۶ روش موثر برای ارائه‌ی بازخورد و انتقاد


۶ روش موثر برای ارائه‌ی بازخورد و انتقادبیتوته/ گاهی انتقاد بعنوان یک کلمه‌ی “منفی” شناخته می‌شود اما، به این دو حقیقت مسلم فکر کنید: هیچ چیز کامل نیست، و تنها راه بهبود هرچیز، یافتن و اصلاح نقص‌های آن است. با توجه این موضوع می‌توانیم پی ببریم که هرچیزی باید قابلیت انتقاد پذیری داشته باشد، و اینکه در پیشرفت و بهبود مسائل، انتقاد لازم است. شاید انتقاد کردن یا شنیدن آن زیاد جالب نباشد اما اگر می‌خواهید در شغل، روابط و بطور کلی در زندگی خود اوضاع را بهتر کنید باید در مقابل انتقاد بجنگید و یاد بگیرید بدون اینکه منفی باشید انتقاد کنید.

۱- روی طرف مقابل تمرکز نکنید.
هرچه انتقاد خصوصی‌تر و شخصی‌تر باشد، خصومت آمیزتر است. دست از تمرکز روی شخص بردارید (حتی اگر منظورتان دقیقا شخصیت اوست). این موضوع را می‌توان با مثالی روشن کرد. فرض کنید روی یک پروژه‌ی تیمی کار می‌کنید و یکی از اعضا کارش را به موقع تحویل نمی‌دهد. بجای اینکه بگویید “تو در تحویل به موقع کار اصلا خوب نیستی” انتقاد خود را به گونه ای مثل “اگر کار تو را به موقع تحویل بگیرم می‌توانم بهتر کارم را پیش ببرم” بیان کنید. این جمله حالت تهاجمی کمتری برای فرد مقابل داشته و در کل دیدگاه بی‌طرفانه‎ای دارد.

۲- موضوع را صریحا مشخص کنید.
یکی از مهمترین ویژگی‌های بازخورد موثر، مشخص کردن موضوع آن است. اولین بخش این فرآیند شناخت چیزی‌‌ست که قرار است مورد انتقاد قرار گیرد. بعنوان مثال، اگر حس می‌کنید محیط کارتان نامناسب است، رفتن به اتاق مدیر و گفتن اینکه “این اداره افتضاح است” دردی را دوا نمی‌کند. بهتر است دقیقا اشاره کنید چه عوامل و آیتم‌هایی در صدر مشکل شما قرار دارند. بعنوان مثال، “عدم ارتباط موثر بین سرپرست و زیردست” مشخص‌تر است و حوزه ای را که نیاز به بهبود دارد معین می‌کند. بعد از این گفتگویی سازنده خواهید داشت.

۳- منظور خود را واضح بیان کنید.
بسیاری از ما در روابط اجتماعی خود منظورمان را با ابهام و غیرمستقیم می‌رسانیم. هنگام انتقاد کردن این موضوع را فراموش کنید زیرا به شما کمکی نخواهد کرد. شاید فکر کنید با این کار اوضاع را آرام کرده‌اید، اما در واقع منظور خود را در هاله ای از ابهام قرار می‌دهید. نظرات تهاجمی و منفعلی مثل “بعضی‌ها ترجیح می‌دهند به موقع سر کار بیایند” یا گفته‌های مبهمی همچون “فکر می‌کنم باید برای صبح برنامه‌ریزی بهتری داشته باشی” معنی زیادی را منتقل نمی‌کند و ممکن است آزاردهنده باشد. کافی ست بگویید “وقت شناسی شما نیاز به بهبود دارد.”

۴- انتقاد خود را با تعریف و تمجید همراه کنید.
بگذارید طرف مقابلتان بداند شما قصد سرکوب کردن او را ندارید. نکات منفی بازخورد انتقادی‌تان را با تمجید و تعریف بیان کنید. این بخشی از یک ترفند روانشناسی است که نگذارید به نفس طرف مقابل ضربه بخورد، اما مهم این است که نشان دهید همه جوانب را درنظر دارید نه فقط یک عامل خاص را. برای مثال، می‌توانید بگویید ” کارت در پروژه عالی بود، نوشته شما بسیار صریح و واضح بود. فکر می‌کنم برای اثبات موضوع نیاز به تحقیق بیشتر هست. در کل مناسب است”.

۵- پیشنهاد بدهید.
انتقاد بدون پیشنهاد مثل یک دریانورد است که به طرف مقابل می‌گوید مسیر را اشتباه می‌روی اما از گفتن مسیر درست امتناع می‌کند. این کار را با طرف مقابلتان نکنید. حداقل چند مورد برای توسعه‌ و پیشرفت پیشنهاد بدهید درغیراینصورت آنها خودشان تلاشی برای بهبود اوضاع نخواهند کرد. مثلا می‌توان گفت “اسناد و مدارکی که تهیه کرده‌ای گاهی مبهم است، می‌توانی از یک فرمت ثابت استفاده کنی؟” یا “اگر فهرستی از سوالات به تو ارائه دهم تا از مشتری بپرسی به شما کمکی خواهد کرد؟” پیشنهاد کمک از جانب خودتان نیز همیشه کارساز است.

۶- انتقادپذیر باشید.
اگر شما خود را متقاعد کنید که انتقاد لازم است و همه به آن نیاز دارند، خودتان نیز باید بتوانید انتقادات را به راحتى بپذیرید. تمام توانایى خود در زمینه انتقاد را از طریق پذیرش نقد کارهاى خود نشان دهید. بیاموزید که پذیرش انتقاد خود هنر است. بدانید که هرچقدر خود را در معرض انتقادات قرار دهید به همان میزان استاندارد بهترى براى تیم خود تعیین خواهید کرد.
جای تاسف است که بسیاری هنوز انتقاد را توهین تلقی می‌کنند. اما اگر به انتقادتان به درستی چارچوب دهید، حتی حریفان سرسخت هم متوجه خواهند شد که شما بخاطر خودشان این حرف را می‌زنید. انتقاد کردن یا انتقاد شنیدن همیشه آسان نیست، اما مطمئنا بهترین سناریویی است که برای تغییر به آن احتیاج دارید.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: بیتوته


ویدیو مرتبط :
‫6 روش موثر برای مطالعه.‬‎