مراسم بزرگداشت پروفسور «محمد برزگر جلالی» در تبریز برگزار شد


‌مراسم بزرگداشت مقام علمی پروفسور «محمد برزگر جلالی»، استاد فارماکولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور مسؤولان دانشگاهی، استانی، کشوری و اساتید و دانشجویان داروسازی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد و برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مقام «استاد ممتاز» به وی اعطا شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه آذربایجان‌شرقی، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این مراسم اظهار کرد: پروفسور برزگر جلالی نام دانشگاه تبریز را بر قله‌های علم داروسازی جهان نشاند.

صومی گفت: یاد و نام انسان‌های بزرگ را که برای اعتلا و پیشرفت علمی کشور تلاش بسیاری کرده‌اند، گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز روز عزل امیرکبیر افزود: امیرکبیر اولین مدرسه با عنوان دارالفنون را در کشور بنیان نهاد و فضای علمی امروز کشور ما مرهون تلاش‌ها و از خودگذشتگی‌های امیرکبیرها است.

وی ادامه داد: ما دانشگاه‌ها را با فضاها و امکانات آن نمی‌شناسیم، بلکه استادان ارزشمند هستند که معرف دانشگاه‌ها هستند.

صومی با بیان اینکه استاد برزگر جلالی در دانشگاه‌های نسل اول آموزش محور تربیت یافته‌اند، تاکید کرد: با این وجود، پروفسور جلالی با ژرف‌اندیشی تمام به بعد دوم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه‌های پژوهش‌محور روی آورده و مجموعه پژوهش ‌های خود را به جایی رسانید که در فهرست یک درصد دانشمندان برتر علوم دارویی جهان جای گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: ما موظف هستیم که پا به پای جهان در بعد علم و فناوری پیش برویم و زمانی می‌توانیم اساتید بزرگ را به جهان معرفی کنیم که دانشگاه نسل سوم فناوری محور را در جامعه علمی کشور تحقق بخشیم.

رشیدی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز بر لزوم نهادینه کردن سیستم‌های کارآمد در مراکز علمی تاکید کرد و گفت: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم‌های زایا می‌توانند اندیشمندان بزرگی را در بطن خود پرورش دهند.

وی ادامه داد: اما در این بین معدود افرادی هستند که خارج از یک سیستم به خودی خود ارزش می‌آفرینند و موفقیت‌های خود را از سیستمی که در آن هستند به دست نیاورده‌اند؛ به عبارت دیگر این سیستم نیست که به آن‌ها ارزش می‌دهد بلکه این فرد است که به سیستم خود انرژی و توان می‌دهد.

وی اظهار کرد: پروفسور برزگر جلالی از جمله این معدود افراد است؛ بنابراین وجهه و اعتبار ایشان همیشگی خواهد بود.

رشیدی با بیان اینکه پروفسور برزگر جلالی به عنوان اولین استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شده‌اند، تاکید کرد: انتخاب استاد ممتازی از امسال در دانشگاه آغاز شده است و نشانه خوبی است که همه ساله اساتید با طی سریع مدارج علمی بتوانند این عنوان را نصیب خود کنند.

محمد رضا سیاهی، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم با اشاره به طی سه نسل از دانشکده‌های داروسازی گفت: نسل اول داروسازان داروخانه‌ها را راه‌اندازی کردند، نسل دوم کارخانجات دارویی را شکل دادند و نسل سوم نیز با مرشد و راهنمایی توانمند یعنی پروفسور برزگر جلالی فعالیت‌های آکادمیک و تحقیقاتی را آغاز کردند.

وی افزود: پروفسور برزگر جلالی نقش خود را در تربیت نسل سوم دانشجویان به خوبی ایفا کرد و در حال حاضر در حال تربیت نسل چهارم دانش‌آموختگان داروسازی یعنی متخصصان مراقبت‌های دارویی است.

پروفسور برزگر جلالی نیز در این مراسم گفت: اگر کسی خداشناس نباشد، نمی‌تواند حق را از باطل تفکیک کند و در نتیجه حق را ناحق جلوه خواهد داد؛ اما کسی که خداشناس است دست از پا خطا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم از علم و عالم تمجید می‌کند، افزود: بیش از یک هزار و 200 آیه در ارتباط با طبیعت در قرآن کریم آورده شده است که برخی از آنها به عنوان اعجاز علمی قرآن کریم شناخته شده است.

وی ادامه داد: هدف از آوردن این آیات در قرآن کریم هدایت انسان‌ها به سوی اندوختن علم و در نهایت شناخت خداوند است، پس این نشان می‌دهد که سخنان برخی مبنی بر اینکه من دانشگاه دیده‌ام و خود می‌دانم راه وچاه چیست، سخنی گزاف بیش نیست.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تبریز ریشه تمامی جنگ‌ها و جنایات جهانی را ناشی از دوری افراد از خداوند دانست و اظهار کرد: کسانی که اهل علم معنوی هستند، یک شبه ره صد ساله را می‌پیمایند و چون نیوتن در جمع مسؤولان آن زمان با جرات تمام می‌گویند که من یکتاپرست هستم و اعتقادی به تثلیث ندارم.

وی با بیان اینکه هر چه علم انسان بالاتر رود، خداترس‌تر می‌شود، گفت: خداوند تنها با یک آیه در سوره یاسین به سه موضوعی اشاره کرده است که بشریت تنها 300 سال قبل بدان پی برده است و این نشان از اعجاز آیات الهی دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص بیولوژی بدن انسان نیز در قرآن کریم آیاتی با اعجاز نازل شده است، چون آیاتی که به بیشتر شدن فشارهوا در نواحی بالاتر جو اشاره می‌کند و بشر به تازگی بدان پی برده است.

بر اساس این گزارش، در این مراسم مقام استاد ممتازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پروفسور «محمد برزگر جلالی» اعطا شد و از سوی نهادها، ارگان‌ها و دانشجویان و اساتید داروسازی ایران هدایایی به وی اهدا شد.

پروفسور برزگر جلالی، متولد 1324 اردبیل است که تحصیلات متوسطه خود را در سال 1342 هجری شمسی به پایان رساند و با کسب رتبه اول در کنکور اختصاصی وارد دانشکده داروسازی تهران شد. وی در سال 1347 با رتبه اول، فارغ‌التحصیل و موفق به دریافت درجه دکتری داروسازی شد و از سال 1350 در دانشکده داروسازی تبریز شروع به کار کرد. وی در سال 1353 با بورسیه دانشگاه به دانشگاه دمونت فورت انگلیس اعزام و در سال 1358 دکتری تخصصی (Ph.D) فارماسیوتیکس را با رتبه اول به اتمام رساند و پس از طی مراتب استادیاری و دانشیاری در سال 1370 به مرتبه استادی نائل شد.

کارهای پژوهشی وی در 20 کتاب مرجع درسی و دایرةالمعارف خارجی ذکر شده است. پروفسور برزگر جلالی در 45 سال خدمت خود بیش از سه هزار نفر دکتر داروساز و متخصص شاغل در دانشکده‌های داروسازی را تربیت کرده‌اند.

از برخی از سوابق پروفسور برزگر جلالی می‌توان به کسب مقام از دیدگاه‌های آموزشی و پژوهشی در سنوات مختلف در سطح دانشکده، دانشگاهی و استانی و کشوری از سال‌های 1363 تا 1393، کسب عنوان دانشمند برتر علوم پزشکی جهان در سال‌های 92 و 93 توسط نظام رتبه بندی بین‌المللی ESI، عضو مؤسس و هیات علمی مرکز تحقیقات کاربرد دارویی، عضو مؤسس دانشکده علوم نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، عضو مؤسس مقطع Ph.D گروه‌های فارماسیوتیکس، نانوتکنولوژی دارویی، فارماکولوژی و شیمی دارویی، عضو مؤسس انجمن بیوفارماسی و فارماکوکینتیک ایران، عضو انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران، عضو انجمن متخصصین علوم دارویی ایران، عضو انجمن سامانه‌های نوین داروسازی ایران، عضو شورای پژوهشی و تألیف و ترجمه دانشگاه به مدت پنج سال و عضو مؤسس و هیأت تحریریه مجلاتی مانند Iranian Journal of Pharmaceutical Research", "Pharmaceutical Sciences","Advanced Pharmaceutical Bulletin","Bioimpacts" و "Reports in Pharmaceutical Sciences" و همچنین مدرس و پایه گذار آموزش و پژوهش دروس بیوفارماسی و فیزیکال فارماسی و فارماکوکینتیک در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مدرس دروس فارماکودینامیک در مقاطع Ph.D گروه‌های فارماسیوتیکس، ریز فناوری دارویی، زیست فناوری دارویی، فارماکولوژی و شیمی دارویی، استاد راهنما و مشاور بیش از 200 پایان‌نامه دکتری عمومی داروسازی و دکتری تخصصی (Ph.D)، ارائه بیش از 260 مقاله تحقیقاتی در مجلات معتبر ملی و بین‌المللی، ارائه بیش از 250 مقاله تحقیقاتی همایش‌های علمی ملی و بین‌المللی اشاره کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هیت بازار بزازان تبریز مراسم بزرگداشت اباعبدالله