مشکل پاداش پایان خدمت معلمان برای همیشه حل خواهد شد


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  بودجه سال 95 وزارت آموزش و پرورش چقدر خواهد بود؟

350 میلیارد اعتبار برای اجرای رتبه بندی

طبق گفته ی محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، که علی اصغر فانی نیز آن را بر زبان آورده است، 3500 میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی در سال آینده،در نظر گرفته شده است. می دانیم که مبلغ در نظر گرفته شده برای این طرح در سال جاری، 1350 میلیارد تومان بوده است.

افزایش 12 درصدی حقوق و دستمزد و 3000 میلیارد اعتبار

همچنین، چنان که از سوی مسئولین ابراز شده است، قرار است سال آینده، 12 درصد به حقوق و دستمزد کارکنان دولت اضافه شود. این افزایش 12 درصدی در آموزش و پرورش، به همراه عیدی احتمالی برای سال 95، حداقل، به 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بنابراین، تا این جای کار، افزایش حداقل 6500 میلیارد تومان، در بودجه سال 95، حتمی می نماید.

بدهی آموزش و پرورش به بازنشستگان و 5000 میلیارد اعتبار

در کنار این افزایش ها، که ناشی از افزایش حقوق و دستمزذ کارکنان آموزش و پرورش است، باید بدهی دولت به بازنشستگان آموزش و پروش را نیز به میان آورد. طبق آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، سال 93، نزدیک 26 هزار نقر در آموزش و پرورش بازنشسته شده اند، که دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت آن ها 1050 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این اعتبار، در بودجه امسال پیش بینی نشده است. به همین علت این بازنشستگان، بر خلاف بازنشستگان سایر دستگاه های دولتی، هیچ مبلغی را به عنوان پاداش دریافت نکرده اند. اگر میانگین، پاداش پایان خدمت هر یک از این معلمان بازنشسته را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، به این معنی است که بیش از یک سال است که از ارزش این 50میلیون تومان کاسته شده است، چه این که، اگر مطابق سود بانکی، حداقل 20 درصد سود این مبلغ را در نظر بگیریم، به این معنی است که حداقل 10 میلیون تومان از ارزش این مبلغ تا امروز کاسته شده است.

در کنار این 26 شش هزار بازنشسته ی سال 93، بنا به گفته مسئولین، 38 هزار نفر هم در سال جاری بازنشسته شده اند. احتمالا سال آینده نیز در همین میزان، اندکی کمتر یا بیشتر، بازنشسته خواهند شد و پاداش پایان خدمت آن ها، نیازمند اعتبار است؛ اعتباری که احتمالا در حدود 4 یا 5 هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.

مشکل پاداش پایان خدمت معلمان برای همیشه حل خواهد شد

سخنان علی اصغر فانی درباره پاداش پایان خدمت این بازنشستگانف قابل توجه است. وی ابراز می دارد "  در بودجه سال آینده کشور نیز 5 هزار و 100 میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان در نظر گرفته شده تا این مشکل برای همیشه حل شود."

مطابق این سخن فانی، در سال آینده، 5 هزار و 100 میلیارد تومان، برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است تا احتمالا، هم بدهی 1050 میلیاردی آموزش و پرورش به بازنشستگان سال 93 پرداخت شود و هم پاداش  پایان خدمت سال های 94 و 95 پرداخت شود. این سخن البته بسیار نوید بخش است؛ این که بازنشستگان آموزش و پرورش هم بتوانند مانند سایر بازنشستگان دولت، به موقع مطالبات خود را دریافت کنند.

افزایش حداقل 12 هزار میلیارد تومان به بودجه سال آینده؟

اگر این مبلغ 5100 میلیارد تومان را، که علی اصغر فانی از آن خبر داده، به 6500 میلیارد ناشی از افزایش دستمزد و اجرای رتبه بندی بیافزاییم، حداقل مبلغ 11600 میلیارد تومان به بودجه سال بعد افزوده خواهد شد.

چنان که می دانیم، مجموعه در آمدهای عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش در سال جاری، در حدود 24700 میلیارد تومان، از سوی دولت بسته شده بود که نسبت به بودجه سال 93، 23 درصد افزایش را نشان می داد. البته این مبلغ، بنا به گفته برخی از نمایندگان مجلس و هم علی اصغر فانی، تا 30 هزار میلیارد تومان افزابش پیدا کرده است. البته این که از این 30 هزار میلیارد بالقوه، چه میزان از آن محقق شده است، هنوز اطلاعات درستی از سوی معاونت پشتیبانی وزیر، محمد بطحایی و هم از سوی علی اصغر فانی بیان نشده است. این که آموزش وپرورش، هنوز نتوانسته است پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 را بپردازد و هنوز نتوانسته بدهی خود به بیمه ایران و بیمه آتیه سازان حافظ را پرداخت کند نشان می دهد که تیم مالی فانی، نتوانسته اند 30 هزار میلیارد بالقوه بودجه را زنده کنند.

افزایش 50 در صدی بودجه در سال آینده؟!

اگر مبلغ 11600 را به اضافه میلغ 24700 بودجه امسال کنیم، و نیز افزایش احتمالی در آمدهای اختصاصی آموزش وپرورش را در نظر بگیریم، مطابق با سخنان علی اصغر فانی و محمد باقر نوبخت، باید بودجه آموزش وپرورش در سال آینده، حداقل  چیزی حدود 36 تا 38 میلیارد تومان بسته شده باشد و این یعنی افزایش حدود 50 درصدی بودجه، نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته دولت و افزایش بیش  از 25 درصدی، نسبت به بودجه بالقوه ی 30 هزارمیلیاردی آموزش، که بنا به گفته علی اصغر فانی، مجلس  آن را مصوب کرده بود و البته معلوم نیست که چه میزان از آن محقق شده است.

کسری بودجه ای که تمامی ندارد

به فرض افزایش حدود 50 درصدی بودجه در سال آینده، به نظر می رسد آموزش و پرورش هنوز با کسری بودجه مواجه باشد؛ چرا که  هنوز بدهی این وزارتخانه، به بیمه ایران و بیمه آتیه سازان خافظ پرداخت نشده است. در کنار این بدهی، عدم پرداخت حق التدریس معلمان و حق امتحانات از ماه های گذشته، و سایر بدهی های دیگر آموزش و پروش، بیانگر این است که این افزایش حدود 50 درصد نیز ،کفاف هزینه ای جاری اموزش و پروش را نخواهد داد، چه برسد به این که بخواهد سرانه ی کمتر از 1500 تومان برای هر دانش آموز افزایش یابد.

آن چه آمد، بر اساس سخنان علی اصغر فانی و محمد باقر نوبخت پیرامون بودجه سال آینده آموزش و پرورش بود. باید منتظر بود و دید که آیا افزایش این مبلغ حداقلی درست خواهد بود؟ چه این که بنا به سابقه، آمارها و اعداد ارقامی که، پیش از این علی اصغر فانی اعلام داشته است، معمولا نادرست بوده است.هنوز از یاد نبرده ایم که علی اصغر فانی اعلام کرده بود که در طرح رتبه بندی حداقل 300 تا حداکثر 800 هزارتومان به مشمولین طرح افزوده خواهد شد. مدعایی که هیچ گاه اجرایی نشد و حکم های صادر شده، مبلغی تقریبا نصف آمار وزیر آموزش و پرورش را نشان می داد، در حالی که دیگراقشار جامعه، بدون اطلاع از آن چه جاری شده، و تنها مطابق با اعداد و ارقام علی اصغر فانی، به قضاوت درباره  حقوق و دستمزد معلمان پرداختند.


ویدیو مرتبط :
خدمت و حل مشکل مردم