آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



احتمال ابتلا به فشار خون بالا‌ در نوجوانان مضطرب


فشار خون بالا ، مشکلی بزرگ و در حال توسعه است. در مطالعاتی که اطلاعات ۱٫۵ میلیون نفر ، در بازه زمانی نوجوانی تا جوانی ، صورت گرفت ، نقش عوامل روانی اولیه بر افزایش احتمال شکل گیری فشار خون بالا مورد بررسی قرار گرفت.

فشار خون بالا هم شایع و هم خطرناک است.

به تخمین مراکز کنترل و پیش گیری بیماری ، از هر ۳ آمریکایی ، ۱ نفر فشار خون بالا دارد که این آمار معادل ۷۰ مبلبون نفر است. این آمار در ایران حدود ۴۰ درصد است .

فشار خونی که مدام بالا باشد ، خطر حمله قلبی و سکته را ( دو عامل اصلی مرگ در آمریکا ) افزایش می‌دهد.

بسیار نگران کننده است که تخمین‌ها ، تا سال ۲۰۲۵ ، ۱ مرگ از هر ۷ مرگ را در آمریکا به فشار خون اختصاص داده‌اند. و حتی بعضی‌ها متاثر شدن ۱٫۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا و بیماری‌های همراه آن را پیش بینی کرده‌اند.

این افزایش عمدتا به دلیل رایج شدن سبک زندگی یکجانشینی ، چاقی و رژیم غذایی ناسالم است. با این وجود ، مقدار رو به رشدی از مدارک ،‌ نقش عوامل روانی مانند شُک در دوران کودکی ، تمایل به بی‌صبری و خصومت ،فشارهای مالی ، افسردگی و نگرانی را در فشار خون نشان می‌دهند.

پیگیری در مرد‌های سوئدی

تیم تحقیقاتی مانت سیانی نیویورک ، اولین آزمایش بر روی میزان استقامت در برابر استرس در اوایل جوانی و عواقب آن روی فشار خون در آینده را انجام دادند.

برای بررسی این عوامل ، تیم تحقیقاتی به سراغ اسناد ملی بیماری در سوئد رفتند و روند سلامتی بیش از ۱٫۵ میلیون نفر را که در سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۷ به خدمت اعزام شده بودند دنبال کردند. در قسمتی از معاینه پزشکی قبل از اعزام ، سربازان از لحاظ روانشناسی مورد آزمایش قرار می‌گرفتند و در طی مصاحبه‌ای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای ، توانایی تحمل استرس آن‌ها اندازه‌گیری می‌شد و از ۱ تا ۹ به آن نمره‌ای تعلق می‌گرفت که ۹ بیشترین مقدار تحمل را نشان می‌داد.

این آزمایش پزشکی برای تمام افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده بودند واجب بود که ۹۷ درصد جمعیت مردان سوئد را تشکیل می‌داد. محققین ، این اطلاعات را به طور متوسط ، تا سن ۴۷ سالگی افراد مورد بررسی قرار دادند و اتفاقاتی را که در زندگیشان منجر به فشار خون شده بود مقایسه کردند.

بهبودی روانی

در مجموع ، متعاقبا در ۶ درصد از مردان ، فشار خون بالا تشخیص داده شد. محققین ، مردان سوئدی را بر اساس نمره‌ی اولیه آن‌ها در آزمایش استقامت در برابر استرس ، به ۵ گروه برابر تقسیم کردند. نتایج به وضوح نشان دادند :

استقامت پایین در برابر استرس ،‌ با افزایش ریسک فشار خون بالا همراه بود.

در یک پنجم پایینی مردان ، ۴۰ درصد بیشتر از یک پنجم بالایی احتمال داشت تا فشار خون بالا شکل گیرد.

همین طور تیم تحقیقاتی ، به هنگامی که افردا ۵ گروه را کنار هم گذاشتند ،‌ رابطه‌ای خطی در افزایش خطر فشار خون بالا مشاهده کردند. به بیانی دیگر ، چگونگی برخورد افراد با استرس در عنفوان جوانی می‌تواند به شکل دقیقی ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در ادامه‌ی زندگی آن‌ها را پیش بینی کند.

شاید متعجب کننده نباشد که با بررسی عوامل دیگری در فشار خون بالا مانند BMI زیاد و دیابت نوع ۲ ، نقش بزرگ آن‌ها نیز دیده شد که هر کدام باعث افزایش ۲٫۵ برابری احتمال شکل گیری فشار خون بالا را در پی داشت.

اما از عوامل جالبی که در کاهش احتمال ابتلا به فشار خون بالا تاثیر شگرفی داشتند ، تحصیلات عالی‌تر و وضعیت بهتر اجتماعی-اقتصادی محله‌ای که در آن زندگی می‌کردند ، بود.

نتایج و استفاده‌ی آن‌ها برای راه‌های پیشگیری

با این که مطالعات فعلی در مرحله‌ی کنونی نمی‌توانند با قطعیت از دلایل و تاثیرات استرس سخن بگویند اما استفاده از چنین داده‌های وسیعی ، دید جالبی می‌تواند به ما دهد. این مطالعات اولین تحقیقات انجام شده‌ای نیست که از رابطه ی بین حالات روانی و فشار خون بگوید اما قطعا سختی اثبات این روابط را نشان داد.

در آینده که مدارک بیشتری به دست آمد ، یادگیری راه‌های بهتری برای کنار آمدن با استرس در سن‌های پایین ، به شدت بر سلامت جوامع مختلف تاثیر خواهد گذاشت.

محققین افزودند :

این یافته‌ها ، به نقش مهم استقامت کم مقابل استرس در راه‌های سبب شناسی این بیماری اشاره می‌کند که اگر اثبات شود ، می‌تواند به اقدام‌های پیشگیرانه با درک بهتر از عوامل روانی و راه‌های مدیریت استرس کمک کند.

منبع:آشپزباشی ، ترجمه شده از مدیکال نیوز

محتوای مرتبط


ویدیو مرتبط :
شش عادت که احتمال ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد