بازپرداخت وام 25 میلیونی خرید خودرو از دیشب 3 سال آب رفت + اسناد


موضوعی که خودرو سازها مثل همیشه آن را نقش برآب کردند.

بر اساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده بود این گونه برداشت می‌شد که این طرح می‌تواند منجر به افزایش رضایت‌مندی مردم و متقاضیان خرید خودرو از تسهیلات ارائه شده از سوی دولت باشد و همین زمینه خروج بازار خودرو از رکود را فراهم کند اما این خوشبینی از طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی بیشتر از یک روز دوام نیاورد و بر اساس پیگیری‌های تلفنی و حضوری بسیاری از متقاضیان خرید خودرو به باشگاه خبرنگاران متوجه شدیم که هیچ یک از نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو و سایپا تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو را در اقساط هفت ساله ارائه نکردند.

بر پایه این گزارش و با مراجعه خبرنگاران میدانی باشگاه خبرنگاران به نمایندگی مجاز ایران خودرو در خیابان بهشتی مشخص شد که اعطای وام 25 میلیونی و بازپرداخت آن در اقساط هفت ساله به صورت غیررسمی از سوی تمامی نمایندگی‌ها منتفی اعلام شده و این مراکز درخواست خرید خودرو از سوی مشتریان را طبق وام 25 میلیونی در مدت زمان حداکثر چهار سال ثبت می‌‌کنند.

این گزارش می‌افزاید به گفته یکی از مسئولین نمایندگی مجاز ایران خودرو در خیابان بهشتی این نمایندگی اجازه ثبت‌نام از متقاضیانی که اقساط بازپرداخت وام25 میلیونی خود را در مدت زمان هفت سال تقاضا می‌کنند را ندارد.

به گفته این فعال بازار خودرو بر اساس دستوری که از شب گذشته به نمایندگی مذکور از سوی شرکت های خودروساز اعلام شده وام هفت ساله برچیده و مجلس نیز به نوعی آن را تأیید کرده است.

وی افزود: در حال حاضر سقف بازپرداخت وام 25 میلیونی خودرو برای تمامی خودروهای اعلام شده حداکثر چهار سال است.

این گزارش می‌افزاید همچنین محمد عمویی یکی از مشتریان خودرو که قصد استفاده از تسهیلات 25 میلیونی را برای خرید خودرو داشته است در تماسی تلفنی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: روز گذشته برای ثبت‌نام جهت خرید خودروی تیبا به نمایندگی مجاز ایران خودرو در سه راه آذری تهران رفتم و در کمال تعجب دیدم مسئولین این نمایندگی بر خلاف بخشنامه‌ای که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص میزان پیش‌پرداخت خودروی درخواستی افراد اعلام شده عمل می‌کنند.

وی که کارمند یکی از سازمان‌های دولتی است گفت: برای خودروی تیبا که مبلغ نقد آن 24 میلیون تومان است با احتساب وام 15 میلیون تومانی رقم 4 میلیون و 900 هزار تومان پیش‌پرداخت تعیین شده در حالی که روز گذشته نمایندگی یاد شده برای ثبت‌نام مبلغ 6 میلیون و 300 هزار تومان را از متقاضی طلب می‌کند.

وی گفت: این مسئله موجب شد تا من از ثبت‌نام خودروی مورد نظر خود خودداری کنم چرا که نمایندگی ایران خودرو به هیچ وجه حاضر نبود مبلغ پیش‌پرداخت مصوب را جهت ثبت‌نام از من دریافت کند.

عمویی پس از انصراف از خرید خودرو از طریق وام 25 میلیون تومانی به مسئولین ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و خواستار رسیدگی به تخلف نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو می‌شود که البته مسئولین در پاسخ به وی می‌گویند این موضوع هیچ ربطی به ما ندارد و همینی که هست شما می‌خواهید خودرو بخر یا نخر.

به گفته این متقاضی خرید خودرو، نمایندگی یاد شده بابت ثبت‌نام هر خودرو مبلغ یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 700 تومان اضافه‌تر از نرخ پیش پرداخت را دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعزیرات در پاسخ به پیگیری این متقاضی به وی گفته است که اخذ مبلغی بیش از رقم یاد شده در بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیش پرداخت تخلف است ولی این سازمان نمی‌تواند به آن رسیدگی کند اظهار کرد: مسئولین سازمان تعزیرات حکومتی به من می‌گویند تا زمانی که پول درخواستی را به نمایندگی‌ها پرداخت نکنید و در قبال آن رسید دریافت نکنید ما نمی‎توانیم به این تخلف رسیدگی کنیم.

از سویی دیگر پوربختیار یکی دیگر از متقاضیان خریدخودرو از طریق اعطای وام 25 میلیون تومانی به خبرنگار میدانی باشگاه خبرنگاران گفت: روز گذشته برای ثبت‌نام جهت خرید تندر که مبلغ نقد آن 37 میلیون و 200 هزار تومان است به یکی از نمایندگی‌ها مراجعه کردم و در کمال تعجب دیدم مسئولین نمایندگی 900 هزار تومان بیشتر از رقم تعیین شده به عنوان پیش پرداخت از خریداران بابت خرید هر مدل خودرو طلب می‌کنند.

وی افزود: بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبلغ پیش پرداخت هر دستگاه تندر 12 میلیون و 200 هزار تومان است که نمایندگی‌ها بدون توجه به این رقم مبلغ 13 میلیون و 100 هزار تومان را برای انجام ثبت‌نام و نام‌نویسی جهت خرید خودرو از متقاضی طلب می‌کنند.

پوربختیار با اشاره به اینکه ظاهرا سود وام 25 میلیون تومانی 16 درصد نیست اظهار کرد: عملا نمایندگی‌ها و شرکت‌های خودروساز داخلی سود وام تعیین شده را برای خود 17 تا 18 درصد محاسبه می‌کنند.

 در همین ارتباط ، قائم مقام وزیر صنعت خبر در نمایشگاه مطبوعات نیز گفته بود که سود وام خودرو با اقساط "چکی چند ماه یکبار" کمی بیشتر از 16 درصد است.

این اظهار نظر نشان می‌دهد که وزارت صنعت،معدن و تجارت قبلا برای بالابردن حاشیه سود خودرو سازان با آنها توافق کردند ولی آن را به اطلاع مردم نرساندند.

از سوی دیگر معاونت فروش و بازار یابی ایران خودرو و سایپا که شب قبل از آغاز ثبت نام خرید خودرو از طریق تسهیلات 25 میلیونی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،شرایط  بازپرداخت وام 25 میلیونی را در زمانهای یک ساله،سه ساله و حداکثر چهار ساله بیان کرده بودند.بررسی اظهارات دو روز گذشته مسئولین ایران خودرو و سایپا و نیز وزارت صنعت،معدن و تجارت نشان می‌دهد که ظاهرا بانک مرکزی قبل از صدور بخشنامه در بخش خودرو باید با شرکت‌های خودرو ساز هماهنگی کند چراکه این شرکت‌ها قدرت زیر پا گذاشتن مصوبات بخشنامه بانک مرکزی در صورتی که تاحدودی منافع آنها را خدشه دار کند را دارند.بر پایه این گزارش و بر اساس اطلاعات واصله از خبرنگاران سطح شهر باشگاه خبرنگاران، مشخص گردیده که در پی تناقض در ارقام پیش پرداخت خودروهای تعیین شده در لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت با نرخ‌هایی که نمایندگی‌ها از مردم به عنوان پیش پرداخت طلب می‌کنند؛ استقبال مردم به نحو چشمگیری نسبت به روز گذشته برای ثبت‌نام خودور با استفاده از طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی کاهش یافته است.

یکی از مسئولین نمایندگی مجاز سایپا در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه علت تفاوت نرخ پیش پرداخت با نرخ‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست گفت: این تفاوت نرخ به خاطر اضافه کردن عوارض مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اینگونه به نظر می‌رسد که طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی در ابتدای امر عملا به شکست انجامیده چرا که در همان آغاز کار شرکت‌های خودروساز و نیز نمایندگی‌های تحت مجموعه آنها در مورد میزان دریافت مبالغ تعیین شده و نیز زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات یاد شده دبه کرده‌اند البته بی‌انصافی نیست اگر بگوییم این بار نخست نبوده و نخواهد بود که شرکت‌های خودروساز تنها به منافع شخصی خود فکر کرده و حاضر نیستند به نفع مردم و نیز بازار راکد خودرو در کشور تا حدودی حاشیه سود خود را کم کنند.

به قول یک ضرب‌المثل قدیمی شرکت‌های خودروساز جایی نمی‌خوابند که زیرشان آب‌ بروند.


ویدیو مرتبط :
جزئیات وام 25 میلیونی خرید خودرو