به مهارت ایرانیان در مورد استاندارد سازی و کیفیت سنگ‌های قیمتی نیاز داریم


استاد دانشگاه قندهار گفت: به لحاظ غنی بودن معادن، قسمت شرق و شمال شرق افغانستان دارای معادن غنی سنگ‌های قیمتی است و بر اساس تحقیقات به عمل آمده در 6500 سال قبل از سنگ‌های لاجورد افغانستان در کشور مصر استفاده می‌شده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر شیرشاه رشاد، که در سمینار بین‌المللی گوهرشناسی و گوهرتراشی در دانشگاه زابل سخن می‌گفت، افزود: مصریان در اهرام و مجسمه‌های ملکه‌هایشان از سنگ لاجورد و سنگ‌های قیمتی افغانستان استفاده می‌کردند و علاوه بر این سومریان و بابلیان نیز از این سنگ‌ها برای تجارت بهره می‌برده‌اند.

وی افزود: برای تشخیص معادن و انتقال سنگ‌های معدنی در قرن 19 و 20 تیم‌هایی از آلمان، فرانسه و آمریکا به افغانستان آمدند و در تهیه نقشه کارهای زیادی انجام دادند.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یکی از مراکز آمریکایی نظیر ناسا در 43 روز 37 هزار کیلومتر از خاک افغانستان را مورد مطالعه قرار داده و این تحقیقات تقریباً آخرین و به روزترین تحقیقات است.

وی گفت: کشور افغانستان دارای پیچیده‌ترین شکل و تنوع معادن سنگ‌های قیمتی است.

شیرشاه رشاد با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی در کشور ما وجود دارد ولی متأسفانه مردم با بکارگیری شیوه‌های ناصحیح و استفاده از دینامیت و انفجار به صورت غیرحرفه‌ای دست به استخراج می‌زنند، افزود: استفاده از این نوع استخراج غیرعلمی باعث ورود آسیب به شکل‌های کریستالی و اصلی سنگ‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث استخراج مشکل عمده ما در قسمت برش و صوت‌ بندی است چون بخش عمده سنگ‌های قیمتی بدون انجام این مراحل به هند، پاکستان و دبی برده می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های ما استفاده از تجارب و مهارت ایرانیان در زمینه سنگ‌های قیمتی است، گفت: امیدواریم که ایران در این عرصه ما را یاری کند و بتوانیم با استفاده از دانش و تخصص اساتید و دانشگاه‌های ایرانی، آموزش‌های لازم در زمینه برش و... را فرابگیریم تا بتوانیم در زمینه استانداردسازی سنگ‌های قیمتی و کیفیت آنها گام برداریم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فیلم آموزشی نیاز سنجی به روش استاندارد مهارت