یادواره شهدای عملیات«مروارید» برگزار می‌شود


همزمان با ایام سالروز نیروی دریایی ارتش یادواره شهدای عملیات «مروارید» در بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، این یادواره امروز پنجشنبه پنجم آذرماه از ساعت 14 در سالن دعای ندبه بهشت زهرا(س) تهران با حضور جمعی از خانواده شهدا و پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

در سپیده دم هفتم آذر 1359 در یک درگیری شدید، قهرمانان نیروی دریایی ارتش ایران با اتکا به ذات پروردگار، عملیات مروارید را اجرا کردند. در این نبرد هفت ناوچه مدرن و اژدرافکن عراقی از نوع اوزا به قعر دریا فرستاده شدند.

همچنین چند فروند ناو، تعدادی هواپیما و هلیکوپتر توسط ناوچه همیشه قهرمان پیکان نابود شدند. بسیاری از نیروهای دشمن که روی ناوها مستقر بودند به هلاکت رسیدند و تعدادی هم به اسارت در آمدند با اجرای موفقیت‏آمیز عملیات مروارید سکوهای نفتی «البکر» و «الامیه» برای اولین بار به دست پرسنل نیروی دریایی ایران افتاد.

ناوچه اوزا

این دو سکو که برای دشمن اهمیت حیاتی داشت به دست نیروهای ایرانی افتاد و پس از آن صدور نفت عراق از خلیج فارس به صفر رسید. فرماندهان نیروی دریایی ایران با دور اندیشی و با توجه به اینکه جنگ در دریا ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی و بین المللی را در بر خواهد داشت چند روز پس از جنگ بخش عظیمی از خلیج فارس را منطقه جنگی اعلام کردند از آن زمان عراق در محاصره دریایی نیروهای ایرانی درآمد و راه مواصلات دریایی به بنادر «ام‏القصر» و بصره قطع شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
یادواره شهدای بخش شال برگزار شد