در نشست نقد و بررسی «نفس»عنوان شد: قرار نبود این فیلم انیمیشن هالیوودی داشته باشد


در نشست نقد و بررسی «نفس»عنوان شد: قرار نبود این فیلم انیمیشن هالیوودی داشته باشدآخرین خبر/ کارگردان فیلم سینمایی«نفس» با اشاره به وسواس اش در سپردن کار به دست طراحان انیمیشن گفت: نمی خواستیم این فیلم انیمیشن هالیوودی داشته باشد.
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی«نفس» ساخته جدید نرگس آبیار صبح روز جمعه- 15 بهمن ماه -با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای نشست، نرگس آبیار با ابراز خوشحالی از ساخت این فیلم، در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند، اظهار کرد: فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را تبدیل به سریال هم بکنیم. اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با تایم بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.
وی درباره وضعیت بازی های این فیلم گف: در دو فیلم قبلی هم تصمیم داشتم کار به گونه ای پیش رود که بازی ها به چشم نیامده و از فیلم بیرون نزند. در خصوص سایر بخش ها مثل طراحی و میزانسن هم همین وضعیت برقرار بود. حتی در این فیلم جلوه های ویژه به حد زیادی به کار رفته است. دیشب در برنامه هفت گفته شد که از صحنه های آرشیوی استفاده شده اما ما تمام این موارد را ساخته و از هیچ صحنه آرشیوی استفاده نکرده ایم. خیلی خوشحالم که اینگونه برداشت می شود.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با سختی کار با کودکان اظهار کرد: کار با کودکان بسیار سخت است و ما در این فیلم چهار بچه "سرتق" داشتیم که مدام با هم دعوا می کردند و فقط یک نفر را مسئول آرام کردن آنها در نظر گرفته بودیم.
آبیار همچنین متذکر شد: این فیلم یک کار گروهی است و اگر فکر می کنید اتفاق خوبی در این فیلم افتاده، به دلیل معصومیت این کودکان است. هرچند که معتقدم در آینده ممکن است این فیلم بیشتر و بهتر درک شود.
وی همچنین از وسواس خود در سپردن کار به دست طراحان انیمیشن یاد کرد و افزود: قرار نبود در این فیلم انیمیشن هالیوودی داشته باشیم.
تهیه کننده: هدف ما پرداختن به کودکان شهید بود.
محمدحسن قاسمی -تهیه کننده این فیلم- هم در صحبتی کوتاه عنوان کرد: این کار بر اساس یکی از رمان های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدف ما مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره های بین المللی نبوده ایم.
شبنم مقدمی –بازیگر این فیلم- نیز با اشاره به کوتاهی نقشش در «نفس» اظهار کرد: با توجه به این موضوع، ایفای نقشم سخت بود. البته قرار نبود نقشم این قدر کوتاه باشد و کمی از صحنه های آن حذف شده است.
پانته آ پناهی ها نیز حضور در این فیلم را تجربه ای جدید و چالش برانگیز دانست و گفت: در مقطعی حس می کردم ادامه این کار میسر نیست اما با همراهی دوستان و همدلی آنها کار ادامه یافت.
فیلمبردار: به چشم مخاطب سینما احترام بگذاریم
ساعد نیک ذات -فیلمبردار- نیز در این نشست از دو تازه در گذشته سینما یادکرد و در عین حال توضیحاتی در خصوص روند کار نیز داد و گفت:هزینه های بسیاری در سینما می شود تا حاصل آن در پرده دو بعدی سالن دیده شود اما در تمام ایران، تنها 12 سینمای دی سی پی داریم و وقتی کاری که تلاش بسیاری برای آن شده، در سینما اکران می شود، افتضاح خواهد بود.
وی در عین حال عنوان کرد: باید به دید و چشم مردم احترام گذاشت اما اکنون پس از 34 سال، حتی یک کاخ جشنواره نداریم.
منتقد: «نفس» با همتی زنانه ساخته شده است
نیما حسنی نسب منتقد حاضر در این جلسه درباره فیلم «نفس» اظهار کرد: پس از فیلم اول کارگردان که می توان گفت اقبالی غیرعادی به همراه داشت، ساخت فیلم دوم کمی سخت شده بود و می توانست وسواس و نگرانی مخاطبان را به همراه داشته باشد. این نوع نگرانی ها گاه مخل فعالیت صحیح کارگردان می شود اما به نظر می رسد این کارگردان درگیر این موضوع نشده و ظرف مدت یکسال فیلم بعدی خود را ساخت.
وی ادامه داد: البته پس از توفیق یک فیلم، ممکن است همان مسیر قبلی برای ادامه تعریف و تمجیدها تکرار و دنبال شود، اما تبریک می گویم به عوامل این فیلم که سعی کردند به سراغ تجربه ای متفاوت بروند.
این منتقد سینما افزود: به هرحال این فیلم اثر مهمی است که باید در زمان مناسب تری به آن پرداخته شود. فقط سوال من این است که چرا تهیه کنندگان «نفس» مثل بسیاری از تهیه کنندگان که یک آپارتمان را خریده و در آن کاری را آغاز می کنند، عمل نکردند؟در قدیم می گفتند این نوع کارها همت مردانه می طلبد اما اکنون می توان گفت این کار همت زنانه می خواهد.
وی ادامه داد: سینمای ایران نیاز دارد که دوربین ها از آپارتمان ها خارج شده و پولی که وجود دارد صرف فیلم شود. این فیلم در جنبه های مختلف یک کار جاه طلبانه بوده که این موضوع از یک پشتوانه و امنیت مالی بهره برده است.
حسنی نسب همچنین عنوان کرد: شاید بخش مهمی از صحبتهایی که درباره فیلم ها می شود به بحث روند و شرایط تولید مربوط می شود.
ابوذر محمدی (تهیه کننده)،اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه) و مهران احمدی، گلاره عباسی و بازیگر خردسال «نفس» از دیگر عوامل حاضر در نشست نقد و بررسی این فیلم بودند.
منبع: ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر،


منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
نشست نقد و بررسی انیمیشن بلند سیمپسونها