نگاهی به سریال «خانه کوچک»/ وقایع‌نگاری خانوادگی در قرن نوزدهم


 نگاهی به سریال «خانه کوچک»/ وقایع‌نگاری خانوادگی در قرن نوزدهمجام جم/ در تاریخ تولیدات تلویزیونی، سریال‌های وسترن و خانوادگی سابقه زیادی دارند و البته جزو پرطرفدارترین آنها نیز هستند. مجموعه‌هایی چون پزشک دهکده، بونانزا، خانواده کمپل و مردی از رودخانه برفی نمونه‌هایی از این نوع مجموعه‌ها هستند که در سال‌های گذشته از شبکه‌های مختلف سیما شاهد پخش آن بودیم.
تصویر وقایع‌نگاری خانوادگی در قرن نوزدهم
شبکه نمایش، اکنون مجموعه‌ای قدیمی‌تر را برای پخش انتخاب کرده که سال‌های دور از تلویزیون ما نیز نمایش داده شده است: سریال «خانه کوچک» که مجموعه‌ای آمریکایی و محصول شبکه NBC است و براساس رمان لورا اینگلز وایلدر تهیه شده است.
یک اقتباس ادبی
این سریال داستان خانواده‌ای کشاورز در قرن نوزدهم را به تصویر می‌کشد که درروستایی به نام والنات گرو اقامت دارند. شخصیت و قهرمان اصلی سریال لورا اینگلز فرزند دوم این خانواده است که در طول 203 قسمت سریال از کودکی تا دوران تدریس در مدرسه و ازدواجش در والنات گرو نشان داده می‌شود.
لورا سه خواهر دارد و همراه پدرش چارلز اینگلز بابازی مایکل لاندن -که یک مزرعه‌دار است ـ و مادرش کارولین (با بازی کارن گراسل) در مزرعه زندگی می‌کند. سریال خانه کوچک در هر قسمت با فضا و محتوای جدیدی مهمان خانه مخاطبان است؛ موضوعاتی چون ارزش‌های خانواده، عشق، دوستی و ایمان تم اصلی داستان‌ها هستند و البته در کنار آنها زشتی‌هایی چون نژادپرستی و بی‌قانونی و همچنین بی‌عدالتی نیز به نمایش کشیده شده است.
پدر خانواده و لورا، دختر او هر بار با داستان و چالشی جدید در زندگی خود مواجه می‌شوند که سعی می‌کنند بهترین راه‌حل را برای حل مشکلات خود پیدا کنند، داستان‌ها و چالش‌هایی که گاه متاثر از شرایط زمانی آنها ست و بر سرنوشت‌شان تاثیر می‌گذارد. حسادت، رقابت و رفاقت میان اهالی این روستا بخوبی به تصویر کشیده شده است. در ضمن این جامعه روستایی محل برخورد سنت و مدرنیته است و همین موضوع بستر خوبی برای فیلمنامه‌نویس به منظور پرداختن به داستان‌های جذاب‌تر آماده می‌کند.
سریال خانه کوچک، اقتباسی از کتاب‌های پرفروش خانه کوچک نوشته لوراینگلز وایلدر است. این سریال نخستین‌بار در مارس 1974 روی آنتن رفت و ماه می‌ 1982 پخش آن به پایان رسید. متن اصلی با داستان تفاوت‌های زیادی داشت و شخصیت‌های جدیدی نیز به داستان اضافه شدند. مجموعه کتاب‌های خانه کوچک از معروف‌ترین آثار این نویسنده آمریکایی بود و که طی سال‌های 1932 تا 1957به چاپ رسید . این کتاب‌ها که تم اصلی آن بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانی خود نویسنده است محبوبیت زیادی داشت و همین موضوع جذابیت لازم برای جذب بیننده در ابتدای کار ایجاد کرد.
مدت زمان طولانی پخش و تولید موجب شد تغییرات زیادی در بازیگران سریال به وجود آید.مهم ترین آن مایکل لاندن بازیگر اصلی سریال بود که از سری هشتم از گروه جدا شد و در مجموع در 179 قسمت بازی کرد. با ترک او قسمت‌های جدید با عنوان خانه کوچک: یک شروع جدید پخش شدند و اعضای خانواده لورا ـ که اکنون ازدواج کرده بود ـ‌ شخصیت‌های اصلی سریال بودند. اگر چه ساخت این سریال سال 1983 به پایان رسید؛ اما پس از آن بار‌ها باز پخش شد و به نمایش درآمد.
رد پای بونانزا
مایکل لاندن، چهره شناخته شده سینما و تلویزیون آمریکا از بازیگران اصلی است که هم نقش پدر خانواده را بازی می‌کند وهم قسمت‌های زیادی را کارگردانی کرده است. این بازیگر سرشناس این سریال متولد 1936 و بازیگر، نویسنده،کارگردان و تهیه‌کننده معروفی است که با بازی در سریال بونانزا طی سال‌های 1959 تا 1973 به شهرت دست یافت و بعد‌ها از تجربیاتش از سریال بونانزا در سریال خانه کوچک استفاده کرد.
ملیسا گیلبرت که در نقش دختر لاندن در سریال بازی می‌کرد درباره او می‌گوید: من پدرم را در 11 سالگی از دست دادم و مایکل لاندن جلو و پشت دوربین مثل یک پدر بود.
پس از سریال خانه کوچک لاندن بازی در سریال «بزرگراه بهشت» را آغاز کرد که در این سریال نقش یک فرشته را بازی می‌کرد که برای به دست آوردن بال باید به دیگران کمک می‌کرد. لاندن پس از تحمل یک دوره بیماری در سال 1991 در گذشت. سال 1999 پسرش فیلمی تلویزیونی با نام مایکل لاندن، پدری که می‌شناسم نوشت و کارگردانی کرد که از شبکه CBS به نمایش درآمد.
بازی در سریال خانه کوچک، لاندن را نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب در سال 1979 کرد. روی همچنین یکی از بازیگران رکوردداری است که عکسش 22 بار روی جلد نشریه تی وی گاید به چاپ رسید.
ملیسا گیلبرت، بازیگری که نقش دختر خانواده ایگلز را در سریال خانه کوچک بازی کرده متولد 1964 است و از میان 500 بازیگر نوجوان برای بازی در این نقش انتخاب شد. او در سال‌های بعد حضوری مستمر در سریال‌های تلویزیونی داشت و جوایز معتبری از جمله جایزه امی را از آن خود کرد. گیلبرت در سال‌های اخیر وارد فعالیت‌های سیاسی شده و سال 2016 کاندیدای ورود به کنگره آمریکا از سوی دموکرات‌ها شد.
اقتباس جدید
در سال 2012 خبری منتشر شد که فیلمی سینمایی براساس این سریال تلویزیونی ساخته خواهد شد. برآورد اولیه بودجه این سریال 45 میلیون دلار بود که این هزینه بالا موجب شد ساخت سریال چهار سال معلق بماند و در نهایت فوریه 2016 کمپانی پارامونت اعلام کرد تولید این فیلم را به‌عهده خواهد گرفت. ابی مورگان، نویسنده فیلمنامه این فیلم سینمایی خواهد بود و شون دارکین کارگردانی آن را به‌عهده خواهد داشت. بازیگران این فیلم هنوز مشخص نشده‌اند.
در حاشیه
ـ شان پن از جمله بازیگرانی بود که در سریال خانه کوچک ایفای نقش کرده است.
ـ این سریال نامزد دریافت 37 جایزه از جمله جایزه گلدن گلوب و برنده 17 جایزه معتبر تلویزیونی شد.
ـ ملیسا گیلبرت با بازی در 179 قسمت از سریال، رکورددار بازی در بیشترین قسمت‌های سریال خانه کوچک است.
ـ درسال 1975 انیمیشنی ژاپنی با اقتباس از کتاب‌های خانه کوچک با نام لورا دختر علفزار ساخته شد. همچنین سال 2008 یک اقتباس تئاتری از این داستان در آمریکا روی صحنه رفت که ملیسا گیلبرت نیز در آن ایفای نقش می‌کرد



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: جام جم


ویدیو مرتبط :
وقایع نگاری زندگی دکتر روحانی