ترین ها/ اولین کامپیوتر شخصی در دنیا


صبحانه آنلاین/ شاید خیلی‌ها ندانند اولین کامپیوتر شخصی دنیا که برای فروش وارد بازار شد، «کنباک-1» (Kenbak-1) نام داشت. حالا یکی از آن کامپیوترهای قدیمی که در سال 1971 با قیمت 750 دلار فروخته می‌شد، به حراج گذاشته شده است.

قبل از کنباک-1، کامپیوتر «دیتاپوینت 2200» (Datapoint 2200) وارد بازار شده بود. این کامپیوتر کاربرد شخصی نداشت و قرار بود برای آموزش برنامه‌نویسی، در مدارس استفاده شود. بعد از کنباک-1 هم کامپیوترهای دیگری به نام «آلتیر 8800» (Altair 8800) و «اپل 1» وارد بازار شدند.

کنباک-1 توسط «جان بلنکن‌بیکر» (John Blankenbaker) در گاراژ خانه‌اش در کالیفرنیا ساخته شد. این دستگاه اصلا میکروپردازنده نداشت و رم آن می‌توانست فقط 256 بایت اطلاعات را ذخیره کند. تنها 50 دستگاه از این کامپیوترها ساخته شد که تعدادی از آن‌ها در سال‌های اخیر به حراج گذاشته شدند.

کنباک-1 در سال 1986 برنده‌‌ی «مسابقه‌ی «اولین کامپیوتر شخصی» (Earliest PC Contest) شد. به تازگی یک دستگاه کامپیوتر کنباک-1 با قیمت 31000 دلار به فروش رفت و یکی دیگر هم امروز در سایت آلمانی «برکر» (Breker) به حراج گذاشته شده است. قطعا این دستگاه یک قطعه‌ی ارزشمند از تاریخ تکنولوژی دنیا است.


ویدیو مرتبط :
اولین کامپیوتر ۹ دلاری دنیا