوس کی روشترکیب هند:سینگ ساندو، آرناب ،موندال، کوتال داس، ژینگان ،هالدر، لیونگدوپ، گانش(13 برودز) ،لارپخلوآ، چتری، رابین سینگ.سرمربی: کونستانتین

فیلم خلاصه بازی ایران و هند* بازی ایران و عمان در مسقط

تیم ملی فوتبال ایران در بازی مقابل عمان که در ورزشگاه سلطان بن قابوس شهر مسقط این کشور برگزار شد با تک گل سید جلال حسینی به تساوی دست یافت.

فیلم خلاصه بازی ایران و عمان* بازی ایران و ترکمنستان

پنجمین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی مقابل ترکمنستان در ورزشگاه آزادی با برتری 3 بر یک به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید.

فیلم خلاصه بازی ایران و ترکمنستان* بازی ایران و گوام

تیم ملی فوتبال ایران در ششمین بازی خود مقابل گوام با تکرار نتیجه رفت در ورزشگاه آزادی توانست 6 بر صفر گوام را در خانه اش شکست دهد.

فیلم خلاصه بازی ایران و گوامجدول رده بندی گروه 41ایران642020317142عمان5320936113ترکمنستان621369-374گوام7214315-1275هند6105412-83برنامه مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 در آسیا + جزئیات


ویدیو مرتبط :
پرتاب مواد آتش‌زا به زمین فوتبال در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018