جلد دوم «تاریخ اندیشه‌های دینی» منتشر شد


جلد دوم کتاب «تاریخ اندیشه‌های دینی» اثر میرچا الیاده منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جلد دوم کتاب «تاریخ اندیشه‌های دینی (از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت)» اثر میرچا الیاده و ترجمه بهزاد سالکی، در 680 صفحه، با شمارگان 700 نسخه در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل این فصل‌ها است: ادیان چین باستان، آیین برهمنی و هندوئیسم: نخستین فلسفه‌ها و روش‌های رستگاری، بودا و معاصرانش، پیام بودا: از وحشت بازگشت ابدی تا سعادت ذات وصف‌ناپذیر، دین رومی: از خاستگاه‌های آن‌ها تا تعقیب با کانال‌ها، سلت‌ها، ژرمن‌ها، تراس‌ها و گتاها، اورفئوس فیثاغورس و آخرت‌شناسی جدید، تاریخ بودیسم از مهاکاشیاپا تا ناگارجونا. آیین جین پس از مهاویرا، تلفیق هندویی: مهابهاراتا و بهگود گیتا، ابتلائات سخت یهودیت: از مکاشفه تا تجلیل تورات، تلفیق و خلاقیت در دوره هلنی: وعده رستگاری، تلفیق جدید ایرانی، تولد مسحیت، شرک، مسیحیت و معرفت باطنی در دوره امپراتوری، افول خدایان.

در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «تاریخ اندیشه‌های دینی» را میراث بزرگ میرچا الیاده و منبعی ضروری برای نسل‌ها آینده می‌دانند؛ میراث و منبعی برای تجدیدنظر مستمر در رابطه ما با امر مقدس. این اثر سه‌جلدی، گویای عشق او به دانش و اشراف عمیق او به بعد دینی تاریخ انسان است. کمتر اندیشمندی با این میزان دانش و معرفت، در عرضه علم و شناخت خود، چنین سخاوتمند و باوجدان بوده است.

الیاده در جلد دوم این مجموعه، به قواعد دینی، تحول فزاینده الهیات و فلسفه آن‌ها پرداخته است؛ و این‌که چگونه بعد از پیامبران و در جریان تحولات تاریخی، اصول دینی نیز دچار تغییرات – گاه بنیادی – شدند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پیش همایش حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی س