پولی شدن تونل‌ ها در نوبت بررسی شورا


روزنامه اعتماد: بعد از حضور شهردار تهران در بین خبرنگاران و پاسخ به سوالات آنها، دیروز نوبت رییس شورای شهر تهران بود تا به بهانه ارایه گزارشی از فعالیت سه ماهه شورای شهر درجمع خبرنگاران حاضر شود و به سوالات آنها پاسخ دهد.

همان‌طور كه پیش‌بینی می‌شد، موضوع جنجالی «حسابرسی» از شهرداری، نخستین محوری بود كه از سوی خبرنگاران مطرح شد و چمران در مورد آن اینگونه توضیح داد: در چند ماهه گذشته حسابرسی شركت‌ها به پایان رسیده است و هم‌اكنون حسابرسی سازمان‌ها در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفته است كه پس از آن نوبت حسابرسی مناطق و معاونت‌های شهرداری خواهد بود.

به گفته وی، قبل از سال ٨٢ حسابرسی خاصی از شهرداری صورت نمی‌گرفت و نخستین گزارش حسابرسی هم سال ٨٤ بیرون آمده است. فروش اراضی عباس آباد یكی از شایبه‌های مطرح شده در بحث حسابرسی بود؛ موضوعی كه چمران در توضیح آن با تاكید براینكه این معامله‌ها هیچ ربطی به شركت عباس آباد ندارد و از طریق اداره املاك انجام شده است، گفت: از نظر من كه در حوزه شهر‌سازی سال‌هاست فعالیت دارم آنجا مشكل شهر‌سازی دارد اما از نظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ساخت ساختمان «تی.‌او.‌دی» (مجتمع‌های چند منظوره) در ٧-٦ طبقه اشكال ندارد.

چمران در خصوص تكمیل ساختمان میدان سپاه نیز اینچنین توضیح داد: پیشنهاد ما حذف چهار طبقه از ساختمان نزدیك به ساختمان قدیمی و نیز حذف یك طبقه از ساختمان دیگر در حال ساخت بود كه متاسفانه حذف طبقات همچنان بلا تكلیف مانده، به همین دلیل درحال تهیه نامه‌ای هستیم تا از دوستان دست‌اندر‌كار این موضوع كه به شورا آمدند و قول‌هایی مبنی بر پیگیری موضوع دادند، سوال كنیم كه چرا هنوز این تصمیمات بر زمین مانده است؟

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه و در پاسخ به اظهارات شهردار كه گفته بود حسابرسان شورا گرید «ج» دارند، گفت: البته گفته شهردار تهران این نبوده ولی باید بگویم حسابرسان ما از گرید «الف» انتخاب شده‌اند كه بالاترین گرید است. در ادامه جلسه چمران در پاسخ به این پرسش كه آیا شما معتقدید حل معضل آلودگی هوا راهكار عملی ندارد‌؟ اظهار كرد: كسی قادر نیست با حركت فوری و آنی آلودگی هوا را از بین ببرد؛ همچنان‌كه در شهرهای بزرگ دنیا نظیر لندن هم شاهد بودیم كه وضعیت سبب جان سپردن بسیاری از شهروندان شد، در طول چند روز نمی‌توان با سرعت آلودگی هوا را از بین برد چرا كه برای این امر نیاز به برنامه چندین‌‌ساله داریم.

چمران با تاكید بر اجرایی شدن مصوبات و برنامه‌ها گفت: مصوبه‌های این موضوع به ١٧، ١٨ بند هم می‌رسد كه نخستین و مهم‌ترین آن توسعه حمل و نقل عمومی بوده است تا پیاده‌روی و دوچرخه سواری اما همچنان شاهد هستیم كه اقدام عملی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان كرد: مهم‌ترین اولویت در این بخش توسعه حمل و نقل عمومی (مترو-اتوبوس) است اما همچنان از سال ٨٢ كه این برنامه‌ها پیش‌بینی شد ما شاهد وجود شش، هفت هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، حال آنكه براساس طرح جامع تعداد اتوبوس‌ها باید به ١١ هزار دستگاه می‌رسیده است.

وی با بیان اینكه سهم آلودگی هوا ٢٠ تا ٢٢ درصد برای موتوسیكلت‌ها و ١٢ درصد نیز به دلیل نبود معاینه فنی‌ها ارتباط دارد، گفت: حتی باید اتومبیل‌های نو و خارجی نیز دارای معاینه فنی باشند چرا كه اتومبیل‌های خارجی برای شرایط آب و هوایی كشور ما ساخته نشده است اما با این حال می‌بینیم كه همچنان معافیت خودروها از معاینه فنی پنج سال است حال آنكه خودروهای نو از بدو ورود از كارخانه دچار مشكل هستند. همچنین به گفته چمران پیشنهاد شده تا ٢٠ هزار عدد از آمارطرح ترافیك كاسته و به صورت روزانه فروخته شود و به تعداد اصلی كارت‌های طرح ترافیك اضافه نشود.

رییس شورای اسلامی شهر دربخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به مصوبات شورای شهر در مورد ساخت وساز در باغ‌ها و جریمه‌های سنگین در نظر گرفته شده برای قطع درختان گفت: متاسفانه دوستان شورا به جای ارایه راهكار‌ها صحبت از خرید باغ‌ها می‌كنند حال آنكه ما با پیش‌بینی بودجه غیرنقد ٥٠٠ میلیارد تومانی تهاتری حتی نتوانسته‌ایم بخش كوچكی از باغ‌های كن را خریداری كنیم چه رسد به باغات مناطق ١ و ٢ و٣.

چمران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه با ساخت و ساز‌های بلند مرتبه در كریدور بادی غربی تهران دیگر شاهد جابه‌جایی و تبادل هوا نخواهیم بود گفت: من حتی سه هفته پیش اعلام كردم كه باید در طرح تفصیلی منطقه ٢٢ بازنگری صورت گیرد. در خصوص بلند مرتبه‌سازی هم همچنان منتظر تصویب قانون توسط شورای‌عالی شهر‌سازی و معماری هستیم كه مدت‌هاست این مهم را پاسخ نداده‌اند. گرچه به شخصه معتقدم در هرجایی از تهران نمی‌توان بلند‌مرتبه‌سازی كرد، بلكه باید بر اساس تراكم منطقه این مهم صورت گیرد.

به گفته وی، غرب و جنوب غربی تهران (بادهای شهریار) و نیز دره‌های شمال نظیر‌ دار آباد و مواردی از این قبیل كریدور بادی تهران هستند اما در عین حال معتقد است كه اصولا باد از كف حركت نمی‌كند و در سطح خاصی حركت می‌كند. از این‌رو نمی‌توان با قطعیت گفت كه بلند مرتبه‌سازی در جریان باد تاثیرگذار است. چمران همچنین براین باور است كه آنالیز بادی معمولا از ارتفاع ٨٠ متر محاسبه می‌شود اما درعین حال باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتر در این زمینه صورت گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بودجه سال ٩٥ شهرداری تهران كه باید انقباضی بسته شود اظهار داشت: شهرداری در سال آینده پروژه جدیدی را آغاز نخواهد كرد مگر اینكه خیلی مهم باشد. البته پروژه‌هایی كه ٥٠ درصد به بالا پیشرفت داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص كاهش سطح درآمد شهرداری در سال جاری و اینكه شورا در بررسی بودجه سال ٩٥ شهرداری چه سیاستی را اتخاذ خواهد كرد؟گفت: همان‌طور كه در هفته‌های پیشین و در جریان ارایه عملكرد شش ماهه اول سال جاری از بودجه اعلام شد تنها در این مدت ٦/٤٥ درصد از بودجه شهرداری تخصیص یافته، می‌توان پیش‌بینی كرد كه ركود فعلی در بودجه سال آینده نیز تاثیرگذار باشد. چرا بخشی از درآمدهای امسال مربوط به وصول بدهی‌های سال گذشته بوده است. بنابراین پیش‌بینی و توصیه ما این است كه بودجه سال آینده شهر انقباضی تهیه و تصویب شود. وی گفت: شورای‌عالی شهرسازی مطرح كرده است افزایش تراكم در كل شهر را برای اینكه ارزش ملك گران نشود مطرح كردند در صورتی كه اگر ساختمان بیشتری ساخته شود قیمت ملك افزایش كمتری پیدا خواهد كرد.

وی درباره بهره‌برداری از هتل اسپیناس نیز اظهار داشت: پرونده هتل اسپیناس در كمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد اقدامات این هتل براساس پروانه ساخت بوده است البته آشپزخانه كوچكی نیز در طبقه آخر این هتل ساخته شده و یك بركه آب با عمق ٧٠سانتی نیز برای آن پیش‌بینی شده است و اگر احتمال تخلفی وجود داشته باشد در كمیسیون ماده ١٠٠ جریمه خواهد شد و در حال حاضر نمی‌دانم كه این هتل پایان كار دارد یا خیر. البته سازمان میراث فرهنگی در این خصوص و برای افتتاح هر چه سریع‌تر این هتل تلاش زیادی را كرد و قطعا اگر تخلفی صورت گرفته باشد با پرداخت جریمه یا تخریب دنبال خواهد شد.

وی درباره پاساژ علاءالدین اظهار داشت: طبقه هفتم پاساژ علاءالدین نیز بر اساس حكم كمیسیون ماده ١٠٠ باید تخریب شود. چمران با بیان اینكه كمبود نقدینگی شهرداری تهران مشكل اصلی در گسترش حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: وقتی شهرداری‌ها چنین مشكلاتی دارند نمی‌توانند اقدامات موثری انجام دهند و دود این اقدام به چشم مردم می‌رود و مردم نیز از نظام توقع دارند كه این مشكل حل شود.

وی با بیان اینكه سال ٨٢ مطالبه شهرداری تهران از دولت ٤٠٠ میلیارد تومان بوده اما حالا مبلغ ٢٠٠٠ میلیارد تومان را مطرح می‌كنند، گفت: این مطالبات روی هم انباشته شده است و زمانی برای حل آن باید اختصاص داده شود. چمران در خصوص سرانجام لایحه مدیریت یكپارچه شهری نیز گفت: بررسی آن هنوز در زیر كمیسیون‌های هیات دولت در حال انجام است و هنوز به دست هیات دولت نرسیده است.

پولی شدن تونل‌ها در نوبت بررسی شورای شهر

رئیس شورای شهر تهران همچنین از قرار گرفتن لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در نوبت بررسی در شورای شهر خبرداد.

مهدی چمران در مورد سرانجام لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری با بیان اینکه این طرح در کمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی شده است، گفت: پس از بررسی در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه لزومی دارد عوارض از تونل‌هایی که با پول مردم ساخته شده است دریافت شود، افزود: مگر آزادراه تهران-قم با پول مردم ساخته نشده است؟ دولت درآمد هم دارد؛ اما شهرداری هرچه بدست می آورد از عوارض است.

چمران با بیان اینکه حدود 2000 میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه صدر هزینه شده است و این پول را همه مردم شهر داده‌اند؛ اما عده‌ای فقط استفاده می‌کنند، گفت: برای تحقق عدالت اجتماعی مردمی که بطور مداوم از این بزرگراه استفاده می‌کنند باید حق استفاده را بپردازند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اتوبان‌ دوطبقه صدر و تونل‌های نیایش، توحید و ... در این طرح قرار دارند، گفت: اعضای شورای شهر نسبت به اخذ عوارض از تونل چیتگر موافق نیستند؛ چرا که طول این تونل کوتاه است اما در مورد مابقی تونل ها اختلاف نظر وجود ندارد اعضای شورا عموما موافق اخذ عوارض از تونل‌ها هستند.


ویدیو مرتبط :
عصبانیت عراقچی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورا