سازمان حج: جمهوری اسلامی برای اعزام حجاج مشکلی ندارد


رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران برای اعزام حجاج به بیت الله الحرام مشکلی ندارد گفت: برنامه ریزی های لازم برای اعزام حجاج از کشورمان مانند سال های گذشته انجام شده و منتظر پاسخ عربستان هستیم.

به گزارش ایرنا سعید اوحدی روز یکشنبه در دیدار با کارگزاران حج استان کردستان در سنندج به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: قبل از قطع رابطه وزیر حج عربستان از ما برای دیدار و تصمیم گیری در مورد اعزام کاروان ها دعوت کرد که بعد از قطع رابطه این دیدار دیگر انجام نشد. 

او با اعلام اینکه کشور عربستان ادعای استقبال و پذیرایی از زائران ایرانی را کرده است گفت: جمهوری اسلامی ایران همه برنامه ریزی ها برای برگزاری حج را انجام داده اما کشور عربستان نیز باید مقدمات این کار را فراهم کند. 

او با بیان اینکه در حال پیگیری اعزام زائران هستیم گفت: با توجه به اینکه هر سال با کشور عربستان تفاهم نامه ای در این ارتباط منعقد می کردیم و امسال این تفاهم نامه منعقد نشده فعلا اعلام کردیم افرادی که فیش در دست دارند قسط اول را از 11 اسفند به مدت دو هفته به حساب واریز کنند. 

او تصریح کرد: اگر تفاهم نامه با کشور عربستان منعقد کردیم بلافاصله زمان واریز قسط دوم را به زائران اعلام خواهیم کرد. 

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران اکنون به تجربه بسیار خوبی در زمینه برنامه ریزی و برگزاری حج رسیده است گفت: ما برای اعزام زائران هیچ مشکلی نداریم اما عربستان باید امنیت جانی، روحی و روانی زائران ما را تامین کند. 

اوحدی افزود: هر کشوری که برای ورود افراد به خاکش ویزا صادر می کند باید امنیت آنان را بر پایه حفظ و صیانت از حقوق شهروندی تضمین کند که متاسفانه این تضمین از سوی عربستان وجود ندارد. 

او با فاجعه آمیز خواندن حادثه منا آن را فراموش ناشدنی دانست و گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب این فاجعه به منظور جلوگیری از تکرار آن نباید هیچگاه فراموش شود. 

او با بیان اینکه در این فاجعه انسانی هفت هزار و 400 نفر از کشورهای مختلف دنیا فوت کردند گفت: از این تعداد 461 نفر آنها ایرانی بودند. 

وی گفت: بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، زائران ایرانی فوت شده در حادثه منا به عنوان شهید محسوب می شوند و نام آنها در لیست بنیاد شهید قرار گرفت. 

او با اعلام اینکه هیچ دلیل مستندی مبنی بر عمدی بودن این حادثه وجود ندارد گفت: این فاجعه به دلیل سوء مدیریت و سوء تدبیر مسوولان اجرایی حج عربستان به وقوع پیوست. 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از کارگزاران حج استان کردستان نیز قدردانی کرد و افزود: مردم سوال های زیادی در ارتباط با زمان اعزام حجاج دارند که در صورت پاسخ وزارت حج عربستان مراتب را از طریق رسانه ها به مردم و کارگزاری ها اعلام خواهیم کرد. 

اوحدی در گفت و گو کوتاهی با خبرنگار ایرنا نیز به فعالیت دو هزار و 200شرکت زیارتی در کشور و حدود 80 هزار کارگزار حج اشاره کرد و افزود: سهمیه حج تمتع کشورمان 64هزار زائر است که در صورت پاسخ کشور عربستان و انعقاد تفاهم نامه برای اعزام این زائران مشکلی نداریم. 

اوحدی در سفر یک روزه خود به استان کردستان با نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان و امام جمعه سنندج، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار دیدار کرد. 


ویدیو مرتبط :
کنفرانس سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (میثم منصوری)