هویت معماری ایرانی را در برنامه «تراز» شبکه افق ببینید


هویت معماری ایرانی را در برنامه «تراز» شبکه افق ببینید

فارس/ مجموعه «تراز» با موضوع هویت معماری سنتی ایرانی، یکشنبه 29 آذرماه از شبکه افق پخش می شود.
وقتی از فراز منطقه ای بلند به تهران بنگریم، متوجه مدرن شدن این شهر و تبدیل جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن می شویم که البته در طول یکصد سال گذشته رخ داده است.

این موضوع باعث تغییر مفهوم هویت در معماری هم شده و به نظر می رسد معماری امروز ما هویت مشخصی ندارد و به عبارتی دچار نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی هستیم و نتوانسته ایم چاره ای برای آن بیندیشیم.

در این بین بسیاری اعتقاد دارند در گذشته، هویت معماری ایرانی مشخص بوده و اجداد ما نیازهایشان را به درستی شناخته بودند ولی امروز از این شناخت عاجز مانده ایم.

مجموعه «تراز» که به معماری سنتی و حال حاضر ایران می پردازد در دومین قسمت با عنوان «هویت» قرار است پیشینه های تاریخی معماری شهرهای قدیمی ایران را مورد بررسی قرار دهد.

در این برنامه به تصور عمومی از معماری سنتی ایرانی یعنی شکل های طاق و قوس و مصالحی مانند خشت و آجر اشاره می شود سپس در گفت وگو با کارشناسان سعی می شود به این سوال پاسخ داده شود که آیا مسئله تکرار و تشابه این عناصر سبب هویت آنها شده یا اینکه مسائل دیگری هم در این بین تاثیرگذار بوده اند.

از جمله کارشناسانی که در این برنامه با آنها گفت وگو می شود می توان به بهرام شیردل استاد معماری کشورمان اشاره کرد.

محمد مختاری تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارد که دومین قسمت آن، یکشنبه 29 آذرماه ساعت 18.30 از شبکه افق پخش خواهد شد.

تکرار این برنامه هم برای پخش از همین شبکه در ساعت 22.30 و همچنین ساعت های 8 و 13 روز دوشنبه در نظر گرفته شده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مستند نوشداروی ایرانی ام اس - برنامه پازل - شبکه افق