چرا ضرغامی «خمیازه» می کشد؟


هفته نامه تماشاگران امروز: راهی که عزت الله ضرغامی در آن قدم گذاشته، به نظر می رسد متفاوت از راهی است که علی لاریجانی بعد از پایان ریاستش بر صدا و سیما در پیش گرفت. لاریجانی بعد از صدا و سیما، بلافاصله نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. گرچه رأی نیاورد اما همان مسیر را ادامه داد و به مجلس شورای اسلامی رسید. در مورد ضرغامی هم گفته می شد ممکن است از فرصت مدیریت بر صدا و سیما استفاده کند و وارد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شود. او این کار را نکرد، شاید چون می ترسید مثل لاریجانی شکست بخورد. امسال هم که برای انتخاباتمجلس نیامد.

رییس سابق صدا و سیما، حالا عضو شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی است اما عملا کار اجرایی ندارد و بیشتر وقتش را در شبکه های اجتماعی می گذراند. تا همین چند هفته پیش فقط در اینستاگرام بود و حالا هم چند وقتی است همزمان دو کانال تلگرامی دارد. یک کانال به نام خودش و یک کانال هم به نام «خمیازه» که کارکرد متفاوتی برایش تعریف شده. کسی چه می داند؛ شاید قرار است این کانال روزی به جایی برسد که به درد صاحبش بخورد؛ یا برای درآمدزایی با استفاده تبلیغاتی در آستانه یک انتخابات سیاسی. همه اینها اما حدس و گمان است. اتفاقی که امروز در کانال «خمیازه» می افتد، انتشار پست های صرفا سرگرم کننده است.

چرا ضرغامی «خمیازه» می کشد؟ضرغامی بیشتر سعی کرده مطالب طنز و سرگرمی را در کانالش داشته باشد. کانال ضرغامی از 15 دی ماه به راه افتاد و تا به امروز نزدیک به 17 هزار و 900 عضو دارد. او که از خمیازه نوه اش الهام گرفته، اسم کانال را خمیازه گذاشته و عکس کانال هم عکس خمیازه نوه اش است. البته پست دوم او هم درباره نوه اش است: «ایشان آقا ابوالفضل برادر حسین آقا نوه تازه از راه رسیده ماست. بدجور خمیازه می کشه! ظاهرا از همان اول فهمیده دنیا خیلی جدی نیست و محل گذر است.»

در توضیحات کانال هم آمده: «طنز و گپ و گفت غیررسمی و دانستنی های عمومی و هنری به انتخاب سید عزت الله ضرغامی». ضرغامی در مطلب اول کانال هم تاکید کرده که محتوای کانال تولیدی و تامینی است: «در واقع بخشی از این محتوا انتخاب من از میان تولیدات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است.»

اولین کار طنزی که ضرغامی در این کانال کرده انتشار کارتونی است که زمان ریاستش در صدا و سیما از خودش کشیده اند. بقیه مطالب هم همانطور که خودش گفته کپی از صفحات دیگر است. مطالبی نظیر شوخی هایی که بعد از قطع روابط بعضی از کشورها – به تبعیت عربستان – با ایران ساخته شد یا جوک هایی که برای پیامک های تبلیغاتی بی موقع گفته اند، جوک های شب امتحانی، طنزهایی درباره وابستگی بیش از حد ایرانی ها به فضای مجازی و ... ضرغامی ظاه8را بعضی از مطالب را هم به عمد در کانالش می گذارد تا با همکاران قدیمی اش هم شوخی کرده باشد؛ مثل این پست «تو رو خدا سفارت ایتالیا رو بی خیال شید!!!! حمید معصومی نژاد، ررررررررررم.»

چرا ضرغامی «خمیازه» می کشد؟ضرغامی ترانه هایی از فرهاد مهراد در روز تولدش، پاسخ های آیت الله مکارم شیرازی به بعضی از سوالات شرعی و ... هم در کانالش دارد. او سعی کرده مطلب سیاسی جدی در کانالش نداشته باشد اما از بعضی طنزها و کارتون ها غافل نشده است.

ضرغامی روز اول، 36 مطلب در کانالش مخابره کرده بود تا مخاطبانش را جذب کند اما روزهای دیگر تعداد مطالب ارسالی اش متغیر است. از دوازده سیزده مطلب گرفته تا بیست و چهار مطلب در روز. بعضی روزها بیشتر مطالب صبح ها در کانال گذاشته می شوند و بعضی روزها، عصرها. از نوع و تعداد مطالب مشخص نیست که آیا خود ضرغامی تنها کسی است که در این کانال فعالیت دارد یا اینکه مسئولیت تهیه و انتشار مطالب را به افرادی سپرده است. گفته می شود ضرغامی زمانی که از صدا و سیما رفت، دو نفر را هم با خودش همراه کرد؛ یکی عیسی بخشی، رییس و دیگری مسئول خدمات دفترش. حالا هم می گویند این دو در کنار او هستند و بخشی از کارهای اداری ضرامی را بخشی انجام می دهد. بعضی هم احتمال می دهند در کانال تلگرامی خمیازه انتخاب و مدیریت مطالب را خود ضرغامی انجام بدهد اما اپراتوری کانال به عهده رییس دفتر سابقش باشد.

البته بعضی از افراد نزدیک به ضرغامی می گویند او در اینستاگرام همه کارهای صفحه اش را خودش انجام و به شخصه جواب کامنت ها را می دهد. یکی از کسانی که صفحه او را دنبال می کند، می گوید: «برای بعضی از پست هایی که می گذارد، نظر می دهم. یک بار در مجلسی او را دیدم و او از نظرهایی که می دهم، انتقاد کرد.»

چرا ضرغامی «خمیازه» می کشد؟رشیدپور و ضرغامی در اینستاگرام رشیدپورشاید به خاطر بعضی از کامنت هاست که او ترجیح می دهد بیشتر در کانال تلگرام فعالیت کند تا در اینستاگرام. به هر حال او امید زیادی دارد که کانال تلگرامی اش یکی از پرمخاطب ترین کانال ها باشد. رضا رشیدپور، مجری برنامه دید در شب، اخیرا عکسی را با ضرغامی در اینستاگرامش نقل کرده و در پیستش ماجرای جالبی را تعریف کرده. او نوشته در دیداری که با ضرغامی داشته درباره کانال خمیازه پرسیده و او هم این جواب را داده است. «کانال خمیازه همان شبکه نسیم است اما با مدیریت خصوصی.» شبکه نسیم به واسطه پخش برنامه خندوانه رامبد جوان به یکباره به پربیننده ترین شبکه تبدیل شد. ضرغامی با کمتر از 18 هزار عضو انتظار دارد، خمیازه به حد رقابت با نسیم برسد.شوخی بودیکی از مطالب جالب تولیدی خود کانال خمیازه درباره اثر پارازیت است: «اعتراض مردم یکی از شهرستان ها به نصب دکل فرستنده تلویزیونی باعث شد به منطقه بروم و با آنان گفتگو کنم. شایع کرده بودند که امواج فرستنده موجب عقیم شدن مردان می شود. به آنها گفتم به این حرف ها توجه نکنید. همین الان یک فرستنده پر قدرت در منطقه جام جم تهران هست و هیچ کدام از کارمندان هم عقیم نشده اند. قبول کردند و مشکل حل شد. بعدا یکی از کارمندان تهرانی آمد و در گوشی به من گفت ولی حاج آقا روی بعضی از ماها اثر گذاشته! در جریان باشید! (شوخی می کرد)!» یکی دیگر از پست های جالب کانال ضرغامی، توصیه ای برای داشتن چراغ خواب متفاوت است؛ چراغ خواب رنده ای.


ویدیو مرتبط :
قدرت خمیازه