وزیربهداشت در گفتگوی تلویزیونی: نقطه ضعف طرح تحول سلامت تامین منابع مالی پایدار است/ پوشش 9 میلیون نفری خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها


وزیر بهداشت با بیان این که برخی از بخش‌ها و آیین‌نامه‌ها کارها را دشوار کرده است گفت: احتمال حذف برخی بخش‌ها در وزارت بهداشت برای تضمین سلامت مردم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی  نبض شبکه خبر  در خصوص مهم‌ترین نقطه‌ضعف و قوت طرح تحول سلامت گفت رضایت مردم به ویژه در مناطق محروم و دوردست و پرستاران، پزشکان، کارکنان، بیمه‌ها و افرادی که در زمینه تجهیزات و دارو فعالیت می‌کنند مهم‌ترین نقطه قوت است و مهم‌ترین نقطه‌ضعف مسئله تأمین منابع مالی پایدار که مورد توجه دولت و مجلس است هست که امیدواریم در بودجه سال 95 بیشتر به آن پرداخته شود.

وی در خصوص اهداف پیش روی گام پنجم گفت: هدف اول ما کاهش هزینه‌های خدمات و  دسترسی برای مردم بوده است که دولت تلاش خود را در این زمینه داشته است و پرداخت مردم در شهرها 6 درصد و روستاها به 3 درصد رسیده است که این در زمینه بستری است در زمینه سرپایی هم اگر گشایشی در زمینه منابع حاصل شود اقداماتی صورت خواهد گرفت. حدود 3 هزار متخصص توزیع خواهند شد و در حال ساخت کلینیک‌های ویژه هستیم.

وی افزود: هدف بعدی ما  پوشش بهداشتی مناطق حاشیه‌نشین است که 9 میلیون نفر  زیر پوشش خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها رفته‌اند که این تعداد تا پایان سال به 11 میلیون نفر خواهد رسید به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات اختصاص داده خواهد شد و پزشکان خانواده در حاشیه شهرها مستقر خواهند شد اقلام دارویی نیز نزدیک به 400 قلم و همچنین مکمل‌های دارویی افزایش یافته‌اند ما در حوزه بیماری‌های واگیر موفق بوده‌ایم اما در مورد بیماری‌های غیرواگیر با وجود حرکت‌هایی که انجام شده است کارهای زیادی پیش رو داریم و فقط 80 درصد پیشرفت حاصل شده است که تا پایان سال تلاش داریم آن را تکمیل نماییم.

وی در ادامه گفت: 9 وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در غالب سند مورد تأیید وزارت جهانی برنامه مفصلی را مطرح کردند که هدف از آن کاهش پرداخت‌ها بوده است باید درباره دندان‌پزشکی، نازایی و بیماران صعب‌العلاج حمایت‌هایی انجام شود.

در گام دوم ما چهار ماه عقب هستیم چرا که باید تا شهریورماه امسال تمام حاشیه شهرها پوشش داده می‌شد معاونت بهداشتی خیلی خوب پیشرفت کرده است ما با وجود 18 هزار پرستار بازنشسته یک نیروی جدید نیز جایگزین نکرده‌ایم.

در گام سوم ارزش‌گذاری نسبی خدمات با کمک دولت و بیمه‌ها صورت گرفت.

وزیر بهداشت در خصوص میزان موفقیت گام سوم گفت: در شهرها همه همکاران، سازمان نظام پزشکی و مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی با توجه به تنوع و میزان خدمات موفقیت کمتری حاصل شده است ولی سیر آن تکاملی است، در بخش خصوصی زبان مشترکی پیدا شده است که بیش از تصور ما دوستان، همکاری کردند به آن‌ها اجازه مطب زدن ندادیم و از آن‌ها خواستیم در بیمارستان‌های مناطق محروم مشغول باشند.

وی در خصوص تخلفات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: تصور این که تخلفی وجود ندارد محال است ولی اگر تخلفی ببینیم متناسب با آن عکس‌العمل نشان خواهیم داد نیازی به سر و صدا کردن نیست این اتفاق در تمام حوزه‌ها رخ می‌دهد پرونده‌های از تخلف در زمینه غذا داریم ولی در حوزه پزشکی کاملاً قاطع و هماهنگ هستیم ولی درعین‌حال پرده‌پوشی هم از قوانین دین ما است برخی قصد دارند ما را در مقابل جامعه پزشکی قرار دهند ولی ما باید پرهیز کنیم و به دام آن‌ها نیفتیم اگر تخلفی در هر دستگاهی مثل دادگستری رخ دهد آن مورد را به کل جامعه نسبت می‌دهند.

وی در ادامه در خصوص مشکلات پیش رو گفت: ما در مامایی مشکلاتی داریم، آزمایشگاه‌ها تمایل دارند که توجه زیادی به آن‌ها شود، بیماران خاص از ما توقع دارند و بخش خصوصی به ازای ارائه خدمات تقاضای پرداخت به موقع بیمه را دارد، تخلف وجود دارد اما مهم حساسیت مجموعه است که اگر همراهی صورت گیرد و بدهکاران به موقع پرداخت داشته باشند بیش از 99 درصد جامعه پزشکی به قوانین پایبند خواهند بود.

وی در خصوص برنامه‌های گام چهارم تصریح کرد: در گام چهارم آموزش‌ها از مهرماه شروع شده است 12 بسته تدوین شده که در قالب آن تغییراتی را شاهد هستیم ارائه شده است دوره‌های فوق تخصصی رشته‌های جدید، تجهیز بیمارستان‌های آموزشی، بستن دوره‌های غیرضروری و تربیت نیروهای بومی از برنامه‌های صورت گرفته است اتفاق خوبی که در حوزه آموزشی افتاده است توسعه دانشگاه‌های داروسازی و دندان‌پزشکی است که هدف ما ارتقای کیفیت است نه کمیت.

وزیر بهداشت در خصوص بومی گزینی گفت: امسال در زابل 50 درصد متخصصان بومی هستند به آن‌ها مدرک نمی‌دهند و 15 سال می‌تواند در همان منطقه کار کنند.

وی در خصوص علت عمده محقق نشدن برخی از اهداف طرح تحول سلامت گفت: توقعات نسبی است برخی معتقدند بیش از حد تصور موفقیت حاصل شده است  تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نشود نمی‌توانیم بگوییم موفق شده‌ایم، کاهش هزینه داشته‌ایم اما در بخش تخت‌ها ، امور پیشگیری، اعتیاد، چاقی، دیابت و فشارخون، به استاندارد مورد نظر نرسیده‌ایم که نیازمند مساعدت همه حوزه‌ها اعم از صدا و سیما، آموزش و پرورش، سازمان مدیریت، مجلس شورای اسلامی و ... است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت یک وزارتخانه ترکیبی است که چندین بار مورد بازسازی ساختاری قرار گرفته است پس از نظر ساختاری و سنتی مشکلاتی دارد یعنی با تعطیلی برخی بخش‌ها اوضاع بهتر خواهد شد، برخی آیین‌نامه کارها را دشوار کرده است احتمال حذف برخی بخش‌ها در وزارت بهداشت برای تضمین سلامت مردم وجود دارد این به سازمان‌های حمایت مالی هم مربوط می‌شود، بیش از 30 درصد افزایش مراجعات ما، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بودند.

دکتر هاشمی بیان کرد: در رابطه با برنامه‌ها از آنجایی که از طراحی تا اجرا ممکن است متفاوت باشد بسیار هوشمند هستیم و تمامی فیدبک‌های برنامه‌ها و نظرخواهی‌ها را در نظر می‌گیریم و سپس با مطالعه و دانش بشری اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و این‌گونه نیست که برنامه‌ریزی و اجراها سرخود باشند.

وی اعلام کرد: بحثی تحت عنوان تقاضای القایی داریم اما این‌گونه نیست که مصرفمان متناسب با مراجعه بیشتر شده باشد در بسیاری از بیمارستان‌ها مثل بیمارستان امام خمینی در بسیاری از هزینه‌ها و به خصوص مصرف داروهای گران‌قیمت صرفه‌جویی شده است چرا که با توجه به کتاب راهنمای بالینی همه تقریباً با ما در حال همکاری هستند تا هزینه‌های بیمار را کمتر کنیم در واقع بیمه‌ها هستند که پول را در دست دارند و آن‌ها باید مشخص کنند که چقدر دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را می‌توانند تأمین کنند در این صورت است که از افراد نیازمند بیشتری دستگیری خواهد شد.

وی عنوان کرد: با وجود طرح نظام سلامت تنها 8 درصد افزایش مراجعه‌کننده داشته‌ایم و این مسئله که تعداد مراجعین خیلی افزایش داشته و همکاران پزشکی قادر به ارائه خدمات نمی‌باشند را نباید خیلی بزرگ کنیم چرا که با وجود شرایطی که داشته‌ایم امکان استخدام نیروهای جدید مقدور نبوده و همکارانی که در حال ارائه خدمت هستند بیش از پیش کار می‌کنند.

دکتر هاشمی در خصوص یکی از مشکلات حوزه سلامت گفت: برنامه طرح تحول سلامت برنامه‌ای پیش‌بینی شده برای ده سال است اما زمانی در این مدت می‌توان به نتیجه مطلوب رسید که همه باهم همدل و همراه باشند و هزینه‌ها را واقعی بدانند این که دولت‌ها هزینه‌ی تمام‌شده خدمات را نمی‌بینند مشکل بزرگ ما می‌باشد و این که بسیاری از بیمارستان‌ها ضرر می‌بینند به دلیل همین ندیده شدن هزینه‌های تمام‌شده است.

وی در خصوص بحث اورژانس‌ها در کشور یادآور شد: در کشور به دلیل کمبود نیرو در اورژانس‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم به همین دلیل یک نفر در این حوزه ممکن است تا 500 ساعت در ماه کار کند در واقع اورژانس باید اوضاع بهتری پیدا کند و خود به یک سازمان تبدیل شود آمار دقیقی از گسترش اورژانس‌های بیمارستانی در دست ندارم اما تا پایان امسال باید به 80 درصد برسیم توسعه و گسترش زیاد اورژانس‌ها تا زمانی که تخت‌های بیمارستانی کم هستند زیاد صحیح نیست چرا که اورژانس جایی است که بیمار در آن باید زیر 6 ساعت تعیین تکلیف شود که با این تخت‌های کم امکان‌پذیر نیست

وی عنوان کرد: این که بگوییم رضایتمندی در تمام جامعه‌های پزشکی وجود دارد صحیح نیست اما می‌گوییم که اکثریت رضایت دارند پرداخت در گروه‌های پرستاری و گروه‌های پزشکی 2 و نیم برابر شده است و در این میان جامعه آزمایشگاهی کمی مورد غفلت است که درخواست شده توجه ویژه به این جامعه صورت گیرد.

دکتر هاشمی اظهار داشت: در بحث رفتارهای غیرقانونی دیدگاه و حساسیت‌هایمان کمتر نشده و همچنان اگر گزارشی را مبنی بر این رفتارها داشته باشید حتماً برخورد لازم صورت می‌گیرد اما این که بخواهید برای تمامی پزشکان به صورت تک‌تک مأموری برای رسیدگی بگذاریم این کار صحیح نیست و چنین اجازه‌ای را نداریم در این خصوص سامانه 1690 و نظام پزشکی رسیدگی خواهند کرد.

دکتر هاشمی بیان کرد: متأسفانه بخش آموزشی آسیب جدی دیده و از وقتی زیرساخت‌ها را توسعه نداده‌ایم و نظام اساسی ارتقاء نبخشیده‌ایم امکان آموزش کمتر است اما در حال تلاشیم که با ساخت یک ساختار مستقل و در شأن اساتید و دانشجویان امکانات لازم را فراهم کنیم تا بتوانیم کمی جبران کرده باشیم در واقع این بحث آموزشی مهم‌ترین چالش است که در حال تجدیدنظر هستیم و قصد داریم بیمارستان‌های فعلی را درمانی و بیمارستان‌های جدیدی را جهت آموزشی برپا کنیم.

رئیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور در خصوص اتوبوس ایدز در تهران بیان کرد: از آن جایی که آمار ایدز در تهران و کشور با وجود تغییر رفتارها بالا رفته است و رشد ده درصدی داشته‌ایم باید حساس تر عمل کنیم و بحث این حرکت را که اتوبوس‌های ایدز در تهران است را برپا کنیم تا دیگر شاهد این آمار نگران‌کننده نباشیم.

وی در خصوص کمبود داروهای صعب‌العلاج یادآور شد: در خصوص داروهای صعب‌العلاج هم با توقع مردم روبرو هستیم و هم با فشاری که روی سازمان غذا و دارو تا آن جایی که لازم بوده سعی شده داروها چه تولیدات داخل و چه تولیدات خارج در اختیار بیماران گذاشته شود و ما باید تعادل انتظار مردم و انتظار تولیدکنندگان داخلی را در نظر داشته باشیم.

دکتر هاشمی در پایان خاطر نشان کرد: قولی مدت‌دار و مشخص برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم نمی دهم اما تا زمانی که در این دولت هستم نهایت تلاش را با کمک همکارانم می‌کنم که دستاوردهای طرح تحول سلامت آسیب نبینند و این امر حتی بعد از ما هم پایدار بماند و اجرا شود در حال تلاش هستیم بسته‌های جدیدی را در حوزه‌هایی که مردم در آن‌ها مشکلاتی را دارند مثل حوزه‌های نازایی و بیماری صعب‌العلاج فراهم نماییم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تخصیص منابع بودجه بندی مشتری مداری در خدمات مالی تامین منابع مالی عملکرد موسسات