تولید ژله رویال، زهر زنبور و گرده گل از عسل پیشی می‌گیرد


رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌ شمالی گفت: تولید ژله رویال، زهر زنبور و گرده گل از عسل پیشی می‌گیرد.

محمدعلی شاددل در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌ شمالی، با اشاره به وضعیت نامطلوب طبیعت در سال‌های گذشته افزود: این امر سبب شده بود تا زنبورها در طبیعت گرسنه باشند و به همین دلیل میزان تولید عسل به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: از همین رو به دنبال آن هستیم تا فرآورده‌های جانبی تولید عسل همچون ژله رویال، زهر زنبور، گرده گل و بر موم را در کنار این محصول تولید کنیم تا زنبورداران همچنان ضرر نبینند.

شاددل در پاسخ به این سوال که میزان تولید این فرآورده‌ها در این استان به چه میزان است، اظهار کرد: میزان این تولیدات در ایران بسیار ناچیز و این درحالیست که کشور چین این محصولات را به اندازه نفت ایران تولید و به سایر کشورها صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه گرده گل یکی از محصولاتی است که از چین وارد ایران می‌شود، توضیح داد: زنبورداران می‌توانند با تولید این فرآورده کشور را از ورود این گونه محصولات خود کفا کنند و از سوی دیگر درآمد بالایی نیز عاید آن‌ها می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: زنبورداران این استان در سال گذشته هر کیلوگرم گرده گل را باقیمت 100 تا 120 هزار تومان به فروش رساندند.

وی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین از هر کندو حدود 400 تا 500 گرم ژله رویال تولید می‌شود، بیان کرد: این ژله می‌تواند در تمامی فصول سال تولید شود اما بهترین زمان تولید آن، فصل بهار است زیرا طبیعت سرشار از گل و گرده‌های آن‌هاست.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌شمالی ادامه داد: تولید ژله رویال (شاه‌انگبین) در استان طی سال‌های گذشته چشمگیر نبوده است و این در حالیست که طی سه چهار سال اخیر زنبورداران حرفه‌ای استان برای برداشت این محصول گام برداشته‌اند.

وی تاکید کرد: کلاس‌های آموزشی برای زنبورداران به منظور ارائه آموزش برداشت این گونه محصولات برگزار خواهد شد.

شاددل در ادامه گفت: علاوه بر آن از محل صندوق توسعه ملی نیز به منظور توسعه زنبورداری مبلغ 100 میلیون تومان برای استان‌هایی که از لحاظ زیرساختی ضعیف است اختصاص یافته است.

به گفته وی خراسان‌شمالی 1466 زنبوردار با 107 هزار و 537 کندوی زنبور عسل دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ژل رویال و گرده گل . محصولات زنبور عسل