فدراسیون فوتبال:پیشنهاد نایک جدی نبود ، با آدیداس توافق نکردیم!


ما از طرف نایک پیشنهاد جدی نداشتیم ، همه چیز صرفا در حد مذاکراتی چند ساعته بود که انجام شد و پس از آن هم از طرف نایک پیگیری نشد.ما نمی توانیم نایک را مجبور کنیم که مذاکراتش را پی گیری کند. در مورد آدیداس اما شرایط متفاوت بود...

عصرایران - فدراسیون فوتبال قرار است امروز جلسه ای با مسوولان ال اشپورت برگزار کند و قرارداد این شرکت با تیم ملی دوباره تمدید شود. شرکت آلمانی که حضورش در ایران حاشیه های زیادی را به همراه داشت . از ماجراهای توپ اش که به عنوان توپ رسمی مسابقات لیگ برتر انتخاب شد تا داستان پیراهن اش و مشکلاتی که با کارلوس کی روش بوجود آمد. با این همه به نظر می رسد که به شکلی عجیب دوباره این برند به گزینه اصلی فدراسیون فوتبال تبدیل شده است. هرچند به نظر می رسد که اعلام رسمی آخرین جلسه مذاکره با ال اشپورت خود دلیلی برای مذاکرات دیگر باشد اما گفت وگویی داشتیم با محمددرخشان رییس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در مورد انتخابی که انجام شده . گفت و گوی عصرایران و محمد درخشان را می خوانید

- شما هفته پیش گفته بودید که فدراسیون فوتبال برای انتخاب اسپانسر در میان برندهای زیادی از جمله نایک و ادیداس حق انتخاب دارد. لطفا توضیح می دهید که چطور از میان این برندها کار به انتخاب ال اشپورت رسید؟

به هر حال برخی پیشنهادات بود که هیچ وقت به مرحله جدی نرسید، برخی دیگر فقط در حد نامه نگاری بود و برخی هم از یک مرحله ای به بعد پی گیری نشد. اما در میان شرکت های پیشنهاد دهنده بودند تعدادی هم که پی گیری کردند و به مراحل اجرایی عقد قرارداد هم رسیدند.

- به هر حال اگر پیشنهاد برندهای درجه یک دنیا مثل نایک و آدیداس وجود داشته باشد عجیب است که ما به سمت انتخاب ال اشپورت برویم این طور نیست؟ ساز و کار خاصی برای انتخاب برند پیراهن تیم ملی وجود داشت؟

برندینگ فقط یکی از مسایلی است که ما برای امضای قراردادبا شرکت های تولید البسه در نظر می گیریم . به طورمثال آدیداس که جز برندهای برتر دنیادر تولید البسه به حساب می آید در برندینگ انتخاب اول است مخصوصا که فروش و گستردگی بالایی که دارد. اما قیمت محصولات ، کیفیت اجناس ، و بندهای قرارداد به معنی نحوه زمان بندی تحویل لباس ها و بندهای مختلف دیگر همه و همه در تصمیم گرفته شده نقش داشتند.به طور مثال برخی برندها فرآیند سفارش تا تحویل محصول را یک سال اعلام می کنند که این مساله قابل قبول نیست. یعنی با توجه به نیازهایی که تیم ملی دارد نمی شود امروز سفارش داد و یک سال منتظر شد تا لباس ها تحویل شوند. در مقابل برخی شرکت ها تا 3 ماه آینده سفارش را تامین می کنند و این مساله اهمیت زیادی دارد.

- کشورهای سطح اول فوتبال آسیا شامل کره جنوبی ، استرالیا و ژاپن با برندهای درجه یک مثل نایک و آدیداس قرارداد دارند. به نظر شما طبیعی نیست که ما انتظار داشته باشیم تیم ملی کشورمان پیراهنی با برند درجه یک جهانی به تن کند.

ما از طرف نایک پیشنهاد جدی نداشتیم ، همه چیز صرفا در حد مذاکراتی چند ساعته بود که انجام شد و پس از آن هم از طرف نایک پیگیری نشد. برای امضای چنین قراردادی باید تمایل دوطرفه وجود داشته باشد. ما نمی توانیم نایک را مجبور کنیم که مذاکراتش را پی گیری کند. در مورد آدیداس اما شرایط متفاوت بود.آنها پیشنهاد فرستادند ، جلسات متعددی برگزار شد و مذاکرات مفصلی کردیم اما به توافق نرسیدیم.چون یکی از مسائل برند است و آدیداس آن چیزی که ما انتظارونیاز داشتیم در بخش های دیگر تامین نمی کرد.

- پیش از این بارها گفته شد که صرفا تحریم های موجود جلوی امضای قرارداد بابرندهای معتبر را می گیرد . اما پس از توافق مشکل تحریم ها حل شده و دیگر نباید مساله ای داشته باشیم. چطور است که کشورهای دیگر از آدیداس و نایک پیشنهاد قابل پذیرش دارند وما نداریم؟

در مورد تحریم ها نمی دانم شما اطلاعاتتان را از کجا می گیرد اما ما هم مانند بخش های اقتصادی آثاری از برداشته شدن تحریم ها نداشتیم و برعکس برای امضای قرارداد شرکت نایک گفت که به دلیل تحریم ها امکان امضای قرارداد وجود ندارد.

- جناب درخشان ژانویه رسیده و اصلا عجیب نیست که به زودی مشکل تحریم ها برطرف شود . شما که صبر زیادی کرده اید نمی توانید برای یک قرارداد بهتر صبربیشتری داشته باشید؟

بیش از این نمی شود صبر کرد ، بازی های تیم ملی آغاز شده و از طرف دیگر در مورد تحریم ها همین چند روز پیش اعلام کردند که تحریم های جدید وضع کرده اند. ما نمی توانیم برای این مسائل صبرکنیم.

- ببخشید من هنوز به جواب سوال اول درست نرسیدم . چطور می شود که ژاپن به عنوان تیم دوم یا سوم آسیا در رنکینگ فیفا می تواند با آدیداس قرارداد امضا کند و ما نمی توانیم. نکته مهم اینجاست که آدیداس و نایک جز برندهایی هستند که برسرداشتن تعداد تیم بیشتر در جام جهانی رقابت می کنند و به همین دلیل پیش از جام جهانی سراغ کشورهایی می روند که تیم ملی شان برند شده باشد. با نتایج ایران در 2015 می شود مدعی شد که ایران برند یک تیم های ملی آسیاست . چرا این به ما کمک نمی کند که قرارداد بهتری ببندیم؟

بله ما الان در رنکینک آسیا هستیم و در جام جهانی گذشته هم حضور داشتیم و همه این ها سبب شده که فدراسیون دست بالا را در مذاکره ها داشته باشد و قدر مانور اصلی در اختیار ما باشد. اصلا به همین دلیل است که برای سال جاری ما با سیلی از پیشنهادات مختلف مواجه بودیم. تعدد شرکت ها هم به ما کمک کرد که قدرت چانه زنی بهتر داشته باشیم. شرایطی هم که ال اشپورت این بار پذیرفته با شرایط قرارداد گذشته قابل قیاس نیست.اما برای اینکه بدانیم چرا ما با آدیداس توافق نمی کنیم و ژاپن می کند من پیشنهاد می کنم شما تحقیق کنید و به ما نتیجه اش را بدهید.

- به ما اجازه می دهید که ناراحت باشیم از اینکه دوباره شرکتی که با آن همه حاشیه رو به رو بود طرف قرارداد شما نشسته است؟ ال اشپورت شرایط ما را دارد و آدیداس و نایک ندارند؟

حضور ایران در رتبه اول رنکینگ تنها نکته مورد نظر برندها نیست. کشورما قانون کپی رایت را نپذیرفته و همین برندها را از حضور در ایران بازمی دارد. شما می دانید که چرا سپاهان پیراهن هایش را از جوما می خرد؟ آن هم در حالی که در کل دنیا اسپانسرهای پیراهن تیم ها پول می دهند نه اینکه بگیرند. شرکت جوما اگر بداند که از قبل تولید پیراهن برای سپاهان درآمدی یک میلیاردی خواهد داشت از فروش لباس به هواداران لابد 300میلیون اش را هم خرج خود سپاهان می کند اما انها می دانند که در اصفهان چنین شانسی ندارند و به همین دلیل هم پول می گیرند. آدیداس هم شرایط متفاوتی ندارد.آنها قرارداد امضا می کنند که لباس هایشان را بفروشند اما عدم پذیرش قانون کپی رایت عملا فعالیت تجاری شان را فلج می کند.

- شما نگران تکرار حاشیه هایی که با ال اشپورت وجود داشت نیستید؟

حاشیه هایی که در مورد برندهای تولید توپ و لباس بوده مربوط به ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارد. در جام جهانی هم صحبت از لیزی توپ ها یا سربودن فلان دستکش ها می شد. مهم برای ما این است که کارمان را درست انجام بدهیم . مثلا ما توپ های ال اشپورت را فرستادیم بررسی کردند و دیدیم که استانداردها را هم دارد.

- توپ ها را به کجا فرستادید؟

هم ای اف سی آزمایشگاه مخصوص دارد و هم آزمایشگاه های دیگری هم هست که این کار را انجام می دهند.استانداردها تایید شد اما باز هم می شنویم که حاشیه ها وجود دارد. ما خیلی به حاشیه ها کاری نداریم. البته همه کار ما مربوط به قبل از قرارداد است و باقی کارها به دست مدیریت اجرایی فدراسیون سپرده می شود.

- ساز وکاری برای تعیین کیفیت لباس ها و توپ ها ندارید.

اتفاقا قرارشده که آقای دکتراسدی با توجه به شناختی که دارند ساز و کاری را فراهم کنند که کنترل کیفیت اجناس به صورت مداوم صورت بگیرد.

- اگر با ال اشپورت به توافق نرسید این امید وجود دارد که سراغ گزینه های درجه یک بروید یا از میان گزینه ها خارج شده اند؟

این مساله محرمانه است که گزینه دوم کدام برند است . آل اشپورت را اعلام کردیم چون برایش مذاکراتی کرده ایم .اما شرکت های دیگر را اعلام نمی کنیم.

- به صورت مشخص می گویید که آدیداس از فهرست مذاکراتتان حذف شده یا خیر؟

آدیداس گزینه جدی بوده و پیشنهاداتی که داده مرتبا مورد ارزیابی قرار گرفته است.موضوع حذف این برندها از میان گزینه ها مطرح نیست.


ویدیو مرتبط :
توافق فدراسیون فوتبال و کارلوس کیروش